Hvilket kamera anbefaler dere?

Har bestemt meg for å spare penger til et speilreflekskamera. Jeg skal bruke kameraet til å ta bilder av fiskene, hundene, resten av dyra og naturen. Har sett litt på Nikon D40, D60 og D80, men er ikke sikker på hva jeg trenger. Ei venninne av meg har D40 og syns ikke denne tar bra bilder i fart. Hva anbefaler dere?
Til det bruket ville jeg valgt D80. Først og fremst fordi det er et "større" kamera med bedre muligheter til å utvikle seg.

D40 og D60 er også greie, men disse har ikke innebygget fokusmotor og D40'en er et noe senere kamera. Med D80, som har fokusmotor i selve kamerahuset, vil du få et større utvalg av objektiver med autofokus (som f.eks. Tamron og Sigma) hvis du i senere tid tenker å skaffe deg flere. Har noen du kjenner eldre Nikon-objektiver til låns eller du ønsker å kjøpe et billig zoom-objektiv (uten innebygget fokusmotor) så takler D80 objektiver tilbake til 70-tallet.

I motsetning til D40/D60 er ikke D80 et utpreget begynnerkamera, men ønsker du først å satse litt på fotografering er D80 et kamera med større utviklingspotensiale da det har flere "seriøse" funksjoner.

En annen fordel med D80 er størrelsen på- og lysheten i selve søkeren (den du ser i når du tar bilde). De andre kameraene har mindre og mørkere søker, noe som gjør det vanskeligere å bruke manuell fokus. Skal du ta bilder der det ikke er så mye lys vil den større søkeren på D80 også hjelpe på å se motivet bedre.

Kan egentlig nevne mange flere argumenter for hvorfor jeg ville valgt D80 til den bruken du nevner, men det beste for ditt eget valg hadde vært om du kommer deg til en fotobutikk og får prøve de forskjellige kameraene. Da får du selv føle hvordan de er å holde i, hvordan du liker menyene og displayet. D40/D60 er forholdsvis like å holde i, mens D80 har noe større grep. Sjekk gjerne ut Akam.no sin produktguide og tester. Der står det også flere brukererfaringer
Nikon D40
Nikon D60
Nikon D80
Venninnen din sitt argument høres dog mer ut som hun ikke vet relasjon med lukkerinnstillinger, lys og objektiv osv.
Jeg har brukt Nikon D60 på en del av bildene mine og er rimelig fornøyd.. Men selvfølgelig, man har jo kamera som koster hue og tar helt sinnsyke bilder. Min mening er ihvertfall at D60 er et av de beste kameraene jeg har brukt.. Anbefaler det.
Har noen erfaringer med Canon? Har et, men det er ikke speilrefleks. Syns det er ganske bra, men har lyst på et bedre.
jeg har en canon eos 450d, og er fornøyd med det. det kameraet fikk forresten toppkarakter av vg, om det skulle være interessant :p
eneste klagen jeg har hørt om det er at grepet er lite, men for mine små jentehender passer det fint.
men du kan jo alltids gå til en fotobutikk og spørre om du kan få prøveholde kameraene du vurderer, og føle åssen de kjennes i hendene.
Har også Canon 450. Er svært fornøyd med denne. Har hatt diverse Canon EOS siden jeg kjøpte det aller første i 1987. Dette var dengang EOS ble introdusert med Autofocus på speilrefleks som den store nyheten.

Nå i den digitale tidsalder er fortsatt Canon blant de beste, men jeg valgte ut fra kompatiblitet med en del eldre utstyr.
Canon 5D, uten tvil.

Jeg kjøpte eg slik for et års tid siden da jeg seriøst ble bitt av foto-basillen, angrer ikke et sekund!

Kompatibelt med alle Canon sine EF-objektiver.
Ikke selve kamerahuset som er viktig! men linsene
Ser at det er en gammel tråd, men må bare nevne dette...

Du kan kjøpe så dyrt og flott kamerahus du bare vil, men legger du ikke litt penger i en skikkelig linse, kan du likesågodt fortsette med kompaktkameraet.
Satt litt på spissen selvsagt. Selve huset gjør jo en del med bildet det og, men det er uhyggelgi viktig med en skikkelig linse. Det vet jeg av erfaring.
Har selv et Canon 40d som jeg er kjempefornøyd med, men med noen av de billige linsene jeg har, så sliter jeg med å ta de goe skarpe bildene.

Konklusjonen bør være at man kan kjøpe de kameraet man ønsker, men legg litt mer i linsa enn du orignalt hadde tenkt.
Hvilke linser kan du anbefale?
Vanskelig å komme med anbefalinger, da jeg selv sitter med linser i nedre pris-sjikt selv.
Vil bare at dere tenker dere om før dere kjøper linse, og ikke faller for fristelsen til å kjøpe en rimelig linse.
Det er stor forskjell i optikken, og det er her en betaler gode penger for kvalitet.
Ellers så er det så mange forskjellige kamera tilgjengelig, og fra så mange merker, at det er håpløst å anbefale noe merke. Men til akvariefotografering, så tror jeg det er greit med en god makrolinse, 90mm eller noe slikt. Og til allround, så en linse med zoom ca 20-120mm kanskje.
Ta gjerne en runde i forumet til foto.no, og spør der om spesifikke linser.

BTW: Har en linse til canon 40d'en min som jeg er kjempefornøyd med, og den koster under 1000 lappen. Det er en fast 50mm linse med f1:8. Er laget i plastikk, og føles billig, men tar rimelig gode bilder. Det er en EF Linse og passer dermed på alle canon sine dslr.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap