Hvordan lage videosnutt?

Hvis jeg skal filme og lage en videosnutt av f.eks. mine Corydoras Green Laser, hva er best å bruke av vanlig fotoapparat og mobiltelefon?
Jeg vet ikke hva begrensningene er på YouTube mht filens størrelse, men jeg mener å huske at jeg forsøkte for noen få år siden og ikke fikk det til. Tror filen var for stor, enda videosnutten bare var et par minutter lang :p

Jeg har ikke noe redigeringsprogram for video, tror jeg.

Så hvordan går man frem egentlig? Jeg har ingen anelse.
Noen med teskje-forklaring...?

Kunne nemlig veldig gjerne tenke meg å filme og vise frem en skokk med glitrende grønne yngel som svømmer frem og tilbake i akvariet

PS!
Jeg har to kamera å velge mellom; Canon EOS 400D speilrefleks, og vanlig digitalkamera Olympus C8080. Pluss mobilen, Nokia E65.
Inaktiv bruker
Kan desverre ikke hjelpe, men si ifra hvis du får til, vil gjerne se =)
Kanskje dette er til hjelp
Til å filme youtubefilmer fungerer handykamera best. slike http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elkjop-Site/no_NO/-/NOK/El_DisplayProductInformation-Start;pgid=oyCz6oZK.LxSR0EjcIZBwx1e0000Y7vUUrJB?ProductID=xObD4QFHUnkAAAEZwUpVRjcu&CatalogCategoryID=2r_D4QFHegIAAAEOBeM03xiL
Til redigering er Sony Vegas det beste, men windows moviemaker funker greit.
jeg skjønner ikke heelt hva du mener her. du vil filme med ett eos 400d? dette er et bildekamera som tar bilder å ikke filmer video.

jeg har noen filmsnutter i tråden min, brukte bare ett vanlig videokamera, la inn klippene på pc'n, deretter ut på nettet. Jeg brukte www.photobucket.com disse komprimerer ned kvaliteten på filmen. hvis du ikke bruker redigeringsprogram til å komprimere med kan dette ta noe tid.

Filmer du med mobil vil kvaliteten bli så som så, men sikkert helt greit hvis du bare vil vise frem noe.

vet ikke helt om jeg svarte på ditt spørsmål helt men.
Her kan du se mine snutter på youtube Mona, de er filma med et ixus 75 og redigert med et gammelt programm av pinnacle studios jeg hadde liggende.

Kvaliteten er så som så da:P, men man ser iallefall fisken hehe
Trond Stegarud
jeg skjønner ikke heelt hva du mener her. du vil filme med ett eos 400d? dette er et bildekamera som tar bilder å ikke filmer video.


Det er ikke så mye å skjønne det Mange vanlige kameraer har ofte denne muligheten å ta videosnutter.

Jeg har ikke direkte sjekket om akkurat Canon EOS 400D kan ta videosnutter, men hvorfor skulle det ikke det? Mitt forrige vanlige digitalkamera, Olympus C-8080 som også kostet noen tusen, kunne fint ta videosnutter. Jeg gikk derfor ut fra at de fleste "oppegående" og dyre kameraer faktisk hadde denne muligheten. Selvsagt ikke noen lange filmer, men en filmsnutt på et par minutter eller noe gikk an på Olympus'en iallefall.
Om så, får jeg bruke Olympus'en til å ta videosnutt, har kameraet fremdeles.

Jeg har jo mobiltlf. også, men jeg har aldri brukt videobiten på den mobilen jeg har nå. Evt kunne jeg brukt mannen min sin mobil, som er dyrere og bedre, og kanskje derfor også bedre videokvalitet enn min?

Da jeg stod og fôret Green Laser akvariene mine i dag, så kom de jo stimende i store bølger for å forsyne seg. Akkurat da tenkte jeg; "Dette skulle jeg ha tatt en videosnutt av og lagt ut på AF!"
Det er bare så utrolig flott å se en bølge av smaragdgrønne herligheter stime frem over bunnen i karet at du aner ikke!
Men jeg må gjenta spørsmålet mitt ovenfor:
har noen peiling på hvordan man filmer er sånn snutt og hvordan man legger det ut? USB kabel til pc og derfra til YouTube? Hva er maks str?
Men er det best å bruke mobilen eller speilreflekskameraet til sånt?
Til nå fins det bare ett speilreflekskamera som kan ta video, det er Nikon D90. Så du kan nok desverre ikke gjøre det med ditt Mona :/

Det finnes ganske mange "billige" digitale videokameraer nå, som også er ganske lette å bruke. Dette er ett eksempel som er veldig populært, men det koster jo litt som du ser.
Plussmedlem
Lars H
Til å filme youtubefilmer fungerer handykamera best. slike http://www.elkjop.no.....

Les gjerne denne
Kjetilv
Til nå fins det bare ett speilreflekskamera som kan ta video, det er Nikon D90. Så du kan nok desverre ikke gjøre det med ditt Mona :/ Det finnes ganske mange "billige" digitale videokameraer nå, som også er ganske lette å bruke. [URLBLOCK1] er ett eksempel som er veldig populært, men det koster jo litt som du ser.


Snodig at ikke et mye dyrere kamera kan klare det samme som et rimeligere kamera kan funksjonsmessig?

Det blir ikke aktuelt å kjøpe noe videokamera, det gidder vi ikke. Vi er lite flinke som det er å bruke fotoapparatet til vanlig bildeknipsing av familieaktiviteter osv, og et videokamera er nok bare bortkastede penger her

Men ok, da får jeg bruke Olympus-kameraet eller mobilkameraet da :p En av delene.
Jeg husker at jeg filmet en liten videosnutt av Corydoras i lek med det Olympuskameraet, men filen ble for stor for YouTube - opplasting. Husker ikke nå hvor stor den ble da.
Kjetilv
Til nå fins det bare ett speilreflekskamera som kan ta video, det er Nikon D90. Så du kan nok desverre ikke gjøre det med ditt Mona :/ Det finnes ganske mange "billige" digitale videokameraer nå, som også er ganske lette å bruke. [URLBLOCK1] er ett eksempel som er veldig populært, men det koster jo litt som du ser.


Dette stemmer nok ikke helt d90 er ikke eneste.

men over til topic. er ikke så rart at speilrefleksene på markede ikke tar video. men maaange små billige kompaktkamera kan ta opp helt ok video.

bruk Olympusen så lenge ja, trur youtube komprimerer filmen din ned uansett,men spørs om den var for lang? over 10min? er en sperre ett sted rundt der trur jeg for vanlige brukere.
Nei, det er fordi du har et speilreflekskamera, de virker på en helt annen måte enn de billige kameraene for å kunne gi mye bedre stillbilder. Det har ikke vært teknologi tilgjengelig for videoopptak på dem før i fjor. Ikke at den er helt perfekt den videofunksjonen på D90'n heller, det tar nok litt tid før du får noe praktisk videokamera i et speilreflekskamera.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap