Kan noen gi meg feedback på bildet? -

Jeg prøvde å sende inn dette bildet til basen, med det var tydeligvis ikke godt nok.

Hva kan jeg gjøre for å forbedre dette bildet?
Eller for å forbedre fremtidlige bilder?

[External Image]

Gi gjerne tilbakemeldinger på godt og vondt.

Hilsen Marius
Bildet er ganske bra . Det er riktignok en anelse mørkt - så du burde ha lysnet det

Grunnen til at du ikke fikk det med i bildebasen kan være så enkelt som at de har like bra eller bedre bilder der fra før. Da kommer det ikke med.
Bildet er vel en liten anelse ut av fokus, og kontrasten mellom fisk og bakgrunn burde være en del større.
Bildet er fint i seg selv, men for å ligge i fiskebasen så synes jeg det er litt for vanskelig å se omrisset av fisken. Finnene går for mye i ett med bakgrunnen.
Og fisken er for diffus.
Regner med at det er en keiser-tetra, og i basen er det 15 bilder fra før, og noen er av topp kvalitet. Så det er vel nok for å identifisere fisken for den som lurer.
Noen av bildene der er forresten av dårligere kvalitet også, synes jeg
Bildet viser jo en hann av Inpaichthys kerri (Kerritetra)

Bildet er i utgangspunktet ikke mulig å "redde", da fisken er alt for mye ute av fokus.
Du bør nok øke lyssettingen, eller bruke blitz.
Pass dessuten på at du har mer "luft" foran fisken enn bak den, når du beskjærer bildet. Det er mer behagelig å se på en fisk som svømmer inn i bildet enn en som er på vei ut av det.

Noe kan man selvsagt gjøre med dette: Øke "lufta" foran fisken, øke kontrast og lys, skarpe opp fisken litt, og få bort kornetheten i bakgrunnen ved å gjøre bakgrunnen helt ute av fokus.

Etter disse endringene gjort på et enkelt program som fulgte med kameraet mitt, kan bildet se ut som dette:

[External Image]
Tom C:
Genialt! For en forbedring! Kan jeg spørre hvilket kamera og program??
Programmet, "Photo Studio 5" fulgte med et enkelt kompaktkamera, Canon Powershot G5, jeg kjøpte for mange år siden. Tror det følger med de fleste Canon kameraer fortsatt, men det er sikkert en nyere versjon av det nå.
Så det er en Kerritetra. Den var ny for meg.
Bildet ble mye bedre etter redigering, ja.
Takk for svar alle sammen!
Jeg ser jo det nå, at bildet ikke var så bra i utgangspunktet. Det ble jo mye bedre etter den redigeringen...

Jeg har photoshop. Men det er så komplisert.
Kanskje det ville være bedre med et litt lettere program?

Tom C
Bildet viser jo en hann av [I][B]Inpaichthys kerri [/B][/I](Kerritetra)

Hæ? Er du helt sikker?
Jeg kjøpte fiskene på Dahls Dyrerike, og de sa det var keisertetra.
Nå ble jeg veldig usikker.
BIGBrother
.......[QUOTE=Tom C]Bildet viser jo en hann av [I][B]Inpaichthys kerri [/B][/I](Kerritetra)

Hæ? Er du helt sikker? .........

Ja, det er så nær 100% sikkert som det er mulig å komme. Keisertetra (Nematobrycon palmeri, Eigenmann 1911) har en helt annen halefinne, der det sorte sidebåndet fortsetter ut i halefinnen, og på hannene fortsetter ut i en sort, midtstilt forlengelse av denne.
Keisertetra kjennetegnes også av at den alltid mangler fettfinne (Engelsk: adipose fin), som er den lille finnen bak på ryggen mellom ryggfinnen og halefinnen.

Inpaichthys kerri har alltid fettfinne, som fisken din har. Hos hannene av denne arten er fettfinnen blå, som kan sees på ditt bilde. Hunnene av denne arten har rød fettfinnen:

[External Image]

De omtalte forskjellene kan jo enkelt sjekkes ut i fiskebasen.

Noen eksportører og importører kaller Inpaichthys kerri for "Blue emperor tetra" (blå keisertetra), det kan kanskje være dette som har misledet butikken til å selge de som keisertetra.

Du verden... Ja, men det var jo supert at du fant ut det.
Kanskje greit også at bildet ikke ble tatt inn!

Tusen takk!
Bra, men fokuset går mer på bakgrunnen spør du meg.
MarieM
Bra, men fokuset går mer på bakgrunnen spør du meg.

Det kommer av stor [url=http://www.media.allerinternett.no/php/obj.phpi?o=2374296&w=548&frame=0&ee=]blenderåpning[/url], noe som må til hvis man tar bilder av fisk som er i bevegelse uten å bruke ekstra lys eller blitz. Da får kameraet nok lys inn til at bildet ikke blir for mørkt samtidig som at fisken blir skarp. Jo større blenderåpning jo mer vil det som ikke er i fokusplanet (der fisken burde være for å være skarp) være ute av fokus.

Jeg synes det passer bra å isolere motivet i bildet fra bakgrunnen ved å bruke stor blenderåpning slik at kun fisken er i fokus. Det er spesielt gunstig i bilder til fiskebasen da fokuset i en fiskebase gjerne er på fiskens utseende. Bakgrunnen består som regel av det samme uansett, en god blanding plantearter, stein eller røtter. Det har de fleste sett før og trenger de inspirasjon til innredning finnes det masse bilder med det som tema Har noen vært på reise til fiskens land og kommer med bilder fra fiskens naturlige tilholdssted i elv eller vann vil det selvfølgelig være interessant om noe av bakgrunnen også kom med. Da kan bildet tas med mindre blender slik at mer av motivet blir skarpt.
Inaktiv bruker
bildet var fint, men viss du har redigeringsprogram, eks. picasa så kan du prøve å gjøre det lysere.
Tilfeldig bekjentskap
© Stefan Sjöberg
Reklame for plussmedlemskap