Trenger hjelp til kjøp av nytt kamera (speilrefleks)

Noen som vil komme med noen gode råd og anbefalinger når jeg skal kjøpe meg nytt kamera? Har fått penger til jul å kjøpe meg digitalt speilreflekskamera for. Er ikke akkurat inni "kameraverden" kan man si... Så trenger litt hjelp.

Er ute etter et kamera til max 6000 kr (pris ikke så nøye, men vil ikke legge såååå mye penger i det). Det må være enkelt å bruke/sette seg inn i. Det skal vel brukes til å ta mange forskjellige bilder med. Alt fra hester, familiebilder, naturbilder og selvfølgelig fiske- og akvariebilder (håper å få tatt litt mer bilder når jeg får meg nytt og bedre kamera).

Hva skal jeg se etter? Hva skal jeg ligge unna. Og HVOR er det lurt å kjøpe det? Er vel mulig å gjøre noen gode kjøp på salg nå på nyåret? Tips meg gjerne om spesifike tilbud dere vet om/kommer over.

Hvilket ekstrautstyr anbefales? Kommer, om nødvendig, til å kjøpe det etterhvert.
Plussmedlem
Ta en titt hos Foto og Video.. Fotovideo.no... Der finner du absolutt alt du kan tenke deg (og ikke tenke deg) av kameraer og utstyr. Er vel de billigste på veldig mye også...
Tja.. Hvor skal man begynne..

Canon eller Nikon (eller noen andre) blir det første valget du må ta.. Selv har jeg Nikon og er kjempefornøyd med det, men andre igjen har Canon og er minst like fornøyd. Fordeler og ulemper..? Tror ikke det ene er bedre enn det andre egentlig..

Når du først har landet på valg av merke, kommer du til objektiv. Skulle jeg kjøpt nytt i dag, ville jeg nok kjøpt en 18-105mm som første objektiv. Da har du alt fra en ok vidvinkel, til en liten zoom (den beste zoomen er nå en gang beina.. Begrunnelse - har selv en 18-55mm (dårlig sak som fulgte med), men den funker til det aller meste innendørs. Hadde den gått til 105mm tror jeg den ville dekket alt innendørs. Et alternativ til startobjektiv kan være 18-200mm, som gir deg litt mer "zoom"..

Hvor du bør handle? har en veldig ok nettbutikk. Skulle du befinne deg i hovedstaden anbefaler jeg en tur innom lokalet også.. Veldig god service og ikke minst kunnskap..

Lykke til med kamerakjøp..
Nikon D90 feks får du jo til ca 5lapper på finn.no brukt. Det er jo ett konge kamera.
man kan finne gode og dårlige kamraer brukt på finn.no Men det kan være noe risikabelt, kanskje uten garanti og kanskje noe skader. jeg hadde ikke turt og bruke 5-6 tusen på noe brukt kamera. fotovideo er bra butikk. ellers er japan foto ved stortorget -oslo veldig bra. veldig hyggelige og flinke folk.
Nei, jeg tror jeg går for nytt kamera ja. Er greit å ha en butikk å henvende seg til om det skulle bli noe.

Jeg heller nok mot å gå for et Canon kamera. Ser det er det som går igjen en del hos folk. Så da har jeg i alle fall begrenset det litt.

det ville blitt mitt valg også. dra i butikken og forhør deg. de er som regel ute etter og selge deg et bra kamera og nødvendigvis ikke det dyreste. si hva du har lyst til og betale og de vil garantert finne ett du vil være fornøyd med. hvis du er en god kjøper klarer du sikkert og få med noe ekstra utstyr også. som bag og div andre små ting. men det spørs jo seff hvor du handler og av hvem.. lykke til med kjøp
Hva med dette kameraet: Canon EOS 550D?

Det er en del valgmuligheter der ser jeg. Hva skulle jeg i såfall valgt om jeg skulle bestilt et av alternativene? Kan noe forklare meg kort forskjellene (ser jeg må tilegne meg litt info om objektiver).

Er dette et godt pakketilbud kanskje: http://www.netonnet.no/art/foto/speilreflekskamera/speilrefleks-pakke/pakke-canon/canon-eos550deoskit1/143675.4999/
Det virker som et helt greit tilbud det. Alt du trenger til å komme i gang. Det er verdt å bemerke at minnekortet ikke er av de raskeste, slik at du ikke får utnyttet potensialet i kameraet (3,7 bilder per sekund) i makimal oppløsning. Da blir filene såpass store at minnekortet ikke klarer å skrive raskt nok. Men det er stort sett ikke noe du kommer til å savne med det første..
OK. Hva er et bra minnekort da?
Alle er i utgangpunktet "greie", men hvis du skal ta seriebilder i max oppløsning trenger du et minnekort som klarer å skrive raskt nok.

Jeg tar kun bilder i max oppløsning på mitt kamera, og da blir filene på ca 10mb. Dvs med 3 bilder i sekundet på 10mb, må minnekortet kunne skrive 30mb/sec... Trenger du ikke denne muligheten fungerer alle kort, vil du ha denne muligheten, fungerer bl.a følgende: [URL=http://www.fotovideo.no/Avdelinger/Produkter/Lagringsmedia/Secure-Digital-(SD)/SanDisk/Sandisk-Secure-Digital-Extreme-SDHC-30MB-sek-122417.aspx][/URL]
Ok. Takk for svar. Kjekt å vite.
Ser ut som et meget godt valg (selv om det er Canon.. Lurt med stort og raskt minnekort pga muligheten for HD-video..

Lykke til med nytt kamera når den tid kommer!..
Jeg skal også kjøpe nytt kamera og jeg vurderer å kjøpe det samme som du har kjøpt.. :p Ble du fornøyd med kameraet?
Ja, jeg er fornøyd så langt. Har ikke rukket å sette meg skikkelig inn i det enda, men.
Jeg lurte på en ting ang. minnekort til Canon kamera, det som ble nevnt ovenfor : 30 mb/s på minnekortet.

Hvis det ikke står oppgitt på minnekortet hvor mange mb/s det kan skrive, hva kan man da gå ut fra at det har? Mitt minnekort i kamera Canon EOS 400D har et 4GB Compact Flash San Disk minnekort, men det står ikke noe om mb/sekund på det...?
Nå som du har kjøpt et godt kamera, kan jeg varmt anbefale at du følger litt med på foto.no. Det er et veldig aktivt forum hvor du kan få gode svar på alt du måtte lure på som angår fotografering.

Vennlig hilsen
Stephan
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Sogn Dahle
Reklame for plussmedlemskap