- Hjem
- Forum
- Foto & Film
- Nikon D50
Nikon D50
Woho nå e eg blitt den lykklige eieren av et nikon D50 speilreflex kamera
Har en AF-S nikkor 18-70 mm 1:3,5 - 4,5G ed linse
og en Tokina 100-300mm linse
og stativ og tilbehør.
Gleder meg og delta på fotokonken neste runde
Til dere alle andre der ute som har erfarin, Hva slags linse bør brukes for og få et skikklig nærbilde? eller hvordan bør innstillingene være på dette kamera? Trenger litt hjelp siden jeg er nybegynner i dette
Har en AF-S nikkor 18-70 mm 1:3,5 - 4,5G ed linse
og en Tokina 100-300mm linse
og stativ og tilbehør.
Gleder meg og delta på fotokonken neste runde
Til dere alle andre der ute som har erfarin, Hva slags linse bør brukes for og få et skikklig nærbilde? eller hvordan bør innstillingene være på dette kamera? Trenger litt hjelp siden jeg er nybegynner i dette
Postet 29.03.06 kl 16:29
Har selv Nikon D2H og bl a 18-70-linsa, den e sylskarp Tokina kjenner jeg ikke, men for å få nærbilde er det jo sånn i utgangspuntet høy brennvidde som gjelder...men da må du ofte ha lang avstand til fisken når du tar bildet hvis du ikke har en "ekte" makrolinse. På min Sigma 70-300 er det så vidt jeg husker 1.5m minste fokusavstand og 0.95m med makrofunksjonen på. Når det gjelder lys er visstnok det beste å få det ovenfra og ned, evt ta bildet litt på skrå, ellers vil du få kraftig refleks. Når det gjelder innstillinger på kameraet pleier jeg selv kjøre på P (auto) da jeg ikke har noen form for forhåndsinnstilte programmer på mitt kamera, det har vel du på D50. Eneste er jeg kjører av og til fokusen på manuell, det er ikke alltid den fokuserer på rett sted i et akvarium. Evt så setter jeg den på A og velger høy F-verdi for å få større dybdeskarphet.
Ellers kan du jo ta bilder og ta utsnitt av fisken hvis du synes den blir for liten på bildet.
PS: Grattis med skambra kamera!
Ellers kan du jo ta bilder og ta utsnitt av fisken hvis du synes den blir for liten på bildet.
PS: Grattis med skambra kamera!
Postet 29.03.06 kl 17:01
Endret: 29.03.06 kl 17:02
EggWoho :D nå e eg blitt den lykklige eieren av et nikon D50 speilreflex kamera :D Gleder meg og delta på fotokonken neste runde :D
Gratulere med speilreflex kamera. Og det er ikke bare du som skal ta bilde som gleder deg. Snakker sikkert for de fleste brukerene her inne, at vi gleder oss vi som bare ser på (*les: ikke har kamera) bildene også.
*Har bare webcam, og tror ikke at man kommer så høyt i foto.konk. med den kvaliteten.. så, eeeh, tror jeg venter litt med min deltagelse jeg.*
Postet 29.03.06 kl 17:17
Postet 29.03.06 kl 17:35
Postet 29.03.06 kl 18:17
Linsa er kjøpt brukt
Den e ca 4-5 år gammel, Men fungerutrolig bra på avstand.
tok et bilde ifra kjøkkenvinduet mitt her hjemme, ned på en fotballbane 100m lengre vekke. når du ser på bilde så ser det ut som jeg har stått på fotballbanen og tatt bilde av målet
Ja dt er litt framtungt men det spiller ingen rolle.
Bruker kunn denne linsa sammen med stativet så det står stødig der
Den e ca 4-5 år gammel, Men fungerutrolig bra på avstand.
tok et bilde ifra kjøkkenvinduet mitt her hjemme, ned på en fotballbane 100m lengre vekke. når du ser på bilde så ser det ut som jeg har stått på fotballbanen og tatt bilde av målet
Ja dt er litt framtungt men det spiller ingen rolle.
Bruker kunn denne linsa sammen med stativet så det står stødig der
Postet 29.03.06 kl 18:34
Endret: 29.03.06 kl 18:36
Gratulerer med nytt kamera
Jeg kjøpte også dette kameraet ganske nylig. Har ikke fått tatt så veldig mange bilder enda, men syns det var veldig kjekt med digitalt speilrefleks. Det er spesielt de manuelle innstillingene som er kjekke i forhold til vanlige digitalkameraer.
Manuell fokusering og valg av blenderåpning og lukkertider er noe jeg har savnet på mitt forrige digitalkamera.
De automatiske innstillingene fungerer også veldig bra og blitzen gir mye mer naturlig lys enn mitt gamle Coolpix-kamera.
Bildene fra min nye 720-liter er tatt med Nikon D50:
Manuell fokusering og valg av blenderåpning og lukkertider er noe jeg har savnet på mitt forrige digitalkamera.
De automatiske innstillingene fungerer også veldig bra og blitzen gir mye mer naturlig lys enn mitt gamle Coolpix-kamera.
Bildene fra min nye 720-liter er tatt med Nikon D50:
Postet 29.03.06 kl 18:49
Postet 29.03.06 kl 19:16
Endret: 29.03.06 kl 19:18
At en linse er tung er (nesten) bare en fordel Når jeg går ut på tur med 70-300en min og blitz passerer jeg 2kg rundt halsen...og det kjenner en etterhvert Mine (akvarie)bilder ligger foreløpig her Alle disse er tatt med D2Hen. Noen er med Nikon 18-70mm, noen er med Sigma 70-300, noen er med Nikon SB800 blitz, noen er uten. PS: Registreringen funker ikke for øyeblikket, hvis dere vil har bruker så dere kan se mer detaljer om bildene, send meg mail, så fikser jeg det manuelt
Postet 29.03.06 kl 19:18
Det som kan hjelpe for å "komme nærmere innpå" fiskene er en forsatslinse/nærlinse til å montere i filtergjengene på objektivet. Selvfølgelig blir ikke den optiske kvaliteten like god som for et godt makroobjektiv, men det er en mye billigere løsning (noen hundre kroner i stedet for noen tusen).
Jeg kjøpte nylig en slik forsatslinse med dioptri +4 som jeg bruker sammen med en 40-150mm linse på Olympus E-500 (tilsvarer 80-300 mm på 35mm-kamera).
Foreløpig er jeg veldig godt fornøyd. Bildene som er vedlagt er ikke beskåret. Bildet av dragefinnen er tatt med brennvidde 134mm, sae'en med 150mm. Jeg har ikke brukt noen blitz utover den som er på kameraet.
Det største problemet jeg har erfart med nærlinsen er at dybdeskarpheten er tilnærmet fraværende. Fokuseringen gjør jeg ved å stille kameraet på manuell fokus, og bevege meg frem og tilbake til jeg finner riktig fokus. Autofokus har vist seg uegnet med mindre det jeg skal ta bilde av er helt i ro.
Trygve
Jeg kjøpte nylig en slik forsatslinse med dioptri +4 som jeg bruker sammen med en 40-150mm linse på Olympus E-500 (tilsvarer 80-300 mm på 35mm-kamera).
Foreløpig er jeg veldig godt fornøyd. Bildene som er vedlagt er ikke beskåret. Bildet av dragefinnen er tatt med brennvidde 134mm, sae'en med 150mm. Jeg har ikke brukt noen blitz utover den som er på kameraet.
Det største problemet jeg har erfart med nærlinsen er at dybdeskarpheten er tilnærmet fraværende. Fokuseringen gjør jeg ved å stille kameraet på manuell fokus, og bevege meg frem og tilbake til jeg finner riktig fokus. Autofokus har vist seg uegnet med mindre det jeg skal ta bilde av er helt i ro.
Trygve
Postet 29.03.06 kl 22:46
Jupp, brukte det på mitt gamle kamera. Hadde en +1, en +2 og en +4. Det ble til dels ganske interessante resultater når jeg brukte alle tre Som nevnt kan fokusen bli problem. Men det får deg nærmere på en billig måte. Så har en også mellomringer som en setter mellom kameraet og objektivet. Det øker avstanden mellom brikken/filmen og objektivet og skal gi samme type effekt. Hvor effektivt det er og hvor dyrt det er, og evt sideeffekter vet jeg ikke, jeg har aldri prøvd det selv.
Postet 29.03.06 kl 23:50
Postet 30.03.06 kl 00:40