- Hjem
- Forum
- Foto & Film
- L-134 maller i slåsskamp - Vil vise et uvanlig bilde:-)
L-134 maller i slåsskamp - Vil vise et uvanlig bilde:-)
Fikk lyst å dele dette bildet med dere.
Dette bildet (pluss noen flere i samme serien) tok jeg i går da jeg la merke til voldsomme tumulter i mallekaret mitt
Jeg har en gruppe på 5 stk Peckoltia L-134, og fire av dem har jeg hatt i bare tre uker. Disse to hadde tydeligvis noe uoppgjort, for de hadde en veritabel slåsskamp ved frontglasset i går
Flaks for meg at de valgte akkurat det stedet å slåss, for da fikk jeg kastet frem kameraet og tatt bilde av dem.
Begge stridsherrene ser ut til å ha kommet fra oppgjøret uten sår, og ligger nå og knurrer på hvert sitt skjulested. Jeg håper oppgjøret betyr at de nærmer seg puberteten og kjønnsmoden alder
De er rundt 8 cm fra snute til halerot.
Som dere ser på bildet, sitter en albino-ancistrus på tilskuer-tribunen (dvs frontglasset) og bæsjer på seg av skrekk
Dette bildet (pluss noen flere i samme serien) tok jeg i går da jeg la merke til voldsomme tumulter i mallekaret mitt
Jeg har en gruppe på 5 stk Peckoltia L-134, og fire av dem har jeg hatt i bare tre uker. Disse to hadde tydeligvis noe uoppgjort, for de hadde en veritabel slåsskamp ved frontglasset i går
Flaks for meg at de valgte akkurat det stedet å slåss, for da fikk jeg kastet frem kameraet og tatt bilde av dem.
Begge stridsherrene ser ut til å ha kommet fra oppgjøret uten sår, og ligger nå og knurrer på hvert sitt skjulested. Jeg håper oppgjøret betyr at de nærmer seg puberteten og kjønnsmoden alder
De er rundt 8 cm fra snute til halerot.
Som dere ser på bildet, sitter en albino-ancistrus på tilskuer-tribunen (dvs frontglasset) og bæsjer på seg av skrekk
Postet 01.12.05 kl 11:50
Endret: 01.12.05 kl 11:52
Stilig!
I 222-literen vår har det også gått for seg mellom mallene til tider, men vi har ikkje fått tatt bilde av det. Der var det Georg gibbiceps og James (L007) som var hissigst på kvarandre før Georg flytta, men våre to L200 har ein tendens til å gå i tottane på kvarandre no og då også.
I 222-literen vår har det også gått for seg mellom mallene til tider, men vi har ikkje fått tatt bilde av det. Der var det Georg gibbiceps og James (L007) som var hissigst på kvarandre før Georg flytta, men våre to L200 har ein tendens til å gå i tottane på kvarandre no og då også.
Postet 01.12.05 kl 12:06
Postet 01.12.05 kl 12:10
Postet 01.12.05 kl 12:19
Her kommer et bilde til
Dette bildet viser at den ene er i ferd med å få overtaket, og vrenger den andre ned på ryggen i sanden.
Det var tydeligvis det som det var om å gjøre å få til; å ta tak i munnen på motparten med sine egen munn og lempe han over på rygg. De rørte ikke kroppen til hverandre, merkelig nok, det var kun munnen det var kamp om å få "bite tak i".
Dette bildet viser at den ene er i ferd med å få overtaket, og vrenger den andre ned på ryggen i sanden.
Det var tydeligvis det som det var om å gjøre å få til; å ta tak i munnen på motparten med sine egen munn og lempe han over på rygg. De rørte ikke kroppen til hverandre, merkelig nok, det var kun munnen det var kamp om å få "bite tak i".
Postet 01.12.05 kl 12:20
Postet 01.12.05 kl 12:53
Postet 01.12.05 kl 15:33
Geir KristiansenWrestling er populært, men jeg kan ikke se en litt beskåret versjon til fiskebasen. (Hint, hint, say no more, say no more :) )
Det hadde jeg tenkt til, men da jeg tilbød det første bildet til fiskebasen fikk jeg email tilbake om at det "ikke var bra nok"
Så da så
Tok det med et smil, jeg, og tenkte at årsaken er vel at det er en "arts-database" og at dere helst vil ha en og en fisk pent oppstilt foran kamera (så alle får se ordentlig
Ikke i en sånn "klinsj" som mine to her har, altså.
Postet 01.12.05 kl 15:37
mona oTok det med et smil, jeg, og tenkte at årsaken er vel at det er en "arts-database" og at dere helst vil ha en og en fisk pent oppstilt foran kamera (så alle får se ordentlig:-)
Var bare en kvikk tur innom profilen og så kun et bilde der. Siden L-mallene varierer ganske mye i farge er det en fordel å ha flere bilder slik at dette kommer godt frem.
Joda, profilbilder av fisken er en fordel da disse er ment for å beskrive arten på best mulg måte.
Det er godt at du tar i mot refurserte bilder med godt humør og finner frem kameraet og tar et nytt .
Postet 01.12.05 kl 16:51
Endret: 01.12.05 kl 16:52
Ja, er det ikke spennende fisker, vel?
Det er ikke bare fargen som varierer, men mønsteret også. Det er utrolig fascinerende å studere dem nærmere på mønsteret!
Hvis man titter på det øverste bildet, så ser man at den fisken som "har ryggen mot kameraet" har flere runde polkaprikker på sidene langs kroppen, mens den andre ikke har det (den har en ned mot buken bare). Men det mest spennende er mønsteret på toppen av hodet! Det er helt individuelt på hver fisk, og langt lettere (for oss betraktere) å dra kjensel på enn å måtte granske hele kroppens mønster. Man kan lære å skille de ulike fiskene fra hverandre ved å se på området mellom øynene, midt oppå pannen.
På bilde nummer to ser man at "the tables are turned", og nå er det en annen fisk som er i kameravinkelen (se på området oppe på toppen av pannen mellom øynene).
Jeg tror dere gikk glipp av noe kult som takket nei til å ha disse glimrende bildene av en utrolig vakker fisk (mine, vet du!) i fiskedatabasen *he-he*
Det er ikke bare fargen som varierer, men mønsteret også. Det er utrolig fascinerende å studere dem nærmere på mønsteret!
Hvis man titter på det øverste bildet, så ser man at den fisken som "har ryggen mot kameraet" har flere runde polkaprikker på sidene langs kroppen, mens den andre ikke har det (den har en ned mot buken bare). Men det mest spennende er mønsteret på toppen av hodet! Det er helt individuelt på hver fisk, og langt lettere (for oss betraktere) å dra kjensel på enn å måtte granske hele kroppens mønster. Man kan lære å skille de ulike fiskene fra hverandre ved å se på området mellom øynene, midt oppå pannen.
På bilde nummer to ser man at "the tables are turned", og nå er det en annen fisk som er i kameravinkelen (se på området oppe på toppen av pannen mellom øynene).
Jeg tror dere gikk glipp av noe kult som takket nei til å ha disse glimrende bildene av en utrolig vakker fisk (mine, vet du!) i fiskedatabasen *he-he*
Postet 01.12.05 kl 20:25
Endret: 01.12.05 kl 20:26
Postet 01.12.05 kl 21:18
Fint, Geir!
Du får høre "på bakrommet" om det er godkjent nå, da. Jeg har lagret bildet du redigerte på min egen pc og satt navnet mitt på det nederst. Kan sende det inn herfra hvis gjengen er enige
Hva slags foto-redigeringsprogram har du brukt? Det ble jo kjempebra når den albino-ancistrusen ble fjernet
Hva slags foto-redigeringsprogram har du brukt? Det ble jo kjempebra når den albino-ancistrusen ble fjernet
Postet 01.12.05 kl 22:23
Postet 01.12.05 kl 23:13
Postet 02.12.05 kl 11:32
Endret: 02.12.05 kl 11:33
Postet 02.12.05 kl 11:46
Ina KristiansenDine virker også mere hvite mens de jeg hadde var litt mere gulaktige.
Jeg har begge deler, jeg Bildet viser bare to av dem, og når de i tillegg da skulle tøffe seg overfor hverandre i kampen på bildet, så var fargene veldig dype på dem.
I gruppen på fem er det noen som har mørkere brunfarge enn andre, og det får bunnfargen til å fremstå som mere hvit. Andre er mer karamellfarget. Bunnfargen kan også virke ganske gul til tider.
Ganske store variasjoner, ja, og det kommer også an på fiskens humør og form der og da.0
Postet 02.12.05 kl 11:52