Billig og kraftig blitz

Jeg skal gå til innkjøp av en billig og kraftig eksternblitz til akvariefotografering. De må være batteridreven slik at jeg kan ta dem med på ekskursjon til butikker og andre akvarister. Den må kunne brukes til et Canon EOS300 og et Canon EOS20D.

Forslag?
Et uhyre interessant spørsmål, da jeg er på jakt etter tilsvarende til mitt EOS 300 D. Håper noen kan være behjelpelige med gode tips...
Er veldig lite sikker på dette her siden jeg er Nikonmann Men hva med disse største til Canon og evt en kabel så du kan flytte på den? Kanskje de har trådløs kontakt også, jeg vet ikke. *Tror* det er en som heter 580EX f ex.
Er det noen som vet om det er denne jeg må ha i tillegg til en vanlig blitz, for å kunne ta bilder med blitzen over karet? Passer i såfall denne til min Canon 300D? Finnes denne som billigere utgave hos produsenter som f.eks. Sigma?
Holder på med å kjøre inn en Canon 580EX og denne virker meget lovende. Ingen problem med å rekke helt inn i mitt 528 som er 55 cm dypt. Skal kjøpe meg en adskilt skoadapter for lettere å få lyset på rett plass.

Blitsen lader hurtig. Blitsen kan fungere som masterenhet for å kontrollere en eller flere slavegrupper. Blitsen står så høy på kameraet at det bare skal til en liten vinkel for å hindre refleks i glasset.

Det er vel drygt å si at denne tilfredsstiller begrepet rimelig da den koster 4000,-.

Jeg betalte også rundt 4000 for min Nikon SB-800. Det er en investering jeg ikke har angret et sekund på! Regner med det samme gjelder de som handler 580EX
Tor
Er det noen som vet om det er [URLBLOCK1]jeg må ha i tillegg til en vanlig blitz, for å kunne ta bilder med blitzen over karet? Passer i såfall denne til min Canon 300D? Finnes denne som billigere utgave hos produsenter som f.eks. Sigma?

Evt. denne om du vil ha trådløs signal-overføring.
Jeg har og bruker Canon 550 EX, men den kan vel ikke ragnes som en av de billige. Jeg gikk for den fordi jeg fikk en "bra" pris på den.

Eventuelt så har Sigma mange bra Blitzer som ikke er så helt uakseptable i pris.

Men igjenn kommer jo ann på hva som er billig eller dyrt da.

Toppmodell Canon ca 4000,- toppmodell Sigma ca 2000,-

Aldri prøvt Sigma blitz, men bruker bare Sigma objektiver og jeg synes disse er vel så gode som Canon sine.
Synes blitz er dyrt. Tror jeg ser om jeg finner noe brukt utstyr.

Egentlig er alle blitzene som selges altfor avanserte for mitt bruk. Det eneste jeg trenger er mye lys. Skulle helst hatt ett eller annet Øst-Europeisk eller Russisk produkt med masse power og minst mulig elektronikk.
Har fått tilbud om å kjøpe Canon 540EZ brukt for 800 kroner inklusive frakt. Da jeg har forstått at dette er en blitz som er designet for analogt speilrefleks, lurer jeg på om dette er noe å ha på? Hva vil forskjellen på en EZ eller en EX blitz være? Blitzen skal hovedsaklig brukes til akvariefotografering
Jeg *vet* ikke, men det skulle ikke forundre meg om det bl.a. har med automatikken å gjøre, dvs at den kanskje ikke blitzer skarpt nok/for skarpt til bildet. Hør med Stavanger Foto, de vet det helt sikkert. Dessuten har de en del brukt utstyr inne også, skulle ikke forundre meg om du kunne finne noe interessant der også

Blitsen er basert på teknologi fra rundt 1990 og selv om den er satt opp med TTL så har jeg ikke tro på at denne vil fungere godt nok med et moderne digiitalt speilrefleks.

Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap