Hva synes dere om å legge "navn" på bilder i basene?

Hva synes dere om det å legge navnet sitt med på bildene i basene?

Kan det være:

* Riktig fint faktisk, så ser man hvem som eier bildet.
* Gjør meg ingen ting, legger stort sett ikke merke til det.

Eller kan det være:

* Dumt, skriften kommer i veien og ødelegger bildet.

Det er ganske greit å vite hva dere liker og ikke liker, synes jeg.
Dette er en en tråd der alle kan si sin personlige mening.
Hva med å heller legge inn bilder under en åpen lisens som creative commons ? Er folk så narsissistisk at de skal kreve tillatelse for å bruke et simpelt bilde er rett og slett forkastelig. Gå heller for en Wikipedia-style på alt. Selv hadde jeg vært stolt av at noen brukte et bilde jeg hadde tatt.
Jeg er litt usikker på hva jeg mener, egentlig. Jeg blir selvfølgelig veldig glad om noen liker det jeg får til!
Men jeg blir veldig sint (pent sagt) hvis noen som tar æren for det jeg har gjort. Og det har skjedd mange ganger...

Jeg har laget noen videoer på YouTube, som flere har "stjålet", og senere har lagt de ut som sine egne filmer. De har altså sagt at det er dem som har laget filmene. Og da kan jeg love deg at jeg ble sint!

Så jeg kan godt forstå folk som føler det på denne måten.
Men det er jo litt forskjell på en film du jobber med, og redigerer på i flere dager, og et bilde du kanskje bruker et par minutter på å få til.

Dette er iallefall min mening...

Flere som har en mening de vil dele?
Så lenge man er fotograf og eier av et bilde, så er det vel ens fulle rett å merke det med navn om man nå ønsker det. Ingen kan grine på nesa av det. Da får de bare snu seg vekk og finne andre bilder da, om det plager dem så forbasket mye. Eller la være å bruke fiskebasen, som jo består 100% av andres innsats.

For meg er det helt ok at noen vil merke selve bildet med navn. Det plager meg overhodet ikke. Jeg gjør det ikke selv, men det er selvfølgelig deres rett om andre vil det.

Enkelte andre folk er skikkelig frekke og utrolig dumme! Har sett mange eksempler der noen uten videre bare stjeler andres bilder (lagt ut her på AF), og så legger de dem ut på egne nettsider og tar hele kreditten for dem selv! Ikke et kløyva ord om hvem som eier dem, hvor de er hentet fra eller hvem som har tatt dem. Ser ut som enkelte ikke aner hva copyright er.

Jeg får ofte spørsmål fra mennesker i mange land, som har sett bilder jeg har tatt, og så spør de om lov til å bruke dem her og der eller til foredrag osv.
Så langt har jeg sagt ja til alle som har spurt. Eller forresten, unntatt et skikkelig dustehue som jeg sa tvert nei til. Ellers har alle fått lov.
Jeg synes godt at folk kan skrive navnet sitt på bilder, slik at andre ikke kan si -Jeg har tatt dette bildet, og skrevet sitt navn på det. Og ja er enig med Wikdahl, at man må få kunne bruke alle bilder man vil, uten at folk blir sinte, de kan jo bare skrive navnet sitt på bildet så er det ingen problem! Jeg ville også vært stolt vis noen brukte mitt bilde, så lenge de ikke sa det var deres.
Det fine med Creative Commons-lisenser er at du kan selv velge om du krever at det skal skrives hvem eieren er, om det tillates brukt kommersielt osv...
Har selv brukt denne lisensen på egne ting, alt fra tekst til foto og video.

Nå er jeg en tilhenger av åpne løsninger som CC, GFDL, GPL etc. så derfor jeg tenker i disse baner.

Det er stor forskjell på å låne bilder, video etc. til egne verk og det å framstille et åndsverk som sitt eget.

Jeg synes at Akvaforum burde prøvd å få inn flest mulig "frie" bilder i basen som alle kan bruke fritt.
Wikdahl
Det fine med [URLBLOCK1] er at du kan selv velge om du krever at det skal skrives hvem eieren er, om det tillates brukt kommersielt osv... Har selv brukt denne lisensen på egne ting, alt fra tekst til foto og video. Nå er jeg en tilhenger av åpne løsninger som CC, GFDL, GPL etc. så derfor jeg tenker i disse baner. Det er stor forskjell på å låne bilder, video etc. til egne verk og det å framstille et åndsverk som sitt eget. Jeg synes at Akvaforum burde prøvd å få inn flest mulig "frie" bilder i basen som alle kan bruke fritt.

Enig!
Wikdahl
Hva med å heller legge inn bilder under en åpen lisens som creative commons ? Er folk så narsissistisk at de skal kreve tillatelse for å bruke et simpelt bilde er rett og slett forkastelig. Gå heller for en Wikipedia-style på alt. Selv hadde jeg vært stolt av at noen brukte et bilde jeg hadde tatt.

Helt utrolig enig. Synes folk gneller noe vanvittig om bilder og opphavsrett.
Det er da ingenting å gnelle over. Mine bilder er min eiendom, ferdig arbeid! Da er det jeg som bestemmer bruken av dette.
Er du så redd for at andre skal bruke det, er det nok best å ikke legge det ut på nettet. Folk finner info og bilder på nett, og bruker det.
Husk på at tråden ikke er ment negativt for noen personer på AF...
Vi skal alle være venner. Og man tenger ikke begynne å krangle.
Jeg syns Creative Commons' CC-BY-SA er en grei lisens.

Den sier at andre kan bruke bildet ditt så lenge de gir deg æren for det, og hvis de bruker bildet til å lage et nytt åndsverk, er de nødt til å frigi sitt eget åndsverk under samme (eller en tilsvarende) lisens som CC-BY-SA.

Jeg ser egentlig ikke noe problem med å bruke denne for profesjonelle fotografer heller. Da kan man beholde originalen som copyrightet, og frigi en mindre versjon av bildet under CC-BY-SA. Det må jo være en fantastisk måte å reklamere for seg selv på.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap