Er Canon 300D bra greier?

Har fått tilbud om å kjøpe et slikt kamera med 1GB brikke og UV filter, og standard 18-55mm linse for 3500 kr. Er dette et bra tilbud? Har ikke peiling på slikt selv, men har lyst til å begynne med fotografering...
Jeg ville undersøkt hva en butikk skal ha for tilsvarende 350D. Jeg hørte med en kamerat som hadde 300D inntil ganske nylig (gikk over til 20D), han mente det var en grei pris...men ca 3000 til så har du 350D. Men hadde jeg vært deg ville jeg også ha sjekka Nikon D50, den har vunnet flere tester
Jaja...
Da er kameraet i hus for 3000 kr. Er fornøyd så langt. Men jeg har lyst på følgende tre ting ennå før jeg er helt fornøyd:

- Macrolinse
- Ekstern blitz (som en kan legge over karet)
- Stativ

Er det noen som vet hvor en får kjøpt dette billig? Kan noen være så snill å henvise til billige produkter som er gode nok, og som skal passe til dette kameraet? Jeg har sett litt rundt og leser en del på nettet angående foto, men føler ikke jeg er kompetent ennå til å kjøpe noe da jeg ikke vet om det passer eller ei.

På forhånd takker jeg for all hjelp!
Gratulerer!

Da jeg er Nikonmann tror jeg ikke jeg skal si for mye om linser og blitz til Canon. Ser du holder til i Stavanger. Da bør du snakke med Stavanger Foto, de folka kan sine ting Pluss at de har en del brukt utstyr inne. Pass forresten på med blitzen at du får en som funker med automatikken slik at ikke blitzen går av med full fyring hver gang. Da får du plagsomt mange hvite bilder Ofte vil det si at du bør holde deg til Canonblitzer.

Når det gjelder stativ kan jeg meget varmt anbefale Manfrotto. Det er tungt, dønn stabilt og enormt fleksibelt. Vanligvis kjøper en selve stativet og hodet for seg, så du har mye å velge mellom De er dessverre ikke blant de billige stativene (en passerer glatt 1500-2000 og vel så det på stativ og hode), men du får hva du betaler for. Jeg har hatt det i etpar år nå snart, det eneste som er dumt er hvis du skal ut og gå langt, da kan det bli litt tungt å dra med seg. Men jeg har aldri angret ett sekund på valget

Lykke til!
Hei og gratulerer med et meget bra kamera!

Vil bare henge meg på innlegget til Hans Rune Bø. Tar du turen til Stavanger Foto i Lars Hertervigsgt vil du få svar på alt du lurer på. De har kjempe kompetanse på alt halvproft og proft fotoutstyr. Det samme gjelder Elite Foto Hillevåg (ligger i samme bygning som vinmonopolet i Hillevåg lå før). Begge disse butikkene selger også fint brukt-utstyr.

Når det gjelder stativ er Manfrotto tingen. Det er kvalitet til tusen. Og det trenger nødvendigvis ikke å være stort og tungt. Manfrotto har stativ til de fleste fotobehov.

Kjøper du en Canon blitz får du en god blitz som kan utnytte automatikken i kameraet. Men det finnes også billigere alternativer av veldig høy kvalitet som også er tilpasset Canon. Du bør sjekke ut Metz-blitzer før du bestemmer deg for Canon.

Skal du ha et bra macro-objektiv til kameraet ditt vil jeg anbefale Sigma 70-300mm MACRO. Da får du en kraftig zoom og en kjempe god macro. Sigma er helt på høyde med Canon når det gjelder kvalitet men er endel billigere.

Lykke til!

Hilsen nok en Nikon-mann
Støtter den linsa der, jeg har den selv. Veldig bra i forhold til hva du betaler. Tror den ligger på rundt 2000.
Jeg la akkurat inn et bilde på Foto.no som er tatt med det objektivet og blitz over akvariet. Det kan sees her:
Det ble kanskje litt tynt argumentert for ovennevnte objektiv her. Jeg har ikke selv det objektivet og har heller aldri testet det, men det etterspørs et makroobjektiv av trådstarter og da vil ikke jeg anbefale akkurat dette Sigmaobjektivet. Sigma har andre mer dedikerte makroobjektiver som vil kunne prestere endel bedre enn hva zoom-objektivet ovenfor kan. Velger du et zoom-objektiv så velger du også bort noe. Du velger altså et objektiv som kan "litt-av-hvert" og vil kunne miste endel kvalitet på veien med det valget når du ønsker å nærfotografere.

Med et mer dedikert makroobjektiv, og et fast sådann (med fast brennvidde) får du muligheten til å fotografere "nærmere". Du har mengder med gode alternativer å velge mellom når det gjelder gode makroobjektiver. Både Sigma, Tamron og Canon leverer "varene" her godt. Du må riktignok kanskje opp en liten tusenlapp i pris, men jeg tror ikke du vil angre.
Sant det, dessuten er 70-300en 1:2 forstørrelse, ikke 1:1, sikkert fordi det ikke er et dedikert makroobjektiv.
Ja, det er klart at et dedikert macroobjektiv tar bedre macrobilder enn et zoomobjektiv med macro. Men folk flest vil ikke se noen forskjell hvis ikke bildene legges ved siden av hverandre.

En annen ting en må tenke på er at kjøper du et lite macroobjektiv er du avhengig av å komme ganske nær motivet du prøver å ta bilde av, for å utnytte macroen. Dette er ikke alltid lett i et større akvarium. Hvis det er akvariebilder du har planlagt å bruke dette objektivet til må du ha et kraftigere macroobjektiv, og da må du nok ut med endel mer enn en liten tusenlapp ekstra. Har du økonomi til det er jo dette klart det beste til macrofotograferng.

Det hadde ikke jeg, og gikk heller for et zoomobjektiv som tar NESTEN like gode macrobilder, og kan brukes til så mye mye mer. Minusene er ikke mange i forhold til fordelene. Og jeg har ikke angret et sekund. Derfor anbefaler jeg på det sterkeste er zoom objektiv med macro!

Men ta deg en tur ned i butikken, så får du prøve begge deler og kan i ro og mak finne ut hva som passer best til ditt bruk

Mvh Ståle
Nå kom det noen flere fordeler/ulemper

En annen ting en kanskje bør ta i betrakning er også lysforholdene en gjerne fotograferer under eksempelvis ved akvafoto. Med ovennevnte zoom-objektiv så vil en måtte benytte mer lys for et godt resultat enn en gjerne behøver med et fast makroobjektiv med fast blender. Mao. så har en noe mer å gå på lysmessig.

Nærgrensen til objektivet er såvidt nevnt. Med mitt makroobjektiv kan jeg komme ganske nærme. Det er en stor fordel ved flere anledninger. Ved bruk av makroobjektiver med større brennvidder så er gjerne nærgrensene betraktelig større. Arbeidsavstanden kan bli for stor.

På bildene nedenfor har jeg benyttet et 60mm makroobjektiv.

[External Image]

[External Image]
Håper det er greit at jeg stjeler denne tråden litt, har ett spørsmål angående objektiv til min D50.

vil også ha macro linse, men så vil jeg på den andre siden også ha ett litt mere all-around linse. men vil denne funke bra da?
det er ikke snakk om suuper fine bilder jeg er ute etter, men gode.
Liker å ta bilder av f.eks blomster osv i makro. og siden jeg har akvarium så hadde det vært morro å prøvd å knipse litt fisk.

fra før har jeg standar 18-55mm linse og en Sigma 28-200mm D linse (dette er en gammel kriger
iDuddits.
Håper det er greit at jeg stjeler denne tråden litt, har ett spørsmål angående objektiv til min D50. vil også ha macro linse, men så vil jeg på den andre siden også ha ett litt mere all-around linse. men vil [URLBLOCK1] funke bra da? det er ikke snakk om suuper fine bilder jeg er ute etter, men gode. Liker å ta bilder av f.eks blomster osv i makro. og siden jeg har akvarium så hadde det vært morro å prøvd å knipse litt fisk. fra før har jeg standar 18-55mm linse og en Sigma 28-200mm D linse (dette er en gammel kriger:)

( Bare den linsen som passer til Nikon som er lik )
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap