- Hjem
- Forum
- Foto & Film
- Nikon D50
Nikon D50
Woho nå e eg blitt den lykklige eieren av et nikon D50 speilreflex kamera
Har en AF-S nikkor 18-70 mm 1:3,5 - 4,5G ed linse
og en Tokina 100-300mm linse
og stativ og tilbehør.
Gleder meg og delta på fotokonken neste runde
Til dere alle andre der ute som har erfarin, Hva slags linse bør brukes for og få et skikklig nærbilde? eller hvordan bør innstillingene være på dette kamera? Trenger litt hjelp siden jeg er nybegynner i dette
Har en AF-S nikkor 18-70 mm 1:3,5 - 4,5G ed linse
og en Tokina 100-300mm linse
og stativ og tilbehør.
Gleder meg og delta på fotokonken neste runde
Til dere alle andre der ute som har erfarin, Hva slags linse bør brukes for og få et skikklig nærbilde? eller hvordan bør innstillingene være på dette kamera? Trenger litt hjelp siden jeg er nybegynner i dette
Postet 29.03.06 kl 16:29
Har selv Nikon D2H og bl a 18-70-linsa, den e sylskarp Tokina kjenner jeg ikke, men for å få nærbilde er det jo sånn i utgangspuntet høy brennvidde som gjelder...men da må du ofte ha lang avstand til fisken når du tar bildet hvis du ikke har en "ekte" makrolinse. På min Sigma 70-300 er det så vidt jeg husker 1.5m minste fokusavstand og 0.95m med makrofunksjonen på. Når det gjelder lys er visstnok det beste å få det ovenfra og ned, evt ta bildet litt på skrå, ellers vil du få kraftig refleks. Når det gjelder innstillinger på kameraet pleier jeg selv kjøre på P (auto) da jeg ikke har noen form for forhåndsinnstilte programmer på mitt kamera, det har vel du på D50. Eneste er jeg kjører av og til fokusen på manuell, det er ikke alltid den fokuserer på rett sted i et akvarium. Evt så setter jeg den på A og velger høy F-verdi for å få større dybdeskarphet.
Ellers kan du jo ta bilder og ta utsnitt av fisken hvis du synes den blir for liten på bildet.
PS: Grattis med skambra kamera!
Ellers kan du jo ta bilder og ta utsnitt av fisken hvis du synes den blir for liten på bildet.
PS: Grattis med skambra kamera!