Hvordan bytte begge bidene på profilen

Fikk en privat mail om at det første bilde jeg har brukt og som henger igjen i lite bilde på siden min er en annens private bilde. Noe jeg syns er litt rart i grunn siden det er der så alle kan få tak i det.
Jeg hentet det ned direkte fra nettet når jeg hadde søkt på bilder av guppy.
B. Andresen
Noe jeg syns er litt rart i grunn siden det er der så alle kan få tak i det.

Det er ikke rart.
Du har vel hørt om copyright (opphavsrett på norsk) før? Det at et bilde er på nettet "så alle kan få tak i det", som du uttrykker det, betyr ikke dermed at det er fritt frem for alle å bruke det til eget formål. Det er der for at folk skal kunne se det, ikke ta det og bruke det som de selv lyster. Man kan si det er litt som "bare se, men ikke røre".

Bilder på nett som ikke er tydelig merket med "free use" eller lignende, må regnes som copyright-beskyttet og du må ha eiers skriftlige tillatelse til å bruke det til eget formål. På godt norsk; spør før du tar andres bilder.
Tror det står noe om dette på Wikipedia Commons eller noe, men nå er jeg for trøtt til å lete opp linker for deg, dessverre
Takk for det Mone.
Sendte en svar til persjonen som "klaget" til meg.
Til denne persjon sa jeg at dersom enn legger ut bilder er det ingen garati for at bilde ikke hentes og brukes av andre.
For bilder som blir lagt ut på nettet kan hvem som hels hentet det ned og bruke. vet om mange i min fam og venne krets som bryr seg katta om det står noe nede i det ene hjørne på bilder dem finner på nettet.
Bilder som ikke har kopisperre på seg bruker jeg uten og tenke noe videre på det.

B. Andresen
For bilder som blir lagt ut på nettet kan hvem som hels hentet det ned og bruke. vet om mange i min fam og venne krets som bryr seg katta om det står noe nede i det ene hjørne på bilder dem finner på nettet. Bilder som ikke har kopisperre på seg bruker jeg uten og tenke noe videre på det.

Da bryter dere Åndsverkloven og opphavsmann til bildene er i sin fulle rett til å klage. Jeg fant en gang et av mine valpebilder i en Finn.no-annonse og jeg ble rimelig forbanna. Tenk at annonsøren var så frekk å bruke mine valper som reklame for sine egne Nei, jeg syns man skal respektere at den som har tatt et bilde har full råderett over det!!!

Jeg syns som regel det er ok at andre låner bilder, men spør først og fortell hva det skal brukes til
Jeg tok vekk det bilde jeg hadde lånt når jeg fikk klagen.
Låntet det siden jeg selv ikke hadde noe kamera til og få tatt bilde av en av mine egne på den tiden. oh ikke har tenk noe over det helt frem til nå. Så jeg tok et bilde av mine scalarer og la der i steden.

Og jeg sier altid i fra at det er en illustrasjons bilde og ikke en av mine egene, dersom det er et jeg har hentet ned fra nettet.
Så jeg tar iallefall ikke æren for bilder jeg låner.
Poenget er at man må spørre før man bruker andres bilder
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap