Kjøpe kamera, men hvilket?

endelig fått en god å feit lønning sommer, spart opp til speilrefleks kamera.
men hjelp hvilket skal jeg kjøpe?
hvilke linser trenger jeg å kjøpe tilleg til kameraet for å ta gode bilder av fisk, landskap og action bilder?

har lyst på hele pakka =)

noen forslag\meininger?

har litt lyst på CANNON EOS eller noe annet brukervennlig og ikke altfor dyrt med noen gode linser til å ta bilder av akvariene seff =)

Inaktiv bruker
leet, canon eos 450 D
jeg fikk en sånn i julegave, er superfornøyd!
Koster rundt 4000 kr ^^
nice men er den der canon eos 550 D storebror til 450 D hva er forskjellen på de?
fins det noen pakkeløsning med flere linser?

er så nytt for meg disse speil refleks kameraene, bare hatt digital kameraer før =)
Kan jeg også komme med innspill, har selv SLR kamera og alt for mange tusen bilder på datan min , men er litt rusten på hva som er nytt på kamera fronten, men jeg mener at denne er verdt å se på:
http://www.japanphoto.no/product/digital-speilrefleks/nikon/nikon-d3000-m-18-55mm-vr-og-55-200mm-vr/

Der har du 2 objektiver, 18-55mm er flott videvinkel og litt zoom objektiv, men så for de dagene du vil strekke deg litt lenger frem mot nabo fjellet så har du 55-200mm og begge objektivene har VR, som er anti-vibration, som gjør det lettere å ta bilder når mørke kommer frem, og du slipper å ta frem stativet så fort.

Har aldri prøvd meg på Canon, ble fra første dagen Nikon hos meg, største grunnen der var at grep håndtaket hos canoen falt svært lite i smak hos meg.
Så jeg ville anbefalt å gått innom en fotobutikk å kjent på grepene til canon,nikon,olympus,sony osv!

Her har du en test av det også :
http://www.dinside.no/838162/nikon-d3000

EDIT: Vet ikke hvor feit lønn du fikk, men har du penger nok så har du denne også:
http://www.japanphoto.no/product/digital-speilrefleks/nikon/nikon-d90-m-af-s-dx-18-105mm-vr
D90, går vell under semiproff, så du får et både enkelt om du vil eller et ganske avangsert kamera, gode muligheter til å vokse oppover, Har vell forsovet også mulighetene til å FILME i HD med det også, Så Bilde og film SLR, Morro det om du er på rett plass til rett tid!
da blir det kamera testings i mårå *=) skal se på den der nikonen også =)
er så mye kjekt på markedet.

hvilke linse bruker dere for å ta bilder igjennom glass (akvariet) og for å ikke snakke om en linse som klarer å ta bilder av de raske fiskene som aldri er i ro?

haha akvariejenter er vist våtere jah, intern akvarist humor til de grader
Inaktiv bruker
jeg bruker linsa som følger med viss du kjøper canon 450D så tar jeg på avstand så redigerer jeg det nærmere.
Tja, er nok mer koffert rettet den O : ). Fikk et slag i skulderen av fruen når hun så den :O.

Men altså når du skal ta bilder av fiskene så er det greit å ha så mye lys som mulig, for da får du stilt opp lukker tiden mer, som gjør at du kan ta kjappere bilder. Jeg har tatt svært lite akvarie bilder selv.
Men mye lys, kjapp lukker tid og stativ må jo fungere fett!
Har du penger, så fyr til med et makro objektiv! er kjempe kjekt å ha på sommeren med blomster så fine også!
ja når mannfolk snakker om blomster så...
makro objektiv? kjapp lukketid? what?

skal hele rommet være lyst eller bare over akvariet?
er heeelt nybegynner her.
http://no.wikipedia.org/wiki/Lukker
http://en.wikipedia.org/wiki/Macro_photography

Ville ikke blitt bra om jeg skulle forklare det bra.

Men Macro er ekstrem nærbilder? eks:
[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

Sorry, men jeg er dårlig å forklare disse kamera tingene, jeg vet bare hvordan jeg selv skal bruke det! er da det viktigste?
wow bra bilder, synd vepser er så ekle =)
skal sterkt vurdere en makro linse =)
l
njah er jo også viktig å kunne fomidle kunnskap, å sitte meg kunnskapen selv er jo bare halv seier
Jeg har helst bare lært av å løpe rundt og teste selv, aldri orket å lese, så jeg vet ikke hvordan det skulle blitt beskrevet på tenknisk korekt vis liksom:P.

Er jo det som er kjekt, knipse og feile og til slutt seire.
yezz eni i den, ting har dette med å gå inn det ene øret å ut det andre hos meg.

Liker du å lese og lære alt mulig teknisk dritt, så skal du kunne få en kjapp start med SLR kamera.
Vist ikke så er det mer opp til deg hvor mye tid du vil bruke på å finne ut av det selv. Litt må nok leses uansett, men jeg lover deg det kommer etterhvert av seg selv trygt og godt når du har øvet litt. Sett kamera i M modus (manuell) og knipps til fingrene blør med forskjelige innstllinger, kveld i mørket og i dagslys. du finner fort nok ut av det! og for de dagene du vil være safe på bilder blir bra med en gang uten slit, sett det på AUTO modus, fungrer til fleste vanlig oppdrag.
får nok ikke noe kunstverk ut av det, men til ferie og selskaper så kan det være vell så greit av og til!
Ville hvertfall kjøpt Canon, siden de bruker samme chip i alle kameraene sine, så man kan kjøpe et billigere kamera og fremdeles få bilder av god kvalitet, noe som ikke er tilfelle med f eks Nikon.

Mannen min har en Canon SX20IS, som er et relativt billig kamera, men har mange proffe funksjoner.

Og jeg synes man MÅ ha supermakro-funksjon hvis man skal ha bilder av fisk, og dette er nok et av de billigste kameraene som tar supermakrobilder.
Vanlig at nikon sine nybegynner / viderkomende kamerane får høy skrøyd om at det er super enkelt å få bilder som er super gode og kan måle seg med de mye mye dyrere husene, uten å måtte stille på noe selv! De tar flotte bilder ut av boksen dem!

Super makro trenger du da heller ikke, vanlig makro fungrerer supert det.
Vist ikked et holder ,så fyrer du på manuell fokus i objektivet ditt og får så mye macro du bare vil.
Ingen automatiske innstillinger som kan overgå et godt objektiv heller, så skal du ha "super" makro, så bør du da kjøpe et makro objektiv.
kan anbefale Canon eos 500d. var som å komme til en ny værden i forhold til det gamle digitale 5 mpx kamerat skal aldri ha meg vanlig digitalkamera igjen hvertfall!
Det vil du kunne si meg hvilket som helst SLR kamera forhold til vanlig digital kamera.
Og jeg synes og så Pentax, sony eller olympus også fortjener å bli sett på! De er kjempe kamera de også, er ikke bare nikon og canon som gjelder .

Beste tipset blir likevell og først gå i en butikk, prøv å holdt alle disse merkene, gjenn på grepet og hvordan du får holdt det, ta det merke som føles mest behagelig, så kan du gå hjem og søke på tester å finne det rette kamera til rette prisen for det merket .

Ikke kjekt å kjøpe et dyrt SLR og kjenne når du løper rundt å ta bilder at du ikke føler du har noe godt grep på kamera ditt!

http://www.lydogbilde.no/speilrefleks-med-video.4611402-117331.html#artid4611403

Er en test hvor Canon 500D ble slått av både Nikons D5000 og Panasonics Lumix GH1.

Vil absolut ikke si at det er noe skummelt med å satse på Panasonic, Sony eller pentax også egentlig. Vinner hver sine tester hele gjengen med hver sine modeller.
Fikk ikke lov å redigere inn mer tekst nei! Neivell...
Får skrive det ehr igjen da.
Fant en superartikkel:
http://www.dinside.no/833198/kjopeguide-til-speilreflekskamera

Var flotte ord i slutten av den også:

"Du kjøper neppe katta i sekken
Til slutt: Så lenge du kjøper et kamera som tilfredsstiller dine krav og ikke betaler overpris, kjøper du neppe katta i sekken. Markedet for speilreflekskameraer er i dag såpass tett at det ikke finnes direkte dårlige kjøp. Du kan bruke prissammenligningstjeneser som Prisguide, DinPris eller Kelkoo for å finne billigste pris på nettet, men undervurdér ikke hjelpen (og muligheten til å fikle med kameraet) du kan få i en fysisk butikk.

Og husk - mange sier at sluttresultatet avhenger 10% av kameraet, 20% av objektivet og 70% av fotografen. Et godt kamerahus betyr med andre ord ikke at du får kanonbilder helt uten videre."
sant det derre. men med trening så får man bedre bilder, er ikke noe superfotgraf selv, men ser da at bildene har forbedret seg siden 1 dagen jeg tok bilder med 500d. helt klart mye funksjoner å sette seg inn i men man husker litt etter hvert da fulgte med et slikt standar objektiv EF-S 18-55 å syns man ikke kommer nærme nok tingene man skal ta bilde av på avstand så spurte etter råd på foto.no og vart anbefalt et Canon EF 70-200mm f/4.0L USM objektiv på det sterkeste ettersom jeg skal ta bilde av barn,hunder og fisk i bevegelse. var jo litt forskjellige meninger der også men 95 støttet seg til dette objektivet. så da er sparingen i gang
70-200mm til bilder familie bilder og nærbilder av fisk?

Den hørtes meg tvilsom ut. Nå har ikke jeg giddet å se på objektiver til å ta familie bilder, for det er uten for mine interesser, men søskenbarnet mitt driver å tar bilder i brylup og slikt og holder fotokurs og slikt.

Når han tar bilder i selskaper så bruker han objektiver uten zoom, de har bare brennvide de går på, også er de sylskarpe på lys og alt det her tullet.

Er som regel en fin regel at man skal prøve å droppe zoom så mye som mulig ALLTID. lanskap så er det et flott objektiv med 70-200mm, har selv et 55-200mm VR som jeg liker å bruke, men tro meg, blir idioti om jeg prøver å bruke den lensa for å ta nærbilder i akvariumet! må til med 18-55mm da.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap