Nå gir jeg snart opp...

Har prøvd opptil flere ganger å ta bilde av fiskene mine uten hell...Nå hadde jeg lyst til å prøve å ta bilde av noe yngel for å få hjelp til å identifiere de, men neida...alle bildene blir kun en grå flekk.
Det virker som at linsa ikke klarer å fokusere på de små skapningene.

Har et EOS 30D (objektiv 28-300mm) som jeg prøver med...hva gjør jeg galt? Håper noen har tips til meg.

PS: Har allerede lest artikkelen om fotografering uten at det hjalp så voldomt. Kanskje jeg må ha nytt objektiv?
For å få skarpe bilder så må lukkerhastigheten være rask nok. Når bildene blir ufokusert (regner med det er det du mener med gråe bilder?) bruker du for treg lukkerhastighet.
Hvilken lukkerhastighet du kan bruke avhenger av hvilken blender og iso-hastighet du bruker. Objektivet du bruker har antakeligvis ganske liten maks blender og du vil ikke få nok lys til å kunne ta bilder med tilfredsstillende lukkerhastighet.
Om du har eksempelbilder og kan fortelle oss hvilke innstillinger du bruker når du tar bilder, kan vi helt sikkert finne ut hva problemet er.
Er det cannon du har? Still det julet oppe på kamera på AV.
Prøv med å stille blenderopninga på 7 - 8 (f)
Bruk manuell fokus. du får nok sein lukkertid inne så stativ er du egentlig avhengig av. Bruk tvungen blitz.
iso på 100 gir klarest bilde, men du kan stille den litt opp innendørs når det blir mangel på lys. Vis du ikkje har stativ så prøv å sett kamera på et. el. anna. Den minste bevegelse blir bare grums. Best å ta bildet på nedtelling.
Men da er vel fisken vekk. Snorutløser er kjempebra.( skulle hatt det sjølv)
Kan og prøve f,en på 5,6.
Her er et par bilder jeg har tatt. Har brukt stativ og fjernutløser for å minske bevegelse i kameraet, men det virker som at jeg ikke får til lukketid som er rask nok. Som dere ser er deler av bildet skarpt, men ikke de små som jeg gjerne vil ha på film.

Begge disse bildene er tatt med følgende innstillinger:
Lukkertid: 1/10 sek
Blenderåpning: F8
ISO: 400
Brennvidde: 41mm
Nina Weiseth
Har et EOS 30D (objektiv 28-300mm) som jeg prøver med...hva gjør jeg galt? Håper noen har tips til meg.


Det er ikke akkuratt et makro objektiv du har der. Har du et annet objektiv du kan bruke?

Bruk manuel fokus. Ser ut som det andre er meir i fokus.
Andreas:

Min kjære sier at objektivet har makrofunksjon. Vi har et som er 10-20mm, men vet ikke om det hjelper så mye?
Nina Weiseth
Her er et par bilder jeg har tatt. Har brukt stativ og fjernutløser for å minske bevegelse i kameraet, men det virker som at jeg ikke får til lukketid som er rask nok. Som dere ser er deler av bildet skarpt, men ikke de små som jeg gjerne vil ha på film. Begge disse bildene er tatt med følgende innstillinger: Lukkertid: 1/10 sek Blenderåpning: F8 ISO: 400 Brennvidde: 41mm


Ja, du har jo løsningen til problemet selv - lukkertiden er ikke rask nok. 1/10 sekund er langt fra nok til å kunne fotografere objekter i bevegelse. Selv et portrett med et menneske som sitter klin stille vil du få problemer med å få skarpt om du bruker 1/10 sekunds lukkertid. Alt på bildet ditt som står stille blir jo skarpt iom at du bruker stativ, men alt som beveger seg vil være uskarpt.

Litt avhengig av hvor mye fiskene dine beveger seg, men jeg antar du bør opp i ca. 1/100 sekunds lukkerhastighet for å kunne få nogenlunde klare bilder. For å kunne få denne lukkerhastigheten og samtidig få nok lys til at eksponeringen blir riktig så må du øke lysmengden inn på filmen/brikka. Dette kan du gjøre ved å øke lysfølsomheten (ISO/ASA) og/eller bruke større blenderåpning.

Jeg ser at eksponeringen på de bildene du har tatt er ganske bra. Men du har for kort lukkerhastighet. Det er slik at om du halverer lukkertiden, får du jo naturligvis inn halvparten så mye lys på filmen og bildet blir mørkere, altså må du øke blenderen for å slippe inn mer lys. En blenderåpning større gir dobbelt så mye lys, altså vil en eksponering på 1/20 sekund og f5,6 gi samme eksponering som de bildene du har tatt. Jeg vet ikke hvor stor maks blenderåpning objektivet ditt har, men det er antakelig varierende avhengig av zoomen? Tipper det har noe slikt som f5,6-f8? Altså maks blenderåpning f.5,6 med vidvinkel og f8 ved tele.

Du kan antakeligvis ikke ha større blenderåpning enn f5,6 og da må du ved ISO 400 ha en lukkerhastighet på 1/20 for å få riktig eksponering. Det er ikke raskt nok og eneste muligheten din da, er å øke ISO-lysfølsomheten på filmen/bildesensoren. Øker man følsomheten øker man også risikoen for "støy" på bildet (mer kornete bilder), derfor anbefales det alltid å bruke så lav ISO som mulig.
Ett knepp opp på ISOen gir også dobbelt så mye lys. Øker du derfor fra ISO 400 til ISO 800 får du dobbelt så mye lys og du kan dermed endre lukkerhastigheten til 1/40 sekund og beholde samme eksponering.

Du har et 30D og det er et knallkamera, jeg tipper det kan ta fin-fine bilder også på ISO 1600 og kanskje også ISO 3200, men her vil du antakelig se ganske så tydelige korn på bildet. Men du kan ha raskere lukkertid så kanskje det er verdt det.

Om vi fortsetter med ditt eksempel så vil du ved å øke ISO til 1600 og med en blenderåpning på f5,6 kunne ha en lukkerhastighet på 1/80 og da begynner vi å snakke bissniss. Prøv disse innstillingene, vent til fisken står så stille som mulig og knips. Ville forundre meg mye om du ikke får klarere bilder da.

Post gjerne bildene du tar så kan vi justere litt i innstillingene, om nødvendig. Det blir nok bra dette her, skal du se... Men man må øve og prøve og feile litt.

Som du ser, alt dette avhenger av hvor mye lys man klarer å få på filmen/bildebrikka. Har man et objektiv hvor man kan ha større blenderåpning kan man også ha raskere lukkerhastighet, uten å måtte øke ISOen, men dette koster jo penger. Har du også muligheten til å få mer lys i akvariet vil det også gjøre at du kan ta "raskere" bilder. Har du flere lamper i stua, noen spotter el.l. kan du prøve å sette disse inn mot akvariet når du skal ta bilder. Kanskje du kan få litt raskere lukkerhastighet og dermed skarpere bilder...
Takk for flotte svar...skal prøve å ta noen ny i morgen. Skal absolutt prøve det med lukkertid da. Men om jeg bruker blitz så blir det vel nok lys?
Blits vil gi deg bra med lys og kan hende du liker resultatet. Lyset blir ofte litt flatere, og om du bruker auto-innstillinger blir ofte bakgrunnen mørk. Men prøv, også finner du ut om det blir slik du ønsker.

Jeg tok et par raske bilder for å illustrere. Begge bildene er tatt med 1/80, f5,6 og ISO 1600, altså lik eksponering. Det første i litt åpent terreng, det andre i nærheten av noen planter som kaster litt skygge. Det gir ganske stor forskjell i eksponeringen, og om jeg skulle tatt bilde 2 med riktig eksponering måtte jeg hatt tregere lukker, men da får man igjen problemet med uklare bilder fordi ting beveger seg...

Det kan m.a.o. være en idé å se seg ut et sted i karet som er godt belyst og vente til fiskene kommer dit, for å maksimere lyset...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap