Bilderedigering...igjen ;)

Plussmedlem
Har med interesse lest kommentarer på diverse tråder angående "Bilderedigering". Et interessant tema. Hva som er "riktig" og hva som er "galt" er det mange meninger om.
Må le litt for meg selv når man hisser seg opp over dette Både for og mot.

Jeg har ingen bastante meninger om dette, men skjønner meget godt at mange har det.

Har "sakset" litt regler og retningslinjer fra noen forskjellige internasjonale fotokonkurranser angående bildedigering.

Fra de helt klare:

"NO PHOTOSHOPPING or other digital manipulation. This contest is about photography, not about one's expertise with a graphical application. This does not apply to photographic techniques contained within a camera's abilities (i.e. a manual shutter release used at night to capture fireworks or moving traffic). Nor does it apply to CROPPING an image. Because of varying darkroom techniques, this usually happens in some form anyway and is therefore allowed here."

"Images must be full-frame and not cropped or manipulated in any way other than through in-camera manipulation."

"Out-of-camera digital image processing software will not be allowed."


Til de som tillater noe:

"Do not submit images which have been digitally manipulated. Manipulation of exposure, cropping and some color correction is acceptable. It is not acceptable to remove or add features to an image."

"Cropped photos are eligible in all categories. We do not accept digitally or otherwise enhanced or altered photos, except for those entered in the Altered Images category."

"Minor burning, dodging and/or color correction is acceptable."

Og hvor det er fritt frem:

"You can digitally manipulate the picture any way you want, but you should use the comment field in the online form to indicate that the image has been manipulated."

Dette var bare et raskt søk på nettet, så det finnes sikkert mange forskjellige varianter av retningslinjer.

På AF er det vel ingen regler angående digital bildebehandling, så da er det jo tillatt.
Men jeg synes kanskje at det kan være en idé at det opplyses om hva som har blitt gjort med bildet når det blir "sendt inn" til Fotokonkurransen. Om det er "Photoshopping" eller ikke.





Enig, selv om det er fritt frem å gjøre hva man ønsker med bildene, hadde det vært fint å kunne bli opplyst om at bilde er redigert/manipulert.....
Det er jo fritt frem å skrive i bildeinformasjonen, har gjort det på flere av mine bilder.
Hvordan endte egentlig diskusjonen om det manipulerte bildet (en reke som ble spist) som vant konkurransen for en tid tilbake?
Eg synes også eg flere ganger har sett bilder der man limer inn fisker for å få dem til å fremstå samlet; men kanskje ikke konkurransebilder.
Er slikt fremdeles akseptabelt i AFs fotokonkurranse?



Det er en vanskelig balansegang, dette med hvor mye bilderedigering man skal godta eller tillate i bildekonkurranser. Mye har skjedd bare de siste par årene på den fronten, det er helt tydelig. Adobe og andre fotomanipuleringsprogrammer er blitt allemannseie, og stadig flere blir dyktige på bildemanipulering.

Sett i lys av at antall manipulerte bilder har økt i fotokonkurransene her på AF bare det siste året, burde kanskje bildekomiteen sette seg ned og gå gjennom reglene? Kanskje føye til noe, altså legge til noen flere paragrafer mht hvor mye som er tillatt?

Kanskje man burde få en regel som sier nettopp det at å legge til objekter i bildet ikke er tillatt? Helt ærlig så synes jeg det er juks

Jeg mener det må være lov å fjerne ting, men ikke legge til. Fjerning av ting innebærer jo f.eks. også fjerning av skjemmende riper i glasset eller en snegle som har parkert seg ødeleggende midt i glaninga i et ellers supert bilde. Og det MÅ man tillate at blir redigert vekk.... ellers risikerer vi at det kan bli veldig mager deltagelse og oppslutning til konkurransene i blant

Jeg begynner egentlig å bli ganske lei av bildene som viser fisk som er klippet ut og limt inn på en ensfarget sort bakgrunn....tatt helt ut av sine naturlige omgivelser. Vi ser jo veldig mye sånt nå for tiden i konkurransene. Hvor blir det av akvariene fiskene befinner seg i? De er borte, bare en kunstig tilsatt bakgrunn er igjen.

Vinnerbildet denne måneden (januar -08) var heldigvis med litt inventar Det synes jeg var så bra at jeg stemte på det bildet.
Begynner å bli ganske lei av å diskutere dette Men når folk kommer med dustete og feil fremstilling (ikke i denne tråden) så må jeg...

Denne fotografiformen ser jeg på noe som heller mer mot kunstformen enn å ta et portrettbilde. Det er ikke brudebilder vi tar her (da har man isåfall bra fantasi). Et virkelig nydelig bilde er nydelig uansett, og jeg ser gjerne mer kreative forslag, men poenget er jo at det å kunne det som gjør et fotografi pent også trengs hvis man skal gjøre et bilde pent i Photoshop, og derfor synes jeg at alt som kommer i konkurransen er supert, til nå ihvertfall. Selv om ganske mye bakgrunnsfjerning er litt slurvete gjort

Er ellers enig med Mona, legge noe til bilde blir litt annerledes enn det å fjerne noe. Men hvis vi ikke skal kunne gjøre noe så blir dette en konkurranse om hvem som har penest maller, og da blir ihvertfall ikke jeg med lengre, for jeg har ikke tenkt å ha maller. Når man kaprer DET øyeblikket, så hender det ofte man ser etterpå at man kunne ta tettere utsnitt, fargebalansen ble ikke så bra som man trodde pga. PC skjerm er ganske annerledes enn en 2,5" på kameraet osv. Da er etterbehandling et must, og det er noe de fleste dyktige fotografer bruker også.
Tror nok de fleste, undertegnede inkludert syns at bilder i en foto konkurranse skal fremstå så skarpe, klare og så pene som mulig, enten det er et profilbilde eller situasjonsbilde osv.

Det er jo tross alt en foto konkurranse. Og da skal/bør bildene etter min mening være både engasjerende, fengende og ikke minst pene å se på.
Kanskje også gi en wow opplevelse en gang i blant.

Det trenger nødvendigvis ikke være det bestebildet teknisk sett som vinner, selv om de teknisk gode bildene ofte kommer i den øvre delen når stemmene skal telles opp, det kan være et morsomt bilde, eller en spesiell situasjon, eller et blink skudd som blir vinnerbildet.

Alle som har tatt noen bilder igjennom glassruta av av våre våte venner vet at blinkskuddet eller den spesielle situasjonen ofte oppstår når du er minst er klar.

Det kan være litt alger på glasset, en rute som ikke var helt ren, eller kanskje noe grums som virvles opp fra bunnen, kanskje var også lysforholda ikke helt som de skulle.
Bilet ble kansje ikke helt skarpt.
Kansje noe som forstyrret i bildet som en vil ta bort.

I det hele, det er mange ting som kan spille inn.

Er det da ikke bra at man har bildebehandlings programmer som kan hjelpe en litt.
Mener ikke en skal bruke slike verktøy til og legge til ting i bildet,
synes det er en uting, men til å forbedre bildet/bildene, det er det som må være målet.

Hvem vil vel ha en foto konkurranse der størsteparten av bildene er fulle av støy, uklare, og med så mye partikler i vannet at selve motivet blir vondt å se på.

Har selv fått avist bilder til fotokonken. Det forteller meg bare at bildet ikke var godt nok og da prøver en igjen en annen gang. Ingen grunn til å henge med leppa.

Støtter forsåvit tanken med å gjøre bildeinformasjon synbar før avstemming, men om det har noen stor innvirkning på hvordan folk stemmer er jeg ikke så sikker på.

Har litt problem med å ta de som kverulerer og støyer mest om bruken av bildebehandlings programmer helt seriøst.
Dette sitatet fra Bixen oppsummerer hele essensen med spørsmålene mine: "Når man kaprer DET øyeblikket..."

Hvorfor sitte foran karet med håp om å kapre et blinkskudd, når man bare kan konstruere det enda bedre på dataen? Men hvor ligger gleden og stoltheten i dette?

Selvfølgelig skal vi ha skikkelig billedbehandling, men manipulering (lime inn) bør ligge godt utenfor beskjæringen
Jeg synes ihvertfall at de som manipulerer et bilde kan være så snille å skrive det.
Plussmedlem
Morten Kirkevåg
Støtter forsåvit tanken med å gjøre bildeinformasjon synbar før avstemming, men om det har noen stor innvirkning på hvordan folk stemmer er jeg ikke så sikker på.


Nei, om det har noen stor innvirkning på stemmene, det spørs. Men da ligger i alle fall informasjonen der.

Et alternativ kunne være å ha to "klasser". Et med modifiserte bilder, og et for bilder som kun er "rå, rett fra bildebrikken", for å si det slik.
Men bidragene til konkurransene på AF er vel få til at det er noen god løsning.

Synes at det er viktig at det er en "Fotokonkurranse" og ikke utvikler seg til en "Bilderedigeringskonkurranse". Da tror jeg antall bidrag til konkurransen vil lide.
mener ikke annet enn klipping og downsize bildene skal være lov i konkuranse.

jeg har idag hatt et canon eos 400d her og tatt bilder. da batteriet gikk tomt og hadde ført over alle bildene hadde jeg 900 bilder ca. dere skulle visst hvor mange jeg har kastet

ingen av bildene jeg har lagt ut her eller på NA har blitt manipulert.
oeb
mener ikke annet enn klipping og downsize bildene skal være lov i konkuranse. jeg har idag hatt et canon eos 400d her og tatt bilder. da batteriet gikk tomt og hadde ført over alle bildene hadde jeg 900 bilder ca. dere skulle visst hvor mange jeg har kastet :) ingen av bildene jeg har lagt ut her eller på NA har blitt manipulert.


Bildene blir allerede "manipulert" i kameraet ditt. Dette kan unngås hvis du velger å fotografere i rå-format. Problemet er at det er vanskelig å vise rå-formatbilder på web

Sitat Loomis:
Et alternativ kunne være å ha to "klasser". Et med modifiserte bilder, og et for bilder som kun er "rå, rett fra bildebrikken", for å si det slik.

Se uthevet tekst ovenfor.

Så og si alle som fotograferer digitalt i dag får bildet behandlet (manipulert om du vil) i kameraet. Dette skjer på vei til minnekortet (egentlig ganske fascinerende).



Bjarne
[QUOTE=oeb]mener ikke annet enn klipping og downsize bildene skal være lov i konkuranse. jeg har idag hatt et canon eos 400d her og tatt bilder. da batteriet gikk tomt og hadde ført over alle bildene hadde jeg 900 bilder ca. dere skulle visst hvor mange jeg har kastet :) ingen av bildene jeg har lagt ut her eller på NA har blitt manipulert.


Bildene blir allerede "manipulert" i kameraet ditt. Dette kan unngås hvis du velger å fotografere i rå-format. Problemet er at det er vanskelig å vise rå-formatbilder på web

Sitat Loomis:
Et alternativ kunne være å ha to "klasser". Et med modifiserte bilder, og et for bilder som kun er "rå, rett fra bildebrikken", for å si det slik.

Se uthevet tekst ovenfor.

Så og si alle som fotograferer digitalt i dag får bildet behandlet (manipulert om du vil) i kameraet. Dette skjer på vei til minnekortet (egentlig ganske fascinerende).




vel det er komprimert det er ikke manuelt endret på. jpg og gif er bare 2 typer å komprimere på
Plussmedlem
Med "rå" så mente jeg noe annet enn RAW. Ikke alle som kjenner til RAW-format heller. Selv ikke de med speilreflekskamera
Med "rå" så mener jeg at det er kameraets tekniske finesser som setter begrensningene når du trykker på utløseren.

Jeg tør påstå at det forskjell på å bruke teknikkene som ligger som begrensninger i selve kameraet og avanserte programmer som behandler bildene videre etter at kameraet har "gjort sitt".
Tror mulighetene i f.eks. Photoshop overgår hva teknikken i et normalt speilreflekskamera klarer å få til.

Sier ikke at det er galt å bruke bilderedigeringsprogram seinere, men mener at dette blir noe annet enn hvis du greier å utnytte kameraet ditt 100 %.

Så kan vi selvfølgelig mene at det er urettferdig at noen har EOS 1-D mk III og andre kun har 350D.

Har Photoshop, som så mange andre, men bruker det ikke. Har ikke satt meg inn i bruken av det ennå. Men ser fram til å lære dette. For bilderedigering virker jo veldig interessant og morsomt
Jeg fotograferer ofte i RAW-format. Fordelen det gir er bl.a. at jeg på PC-skjermen mye bedre ser hvordan bildet er blitt enn på skjermen på kameraet. Dette gjør at jeg på PC'n ved hjelp at rette program kan gjøre mange av de endringene jeg kunne ha gjort ute på tur, hvis jeg hadde hatt en god skjerm med meg (noe som selvsagt er noe upraktisk kan man si ).

Jeg endrer bildet slik at det gjengir det jeg så med egne øyne så godt det lar seg gjøre teknisk. Dette kaller jeg etterbehandling. Noe som jeg ser på som essensielt innen digital foto.

Videre kan jeg gjøre endringer i innholdet i bildet, men da begynner vi jo å nærme oss det som noen ser på som fyfy. Gjøres dette på en bra måte er det ingen som i ettertid kan si at jeg har manipulert bildet f.eks. fjernet elementer. Det er jo bare jeg som sitter på RAW-originalen og den får jo ingen andre enn jeg lov å se

Mao. så vil det nærmest være en umulighet i en fotokonkurranse som her på AF å stille slike krav til deltakerne som enkelt her i tråden tydelig kan tenke seg. For hvert bilde som blir sendt inn til konkurransen så må også originalen i RAW-format sendes ved som "bevis" på at det ikke er manipulert. Så langt kommer det selvsagt ikke til å komme. Vel, får jeg betalt for det, så kanskje....
Loomis
Jeg tør påstå at det forskjell på å bruke teknikkene som ligger som begrensninger i selve kameraet og avanserte programmer som behandler bildene videre etter at kameraet har "gjort sitt". Tror mulighetene i f.eks. Photoshop overgår hva teknikken i et normalt speilreflekskamera klarer å få til.


Men hvis man er mot redigering, så fremstilles det som om det å kunne etterbehandle et bilde er juks, og gir en urettferdig fordel. Men det er jo langt fra sannheten.

De to viktigste ingrediensene til et bra bilde er et fint kar og fine fisker. Er det noe som begrenser bildene så er det det. De som har 20 kar og 100 fiskesorter har ganske mye mer spennende å ta bilde av. Jeg har 1 kar det er liv i, skal jeg ha mulighet til å konkurrere må jeg ta et spennende bilde + det må være ytterst perfekt. De to er nokså umulige å kombinere hvis man ikke har masse ekstrautstyr i tillegg til å bruke masse tid. Da tar man heller det beste bildet man har tatt av 100 og gjør som Bjarne sier justeringer i ettertid for å gjøre bildet mest mulig likt det man selv så som det pene når man tok bildet. Jeg går ikke og syter fordi jeg ikke har 10 kar, eller et enda bedre kamera, jeg gjør det beste utfra det jeg har. Og såvidt jeg ser gjør alle andre det her også.

Det er veldig tydelig at mange som kritiserer "photoshopping" her ikke har peiling på hva man kan gjøre og hvordan. Selv om jeg nokså lett kunne klippet sammen et mer spennende bilde så krever det fremdeles nokså feilfrie bilder som utgangspunkt, og det er mer arbeid enn å ta bilde av øyeblikket og så justere de forholdene som var litt imot det man ønsket der og da.

Når det er sagt, så har jeg personlig i det siste droppet svarte bakgrunner om det går, og heller gjort bakgrunnen mer uklar, noe kameraet ville gjort. Men det å kunne ta bilder med lukkerhastighet på 1/160 og samtidig ta inn masse lys og ha større fokusområde enn noen millimeter er ikke så lett Men ingenting er bedre enn å ta et bilde som trenger null behandling, det er bare sjeldent.
Plussmedlem
biXen
Men hvis man er mot redigering, så fremstilles det som om det å kunne etterbehandle et bilde er juks, og gir en urettferdig fordel. Men det er jo langt fra sannheten.


Enig med deg, og jeg er ikke mot redigering. Som jeg har skrevet tidligere, jeg ser fram til å lære Photoshop. Må bare ta meg tid

biXen
Men ingenting er bedre enn å ta et bilde som trenger null behandling, det er bare sjeldent.


Ja, og så må man ha litt flaks
Andreas var på besøk i dag, og knipset et ganske stort antall bilder av mine Neolamprologus cylindricus. Ingen ekstern eller intern blitz, bare det ene lysrøret over akvariet. Redigeringen i photoshop var kun små justeringer av levels. Tre små støvfnugg ble også retusjert bort. Som de fleste skjønner er ikke dette det samme som å gjøre et dårlig bilde til et vinnerbilde. Bilde var bra i utgangspunktet.

Dette var resultatet.



Men ingenting er bedre enn å ta et bilde som trenger null behandling, det er bare sjeldent.

Men det er det som kalles blinkskudd. Får du til det, så kan du fotografere. Ivrige og seriøse fotografer jobber hardt for det. Jeg kjenner noen, som gjør det. Der har det gått med mange ruller film. Øvelse gjør mester!!
Tom tank
Men ingenting er bedre enn å ta et bilde som trenger null behandling, det er bare sjeldent.

Men det er det som kalles blinkskudd. Får du til det, så kan du fotografere. Ivrige og seriøse fotografer jobber hardt for det. Jeg kjenner noen, som gjør det. Der har det gått med mange ruller film. Øvelse gjør mester!!


ingen av bildene her er endret pp bortsett frastørreøsem


http://nettakvariet.no/galleri/showgallery.php?cat=500&ppuser=5705
gi gjerne tilbkemeld
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap