Makrolinse...jeg er helt grønn...

Fikk makrolinse til mitt EOS 400D kamera til jul.

Linsen heter Canon macro lens EF-S 60mm 1:2.8 USM. Hva nå dette måtte bety!!

Linsa fungerer ok, jeg har ikke peil på slikt, så det blir noen skarpe, noen uskarpe bilder. Linsen bruker litt tid til å fokusere, dvs da har objektet (fisken) flyttet seg innen jeg er i fokus.

Samtidig kan jeg dreie på linsen, og et vindu jeg kan avlese noen sifre....hva brukes det til, da jeg ikke merker noe forskjell om jeg dreier fra den ene siden til den andre......
Tallene tror jeg viser fokusgrad, hvor bildet ditt av linsa står på uendelig. Det greier jeg rett og slett ikke forklare folkelig, så du får satse på at noen har en link på det.

Dreie på linsen er til manuell fokus, når du flikker knappen ned til MF.

Bør ikke være så vanskelig å la kameraet holde fokus selv om fisken beveger seg litt sidelengs. Du kan også låse fokus, fram med manualen
Macro kan være ganske pain på fisker Jeg setter objektivet og kamera i manuell fokus. Så stiller jeg skarpt med å flytte avstanden til fiskene. Funker fint synes jeg, men det krever at du har plass nok til å flytte stativet litt fram og tilbake. Blend ned så langt du overhode klarer for å få økt dybde skarphet.
[QUOTE=biXen]Tallene tror jeg viser fokusgrad, hvor bildet ditt av linsa står på uendelig. Det greier jeg rett og slett ikke forklare folkelig, så du får satse på at noen har en link på det.

Det betyr jo rett og slett i hvilken avstand fra objektivet fokusen ligger.

Fokuserer man på uendelig avstand og skal ta bilde av et akvarie vil man få problemer med å få skarpe bilder.
Selv om den står på automatisk fokus kan man endre på/skru på linsen, når den fokuserer automatisk gjør det ingen ting med disse tallene hverken den ene eller andre veien
Man kan skru på linsen, men den er vel løs, dvs. ingen motstand og ingenting skjer? Var såklart ikke det jeg snakket om.

Hehe, uendelig fokus funker bra på fisker det
Tilfeldig bekjentskap
© Daniel Konn-Vetterlein
Reklame for plussmedlemskap