Nytt kamera - Nye bilder

Her er de første bildene av fiskene mine.

Øverst er Prinsessen av Burundi, først hunnen også hannen. Til sist kommer brevisen. De er så livlige og holder seg så høyt oppe i lyset at det blir vanskelig å ta et godt bilde. Var mye enklere der, ettersom lyset nettopp hadde kommet på og fiskene var fortsatt i "sovemodus."
Dette begynner å ligne noe

Se om du ikke kan endre hvitbalansen i kameraet før du tar bilder. Bildene her viser litt gulskjær og noe rødlig. Sjekk manualen for hvordan det kan gjøres. Er enkelt når du først har lært det.

Kan du si noe om hvilken iso du har valgt på disse bildene? Her og har du nemlig flere muligheter for et bedre resultat.
Bjarne
Dette begynner å ligne noe:) Se om du ikke kan endre hvitbalansen i kameraet før du tar bilder. Bildene her viser litt gulskjær og noe rødlig. Sjekk manualen for hvordan det kan gjøres. Er enkelt når du først har lært det. Kan du si noe om hvilken iso du har valgt på disse bildene? Her og har du nemlig flere muligheter for et bedre resultat.

Takk

Ble litt frustret i starten når det gjalt den gul-røde fargen, og lurer på om det hjelper hvis jeg stiller hvitbalansen på "fluorecent."

Tror ISOen var på rundt 200 på de bildene, men jeg skal prøve på 400.

Noen tips på hva lukker/blender kan stå på for å få gode bilder? Litt uvant men jeg prøver meg frem.

Forsøk litt forskjellige hvitbalanser. Fluorecent er den første du bør prøve. Du kan muligens finjustere denne også i kameraet (+/-). Ta mange bilder og se hva som treffer mest riktig. Du kan sikkert også stille hvitbalansen helt manuelt (se manualen for dette).

Du kan forsøke å kjøre blenderprioritert program (A). Da velger du selv blender, og lukker justeres automatisk etter valgte blender. Velg da en blender som gir så rask lukker at du unngår bevegelsesuskarphet. Skulle du oppleve at lukkertiden på største blender (minste tallverdi) ikke fungerer så kan du justere iso opp slik at lukkertiden gir deg skarpe bilder.

Du kan også sikkert velge fokuseringsmetode i kameraet. Jeg benytter nesten utelukkende senterfokus, at senterpunktet i søkeren er det området jeg vil at kameraet skal stille skarpt i. Da "sikter" jeg på fiskens øye, slik at dette er i senter og lar kameraet fokusere på dette.
Her har jeg brukt ISO 400, lukker 8, blender f6.3, hvitbalanse: Flourecent.

Bildet ser litt mer ut som i virkeligheten, men mangler fortsatt litt.
Dette ble bedre. Det ser kanskje forsatt litt rødt ut, men sånn er det i virkeligheten.
Veldig fine bilder. Hva slags kamera har du fått deg?
Takk, takk.

Jeg har kjøpt Nikon D50. Er veldig forøyd.
Kjempe fine fisker Kristian. Får brevisene være i fred?
Takk til deg også Vibsi.

Nja, prinsessene er fortsatt litt glefsete, men det blir bedre for hver dag syns jeg.
Hvilken linse bruker du?

Kristian
Takk, takk. Jeg har kjøpt Nikon D50. Er veldig forøyd.
Gratulerer med nytt kamera. Nå som du har det på plass er det belysningen det faller på resultatmessig. Anbefaler deg å skaffe mer lys som gir mer naturlig fargegjengivelse. Inntil videre kan du selvfølgelig kompansere litt med hvitbalansen, men det erstatter ikke riktig lys.
Takk til deg også, Håvard.

Jeg kan låne en arbeidslampe på 500 watt, og da skal jeg se om de ikke kan bli bedre

Jeg bruker objektivet som fulgte med kameraet, 18-55mm.
Arbeidslampe på 500watt gjør susen sånn mengdemessig ihvertfall. Pass bare på å ikke koke fisken
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap