Hvorfor holder enkelte mallene over vann når de tar bilder ?

hvorfor er det en del folk som holder mallene sine mens de tar bilde av dem? er det ikke litt stakkars mallene?
Maller tåler å være over vann lengre enn andre fisker. Og når man holder de over vann strekker de ut finnene, noe de bare gjør av og til under vann. Så man ser hele mallen med finner når den er over vann.
I tillegg er det mange som fotograferer mallene når de nettopp har fått dem i huset. Personlig har jeg funnet ut at den beste måten å få dem ut av posen på, er å bruke hendene. Og da tar det ikke mange sekundene ekstra å fotografere dem, når jeg likevel holder malla i hånda.
Sines mange maller er fine og kule, men i gjengjeld super ekle å ta i hånda...fysj!!
Ånei da! Men jeg skal innrømme jeg var litt svett da jeg skulle løfte min digre L-182 ut av posen med hånda. Jeg visste meget vel at den hadde digre pigger/kroker i enden av gjelleåpningene, og jeg hadde ikke lyst til at den skulle sette dem inn i hånda mi...
Håvard Støre Andresen
Bakgrunn som sportsfisker hjelper:)

Jepp. Det er forbausende mange her inne som har holdt på med/holder på med sportsfiske (meg selv inkludert, selv om jeg ikke har rørt stanga i 2007 - men det har mer å gjøre med min livssituasjon. Stengene ligger faktisk fortsatt fast i bagasjerommet ).

Jeg blir nå like overrasket hver gang jeg tar i ei malle over hvor tørr den kjennes ut. Adskillig bedre å ta i ei malle enn for eksempel ørret, torsk og sei.

Jeg løfter aldri ut ei malle av karret med å ta fotografi som årsak. Enten er det innsetting eller så er det fordi den skal ut av karret.
Noen fortalte meg en gang at man ikke skal ta på akvariefisk fordi man kan ødelegge et slim/beskyttelseslag på huden til fiskene?
Sørg for å ha fuktige hender og forsiktig med neglene, så tåler den å bli tatt på.
(Selvfølgelig skal man ikke ta på fiskene i tide og utide da, men hvis man håndtere dem, mener jeg )
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap