Forminske bilder?

Inaktiv bruker
Jeg er ingen ekspert på fotografi når det gjelder redigering. Jeg har aldri redigert et bilde før og trenger litt hjelp. Hvordan kan man forminske bilder slik at de kan passe til fotokonken?

Erlend Gunstveit
Det kommer vel helt an på hvordan program du bruker, med photoshop så er det en "image size" du kan endre på.
Du finner forresten mange tips både til redigering og gratisprogram du kan laste ned i disse artiklene.
Irfanview er en vinner til alle enkle oppgaver.
Inaktiv bruker
Humunukuapuaa
[URLBLOCK1] er en vinner til alle enkle oppgaver.


Nå har jeg installert irfanview, men hvor skal jeg minimere bildet til 1000x1000 pixler? Jeg har prøvd nesten alt som er der inne men jeg finner det bare ikke.
Inaktiv bruker
Erlend Gunstveit
[QUOTE=Humunukuapuaa][URLBLOCK1] er en vinner til alle enkle oppgaver.


Nå har jeg installert irfanview, men hvor skal jeg minimere bildet til 1000x1000 pixler? Jeg har prøvd nesten alt som er der inne men jeg finner det bare ikke.


Nå fant jeg det. Jeg måtte bare lete litt grundigere. Bare glem at jeg spurte .

takk for svar.
Inaktiv bruker
Feil?
Jeg prøvde å laste inn et bilde som jeg har redigert men det sto at jeg ikke kunne legge det inn p.g.a det ikke var jpeg eller liknende. Jeg brukte irfanview. Hvordan kan jeg endre den til rett type som jeg kan legge det inn ? Syns det var litt komplisert skrevet men.
Når du lagrer bildet i IrfanWiev så sjekk at det står Jpg i filtypen helt nederst, under filnavnet.
Inaktiv bruker
Bmp
Tante Astrid
Når du lagrer bildet i IrfanWiev så sjekk at det står Jpg i filtypen helt nederst, under filnavnet.

jeg har sjekket og min er bmp som er en av typene man kan bruke for å laste opp bilde på akvaforum men det gikk ikke.
Det er bare å velge den typen du skal ha, feks jpg, før du lagrer bildet. Trykk helt til venstre på linjen så får du et nedtrekksfelt der hvor du kan velge blant annet jpg, bmp og en god del andre.
Inaktiv bruker
Tante Astrid
Det er bare å velge den typen du skal ha, feks jpg, før du lagrer bildet. Trykk helt til venstre på linjen så får du et nedtrekksfelt der hvor du kan velge blant annet jpg, bmp og en god del andre.


Hvilken linje da? Dette syns jeg er vanskelig . Her er ett av bildene jeg skulle forminske men som ikke gikk å legge inn på AF selv om jeg hadde bmp som er en av typen som går an å laste opp med. (bildet er ikke forminsket).
Når du skal lagre noe i programmet så kommer det opp to linjer helt nederst. Den ene står det filtype foran. Velger du pilen i enden av feltet så kan du velge hvilket format det skal lagres i.

Skjønner ikke hva du mener med at du ikke får inn bildet på AF siden bildet er postet i ditt siste innlegg.
Inaktiv bruker
Tante Astrid
Når du skal lagre noe i programmet så kommer det opp to linjer helt nederst. Den ene står det [I]filtype[/I] foran. Velger du pilen i enden av feltet så kan du velge hvilket format det skal lagres i. Skjønner ikke hva du mener med at du ikke får inn bildet på AF siden bildet er postet i ditt siste innlegg.

det bildet jeg viste i innlegget var ikke gjort noe med men for å legge bildet inn på f.eks konkurranser må det være 1000x1000 pixler og det er det jeg gjør med Irfan view (engelsk). Men det er da bildet blir til bmp som egentlig skal gå an å legge inn på AF men som ikke gikk.
Ahh, så det er bilde til fotokonkurransen du strever med. Om jeg har forstått deg rett så har du fått til å forminske bildet til 1000 x 1000? Jeg fant ikke ut om bmp gjelder for bilder til konkurransen. Står ingenting om det i reglene. Maximum 1000 x 1000 pxl og under 250 kb er det eneste som står.

Vær obs på at om du ikke er plussmedlem så er maks størrelse på bildene du kan legge inn på forumet 500 pxl. Det kan være derfor du strever med å få postet det. Du får prøve å sende inn til fotokonken når den åpner igjen for neste runde og se om det fungerer da, eventuelt endre til jpg om bmp ikke fungerer.

Husk at bilder som du vil ha med i konkurransen ikke kan være postet her i forumet på forhånd!
Inaktiv bruker
Takk fo hjelpen !
bmp er ikke akkurat noe webformat. Hold deg til jpg eller png så går det bra
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap