Fjerne bakgrunn på bilde i adobe photoshop - kan noen hjelpe?

Jeg har prøvd og prøvd og atter prøvd, men jeg får det bare ikke til! Jeg forsøker å "klippe ut" en fisk av et bilde, og fjerne bakgrunnen helt. Eller rettere sagt, ta fisken og beholde den, og ha ensfarget svart bakgrunn f.eks.

Jeg har prøvd "magnetisk lasso" og "magic wand" (?) men det er jo klin umulig å få til ordentlig med en pc-mus! Finnes det penneverktøy å få kjøpt, så man kan få til renere linjer og skikkelig pent "utklipp"?

Øver meg litt på dette bildet, som jeg skulle hatt på en blek, beige bakgrunn, helt ensfarget. Kunne tenkt meg gradert tone på fargen, men får ikke til det heller...

Hvordan gjør man egentlig det der? Det er jo klin umulig å få til med pc-mus, det må vel finnes andre verktøy til sånt?

[External Image]



Hva er utgangspunkte? Vil gjerne se originalen
Så kan jeg se hva som må til for å fjerne bakgrunnen.
Finnes masse sånt ja, Wacom er vel det beste: Wacom produkter

Når det er sagt så bruker jeg mus selv til å klippe ut. Men nå har du ikke akkurat verdens beste utgangspunkt i det bildet der da :P Ikke legg på effekter før du har klippa den ut. Fireworks har også bedre utklippingsmetode enn Photoshop har. Men det er en ny i Photoshop CS3 som er veldig enkel, har dog ikke lært meg den enda.

Det jeg pleier å gjøre er å bruke magic wand men passelig tolerance slik at jeg får med mest mulig av det jeg skal ha med av bakgrunnen, så legger jeg til resten med lassoen etterpå ved å holde nede ALT. Eller er det CTRL? Skjer automatisk :P

Når jeg har valgt hele bakgrunnen tar jeg Select | inverse slik at jeg velger fisken istedet. Så Layer | Copy to layer, så har jeg en layer med bare fisken og et med bakgrunn og fisk under.

Hjelper såklart å zoome inn når man skal velge nøyaktig her.
Her er originalen.

[External Image]
Sånne penner fra wacom f.eks. er jo knall å bruke, men det er helt uproblematisk å bruke mus også.

Selv bruker jeg litt av hvert avhengig av hva som skal klippes ut. Jeg bruker ikke den magnetiske lassoen, for den er litt for uforutsigbar for meg. Jeg bruker enten penne-verktøyet, eller så bruker jeg vanlig pensler og maler en maske rundt. Funker som ei kule det og knallenkelt å justere om man skulle bomme... Man har jo også en extract-funksjon som inniblant funker bra (filter > extract).
Måtte bare... :)
Her har jeg brukt penneverktøyet. Enkel og rask måte å fristille objekter på.
Og da er det jo bare fantasien som setter stopper...

Og, jo større/bedre orginalbilde, jo mer nøyaktig kan man være, men dette ble vel greit nok?

Det er dyreplageri å ha fisk i ølglass
biXen
Det er dyreplageri å ha fisk i ølglass ;)

Det er sant, hva var det jeg tenkte på...



Blitt litt lite søvn i det siste, skjønner jeg.
Penner er ikke noe lettere å bruke enn mus med mindre du har masse trening i å bruke dem.

Jeg ville brukt Pen tool i PS. Da lager du et punkt eller 2 for hver bue på fisken, så kan du bue linjene mellom punktene slik at de passer til fisken. Når du er fornøyd høyreklikker du linjen og velger 'make selection' og så kan du klippe ut fisken eller velge invers og farge bakgrunnen.
Er det noe sånn her du hadde tenkt deg?
Jeg bruker Eraser Tool. Så stiller jeg på brushens hardness, for å få fine kanter. Men da må du zoome inn og klikke deg rundt med musa.
Det lønner seg å ha lagt bildet i et annet lag da så du kan bytte bak.gr farge så ofte du vil.
Jeg persolig syns det ser best ut med skygge. Så jeg brukte burn tool på skyggen og gjorde diameteren på brushen mindre. Da fikk jeg en litt mer sterke skygge.

Lykketil med PS
Problemet med eraser og sånn verktøy er at man ikke så lett kan forandre og ta tilbake og endre på valg. Derfor er maskering og utklipping best i min mening.
Jeg begriper ikke hvordan dere får det til!
Dere skulle bare visst hvor mange...æh...."ord og uttrykk" jeg har liret av meg i frustrasjon over å ikke få til dette med bildene!

Nå har jeg iallefall en Corydoras i et ølglass som skrivebordsbakgrunn! )
Hvis du bruker helt vanlig lasso og tegner rundt objektet. Så vil du merke ganske fort at det ikke er helt nøyaktig inntil fisken osv. Da zoomer du inn, og så holder du inne SHIFT og tegner mer med lassoen slik at du får med alt. Her er CTRL-ALT-Z en god venn om du gjør et par følgefeil :P Hvis du vil fjerne noe holder du inne ALT mens du tegner. Når fisken er valgt som ønsket tar du layer | copy to layer. Så har du en fri fisk og kan lage en ny bakgrunn bak den om du vil.

Dette er dog ikke den beste eller mest "clean" metode å gjøre det på. Men enklere konsept får du ikke :P
Her har jeg lekt med Pen tool i PS. Merker inn hele fisken, inverterer merkingen og sletter det som er rundt bilde. Lettere hvis du har orginalen. Da kan du blåse bilde mer opp når du bruker Pen tool.

Har ikke vært så nøye her, men viser deg bare hva du kan gjøre med pen tool verktøyet :o)

Frode
Tilfeldig bekjentskap
© Bengt Fossli
Reklame for plussmedlemskap