Lei av uskarpe tåkebilder

Sukk jeg er så lei av å ta bilde etter bilde som er uskarpt ! Jeg holder kamera i ro, jeg har prøvd blomst funksjonen som skal gjøre nære bilder skarpe. Men med en gang en fisk beveger seg, så blir det uskarpt. Det blir det også selv om de ikke beveger seg.

Noen råd til hva jeg kan gjøre. Av 40 bilder så er kan skje bare en fjerde del brukende.
Skal vi se.... Fujifilm Finepix E 900. Ble kjøpt i 2007 på salg for 3500 så jeg tror det har vært er dyrt kamera en gang.

Har litt lyst å bytte det ut, men vet ikke til hva, så da har det liksom ikke blitt. Det fungerer jo veldig bra på andre bilder. Men fiskebilder er ikke lett.
Plussmedlem
Det nytter ikke med "blomst"-funksjon, jeg regner med at det er en enklere form for macro. Den har da ingenting med ting i bevegelse å gjøre. Prøv med "sport", hvis du da ikke har mulighet til å endre enkeltinstillinger selv. Du må ha raskere lukker....
Sportfunksjonen kan kanskje virke. Den blomsten virker fint på snegler, hehe for de ligger jo nesten i ro.

Lukketid og slikt har jeg ikke greie på. Er håpløst lite avansert, skulle gjerne gått på et fotokurs for jeg er veldig glad i å ta bilder.
Plussmedlem
"Blomst" er som sagt mest sannsynlig en enkel form for macro. Dvs små ting som er i ro. Skal du ta av ting i bevegelse må du over på "sport". Fisker er små OG i bevegelse, dermed blir det vanskelig.....
På kameraet du har så har du vel maks ISO på 800 og en maks blenderåpning på 2,8
Dette kan slite litt om du ikke får brukt en blits uten å få refleksjoner.

Men prøv fortrinnsvis og holde deg under 50 - 60 mm på objektivet.
over det så tror jeg du kan slite litt med å få skarpe bilder av aktiv fisk i karet.

Lås isoen på 800 og velg f/2,8 evt til nød f/3,5 for litt skarpere på 32 mm brennvidde og se om du føler at det blir bedre.
Kjenner ikke støynivået ved høy iso på kameraet ditt.

Blits
Blits

om dette ikke hjelper.
www.akam.no - sikkert noe matnyttig info der, her gjelder det å lese litt og myyye leking med funksjoner på kamera
Det kan ikke kan, kan man lære seg mer om
Stativ og blitz er mine tips. I tillegg bør du om kamraet ditt har det lære å bruke manuell funksjonen. "Blomster" og "Sports" oppsett gir deg svært liten kontroll. Ok du skal ha nytt kamera ville jeg kjøpt speilrefleks. Disse gir langt mer kontroll over funksjonalitet. Speilrefleks trenger ikke være superdyrt, men pga størrelsen får man ofte bedre bilder om man putter x tusen i et speilrefleks versus x tusen i et compakt kamera.

Stativ gjør at du kan ha lang lukkertid. Dette forutsetter at det du skal ta bilde av står relativt stille når du skal ta bildet. Flott for fisk som står, men ikke for noen som svømmer avgårde. En god blitz løser det sistnevnte. Dette gjør at du kan fryse bevegelser. Husk at du ikke nødvendigvis får best resultat om du peker blitzen rett på motivet, eksprimenter med å peke den i forskjellige retninger.

Et annet triks er å ha det helt mørkt i rommet hvor du skal ta bildet, og bare ha lys på i akvariet.
Takk for gode tips Jeg får lese litt og prøve meg fram.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap