Mengde lys.

Da jeg ikke fikk noe svar på dette spørsmålet på akvarieforum, prøver jeg på nytt. Noen som kan hjelpe her da?

Har hørt at den ideelle mengden lys for planter er 0,55w pr.L.(ganske generelt seff)
Men gjelder dette også selv om akvariet er stort??? Spiller ikke høyden inn like mye som litervolumet? Tenker bare som så at når vi passerer 500L og oppover så bli det jo veldig masse watt og lysrør utav det. Tenk; i 1000L blir det altså 550W???? Det er mye lys det. Og fisken kan jo umulig synes det er så kult å ha DEN flombelysningen.
Har en 500L med 4x36W rør. (60 cm høyt) Ingen planter oppi der, men har planer om at det kanskje skal bli det.

Og en annen ting jeg har spurt om før men ikke fått no skikkeli svar på. Hvor mange "watt" lysstyrke kan man egentlig plusse på ved bruk av reflektorer?
Har selv en 660 liter med 120 watt T8 rør + 160 watt T5 og der gror plantene noe voldsomt. Like bra som det gjør i 180 litere med 90 watt og 22o literen med 120 watt.
Eneste forskjellen jeg merker er at jeg ikke kan ha like krevende planter i 660 L, eller røde planter, da mangler jeg noen watt.
Så velger du noen såkalte lette planter så vil det nok gro bra, og det er også et godt utvalg i såkalte lette planter.
Takk for svar.
Javel,javel. Det blir jo 144w + reflektorer på 500L til meg da. Hadde vært bra om jeg slapp å bygge ut originalarmaturet så altfor mye.
Håper å slippe å koste på co2 og greier til karet.
Som du selv sier sså er dette med 0,5 W per liter omtrentlig. I rene plantekar går man en god del høyere enn dette.

Mål (LxDxH) 200x75x60 cm => 900 liter
Mål (LxDxH) 160x55x60 cm => 528 liter

Ser vi på arealet til disse to karrene så får vi ved å ta ugangspunkt i 276 Watt på 528 lliteren og det doble på 900 literen.

Lengde.....Dybde......Areal cm2.Watt.........Watt per cm2
200..........75............15000......552..........27,17
160..........55............8800........276..........31,88
(sorrry for tabellen)

Ut i fra tabellen ser vi at det ikke blir mer lys i 900 literen i forhold til 528 literen hvis vi ser på arealet lyset skal fordeles på.
Morten Rønning
Javel,javel. Det blir jo 144w + reflektorer på 500L til meg da. Hadde vært bra om jeg slapp å bygge ut originalarmaturet så altfor mye. Håper å slippe å koste på co2 og greier til karet.

CO2 er kostbart, men er man glad i planter er det ingen vei utenom. DIY er rimelig å lage selv. Når man da har fått inn mer lys og CO2 må man tenke på næring til plantene )

Når det gjelder reflektorer sier reklamen opp til 100%. Hvis vi går tilbake til de 0,55 Watt per liter forutsetter dette reflektorer på alle rør.

Når man kjører på med lys, CO2 samt næring ender man opp med en rekke planter som vokser seg helt opp i vannspeilet og disse vil danne skygge slik at flombelysningen ikke blir alt for ille
mens vi snakker om lyset...
jeg har en 63liter med heldekkende armatur som jeg vil ha til litt plantekar(men uten C02), men det er bare et 15watt lysrør. jeg har laget en slags reflektor av aluminiumsfolie som hjelper litt.

kan jeg koble på et til lysrør? er det dyrt? jeg har hatt det ene lysrøret siden oktober og har ikke byttet. blir det mye mer lys hvis jeg bytter? er det det samme om jeg kjøper lysrør på rimi eller i dyrebutiikk?

jeg har også en 17liter der jeg har kjøpt et slags armatur som ligger oppå et dekkglass av pleksiglass. det er 2 problemer der: pleksi glasset bøyer seg og det blir 30grader i vannet. jeg har stilt opp armaturet med 2 eggeglass men det hjalp ikke stort. det er 2 lyspærer på 25watt hver.

noen som vet?

håper jeg ikke avsporer tråden din her men...
Er de 0.55w forutsatt reflektorer ja??? Jeg som trodde jeg kunne få til en holdbar situasjon med mine 4 36w lysrør.... Jaja kommer vel ikke utenom et kraftig høgg i lommeboka da med andre ord. Får se hvor fort jeg kan få laga et tilfredsstillende armatur. Blir vel no triksing med å sette lysskinner i orginal-armaturet tenker jeg da. Co2 venter jeg litt med og ser åssen det blir uten først.(har visst litt skrekken for å begynne med det der).

Og FS: Ser du bor her i byn. Jeg jobber som glassmontør og kan mekke en gratis toppglassplate til deg hvis du vil ha. Bare si måla på den du så skal vi nok få til det. Bedre en plexi d.

1.ikke kjøp rema-lysrør, de har ikke det rette lysspektret. Forhør deg med f.eks. akvasia. Frode der er flink.

2.Ja du kan koble på et lysrør til. Pris kan bli så forskjellig. Lysrør bør byttes en gang i året.

3.Jeg har problem med for lite watt til karene mine, men 50w til et 17L akvarium er jo etter hva jeg skjønner veldig mye igjen da og kan nok ha noe å gjøre med den høye varmen på vannet.
FS
jeg har en 63liter med heldekkende armatur som jeg vil ha til litt plantekar(men uten C02), men det er bare et 15watt lysrør. jeg har laget en slags reflektor av aluminiumsfolie som hjelper litt.

Er faktisk rimelig å få til skikkelige reflektorer. Reflektorer som kan benyttes fås for eksempel her

FS
Kan jeg koble på et til lysrør? er det dyrt?

Du kan ikke uten videre koble til et lysrør til. Det du kan gjøre er å kjøpe deg et lysrørsett som for eksempel dette og montere det inn i toppen

FS
jeg har hatt det ene lysrøret siden oktober og har ikke byttet. blir det mye mer lys hvis jeg bytter? er det det samme om jeg kjøper lysrør på rimi eller i dyrebutiikk?

Det er ikke de samme om du kjøper disse i vanlig butikk. Forskjellen er at de i vanlig butikk holder alt for lav Kelvin. Det er ikke nødvendig å handle disse i dyrebutikk da de gjerne er tre ganger så dyre som å kjøpe disse hos en god ellektrisk forretning. Rørene du er ute etter skal ha mellom 5500 og 6500 Kelvin. Lysrør fås også kjøpt på nettbutikk

FS
jeg har også en 17liter der jeg har kjøpt et slags armatur som ligger oppå et dekkglass av pleksiglass. det er 2 problemer der: pleksi glasset bøyer seg og det blir 30grader i vannet. jeg har stilt opp armaturet med 2 eggeglass men det hjalp ikke stort. det er 2 lyspærer på 25watt hver.

Koster lite å få laget til et dekksglass av glass. 4 mm glass holder lenge. Lyspærer avgir mye varme og 50 Watt vil være rene varmekolben i det lille karret. Mulig det går an å skaffe til veie et lite lysstoffrør da disse avgir mye mindre varme.

Inaktiv bruker
Geir Kristiansen
[QUOTE=Morten Rønning]Javel,javel. Det blir jo 144w + reflektorer på 500L til meg da. Hadde vært bra om jeg slapp å bygge ut originalarmaturet så altfor mye. Håper å slippe å koste på co2 og greier til karet.

CO2 er kostbart, men er man glad i planter er det ingen vei utenom.

Nå synest jeg du trekker en "sannhet" vel langt, Geir, jeg må si at jeg har sett mange vakre akvarier opp gjennom årenes løp uten co 2.
Jeg tror vel ikke at man skal se seg blind på Co2's fortreffelighet.

En helt annen ting, som jeg ser det tilstadighet stilles spørsmål ved er, hvor heldig er disse karene for fiskene??
Jeg påpeker dette da det er svært mange akvarister på forskjellige trinn innen denne hobbyen, og jeg ønsker ikke at de skal tro at veien til en evig plantelykke er Co 2 bomber rundt om i de tusen hjem
Ps, jeg er helt klart glad i planter, men ønsker å få de frem på "naturlig vis
Svein
Svein
Nå synest jeg du trekker en "sannhet" vel langt, Geir, jeg må si at jeg har sett mange vakre akvarier opp gjennom årenes løp uten co 2. Jeg tror vel ikke at man skal se seg blind på Co2's fortreffelighet.

Ja, Svein den skal jeg ta.

Man blir ofte litt for kort når det hele skal foretas skriftlig. Man kan helt klart få til vakre plantekar uten CO2. Man skal bare være bevist ved hvilke planter man velger.

CO2 er heller ikke noe man skal begynne å tukle med som fersk akvarist. Det er mye som er viktig å sette seg inn i før man begynner med CO2.
Takk for masse gode svar og engasjement. Mens jeg er i gang med prosjekteringa av dette karet, kanskje jeg kan få noen flere synspunkter rundt resten av planlegginga mi???
De fiskene jeg har i kikkerten er:
1 sebra-pilnebb
8 praktbunntittere
6 praktbotia
1 rødfinnet labeo
10 sølvhai
min 3 sverddragere som kan hjelpe til med algene+ skaffe levendeføde.
+ har lyst på at par munnrugende ciklider som tåler litt fart i vannet og de andre fiskene. Noen som har noen gode forslag på dette eller fisk som bør bort????
Karet er på 500L og får en gjennomstrømning på 1200 L/H (utvendig pumpe) har også mulighet til å koble på en innvendig kraftpakke(Eheim 1200L/H) men vet ikke om dette kanskje blir litt for heftig strøm. Kan evt bruke en Utvendig eheim pro2 (900L/H)istedenfor en av de andre pumpene.
Takknemlig for synspunkter/erfaringer med lignende oppsett.
Beplantninga har jeg ikke bestemt meg for enda så tips der mottas også med takk.
Med fire rør med reflektorer bør det være fullt mulig å ha karet fullt av planter. Bare unngå de mest krevende plantene. Jeg hadde 500 literen min full av planter med kun 2 lysrør. Det var vallisneria, javabregner og enkle stilkplanter som Ludwigia repens. Hvis en senere har lyst på co2 og sterkere lys så er det en fordel at karet er fullt av planter fra starten. Kan bare bytte ut plantetypene etterhvert. De helplantede karene jeg har startet er alle blitt til fra selskapkar som har fått satt inn mer lys og planter etterhvert. Når det gjelder fiskene så synes jeg iikke det virker som co2 gassen plager de, jeg skrur heller ikke på så mye som mange anbefaler. Men det virker som maller ikke setter særlig pris på helplantede akvarier hvor det ikke er noe bart substrat. Har en L-04 i et av plantekarene, har vel sett den to ganger siden jul. Fanging av fisker som ikke kommer til overflaten for mat er skikkelig vanskelig når det er så mye planter at en ikke får snudd hoven.
Sier du det ja? Hadde jo vært greit å slippe å bygge ut armaturet no mere. Må vel se det an litt. Har lyst på javamose e.l. på bunnen helst som heldekkende. Ellers skal jeg for all del styre unna vanlig valisneria da jeg har hatt denne før og følt meg som en heltids ugress-luker. Har forøvrig ikke lyst på et kar stappfullt med planter, men noe må jeg jo ha. Skal heller få oppi en del røtter og slikt.
Jeg har 4 pumper på tilsammen 4000l i timen i 500 literen min som er fullt av planter. En av de er en 2252. Hvis man bruker den med bare utløpsrøret så legger den alle plantene flate, men min har et kort strålerør med digre hull i og sitter dypt og dytter på skrå oppover, da gir den et fint jevnt drag gjennom hele karet.
Hvis du skal kunne få hva som helst til å gro i en 500liter så trengs det endel lys. Jeg har nå 3 stk 58w og 2 stk 36w rør over mitt, det er fremdeles litt for svakt. Det er så mange rør som jeg får plass til i i bredden med reflektorer og litt under 0.5w pr liter. For å få sterkt lys ned til bunnen så trengs det nok sterkere lyskilder som t-5. Bildet viser karet når det bare hadde to rør.
4000 L/H? Det hørtes jo.... veldig mye ut da. Men jeg kan jo prøve meg fram med alle pumpene. Hadde jo vært fint med mest mulig grundig filtrering. Men jeg vil ikke begynne å ta opp innvendig plass med filtervegger o.l. Det jeg har til rådighet er: 1 jebo utvendig 1200L/H, 1 eheim pro2 900 L/H, 1 eheim innvendig kraftpakke 1200L/H og 1 powerhead 1200L/H
Jaja nå skal jeg busselalle. Håper jeg får inn forslag, også på munnrugende ciklider som ville trivdes i dette karet (?).
Go nattda og takk igjen for svar.
Geir Kristiansen
[QUOTE=FS] jeg har en 63liter med heldekkende armatur som jeg vil ha til litt plantekar(men uten C02), men det er bare et 15watt lysrør. jeg har laget en slags reflektor av aluminiumsfolie som hjelper litt.

Er faktisk rimelig å få til skikkelige reflektorer. Reflektorer som kan benyttes fås for eksempel her

Geir Kristiansen
[QUOTE=FS] Kan jeg koble på et til lysrør? er det dyrt?

Du kan ikke uten videre koble til et lysrør til. Det du kan gjøre er å kjøpe deg et lysrørsett som for eksempel dette og montere det inn i toppen

er det bare å skru oppi armaturet? finnes det noe billigere alternativ? den jeg har til 17literen, kan den skrues oppi på 63literen?

Geir Kristiansen
[QUOTE=FS] jeg har hatt det ene lysrøret siden oktober og har ikke byttet. blir det mye mer lys hvis jeg bytter? er det det samme om jeg kjøper lysrør på rimi eller i dyrebutiikk?

Det er ikke de samme om du kjøper disse i vanlig butikk. Forskjellen er at de i vanlig butikk holder alt for lav Kelvin. Det er ikke nødvendig å handle disse i dyrebutikk da de gjerne er tre ganger så dyre som å kjøpe disse hos en god ellektrisk forretning. Rørene du er ute etter skal ha mellom 5500 og 6500 Kelvin. Lysrør fås også kjøpt på nettbutikk

kan jeg bruke mer enn 6500 kalvin hvis jeg finner det? hva er spessielt med lysrør som "grolux" og sånn? har de mye kalvin?

Geir Kristiansen
[QUOTE=FS] jeg har også en 17liter der jeg har kjøpt et slags armatur som ligger oppå et dekkglass av pleksiglass. det er 2 problemer der: pleksi glasset bøyer seg og det blir 30grader i vannet. jeg har stilt opp armaturet med 2 eggeglass men det hjalp ikke stort. det er 2 lyspærer på 25watt hver.

Koster lite å få laget til et dekksglass av glass. 4 mm glass holder lenge. Lyspærer avgir mye varme og 50 Watt vil være rene varmekolben i det lille karret. Mulig det går an å skaffe til veie et lite lysstoffrør da disse avgir mye mindre varme.

kan jeg ikke finne noe som holder det oppe på et vis? som eggeglass bare noe som holder det høyere? legger ved et bilde... [External Image]
Morten Rønning
Har lyst på javamose e.l. på bunnen helst som heldekkende.

Hele bunnen dekket av javamose?

Bare husk at javamosen fanger opp og holder på utrolig mye skitt! Alt som lander i den blir værende.

Den blir full av både matrester og lort, som ligger der og nedbrytes.
Jeg hadde mye javamose i et yngelkar en gang, og hadde skikkelig høye nitrat verdier. Røsket ut javamosen og slamsugde, og nitraten sank med en gang.

Du kan bare glemme å slamsuge eller rengjøre i karet også, når du har mose på bunnen. Du bør derfor velge fisk som ikke er ømfindtlige for nitrat og dessuten "ødelegger" mosen for bunnlevende fisk som corydoras og andre maller. Dersom du skal ha den utover hele bunnen, altså.
til FS..... et svar på en liten avsporing
"jeg har også en 17liter der jeg har kjøpt et slags armatur som ligger oppå et dekkglass av pleksiglass. det er 2 problemer der: pleksi glasset bøyer seg og det blir 30grader i vannet. jeg har stilt opp armaturet med 2 eggeglass men det hjalp ikke stort. det er 2 lyspærer på 25watt hver." Sitat fra FS innlegg......

Du skal være klar over at vanlige lyspærer gir fra seg mye varme, og med to vanlige lyspærer så nær vannet, må temperaturet gå i været!. Jeg hadde samme problem på 63-litern min pga av at ett gikk så lang tid før jeg fikk lysarmaturet som hørte til. Skjønte ikke med det samme hvorfor jeg hadde over 30 grader i karet ganske kjapt etter at lyset ble slått på..... Helt til jeg begynte å tenke på hvorfor vi har sparepærer.... EN av grunnene til at disse sparepærene bruker mindre strøm (færre w) enn det vanlige lyspærer gjør, er at vanlige lyspærer gir fra seg mye varme. En sparepære gir i forhold nesten ikke noe varme fra seg.

Etter at jeg gikk over til sparepære til dette karet har problemet forsvunnet.

Om du bare bytter over til dekkglass av glass, vil temperaturen fortsatt være høy pga av varmen fra lyspærene

lisme
"jeg har også en 17liter der jeg har kjøpt et slags armatur som ligger oppå et dekkglass av pleksiglass. det er 2 problemer der: pleksi glasset bøyer seg og det blir 30grader i vannet. jeg har stilt opp armaturet med 2 eggeglass men det hjalp ikke stort. det er 2 lyspærer på 25watt hver." Sitat fra FS innlegg...... Du skal være klar over at vanlige lyspærer gir fra seg mye varme, og med to vanlige lyspærer så nær vannet, må temperaturet gå i været!. Jeg hadde samme problem på 63-litern min pga av at ett gikk så lang tid før jeg fikk lysarmaturet som hørte til. Skjønte ikke med det samme hvorfor jeg hadde over 30 grader i karet ganske kjapt etter at lyset ble slått på..... Helt til jeg begynte å tenke på hvorfor vi har sparepærer.... EN av grunnene til at disse sparepærene bruker mindre strøm (færre w) enn det vanlige lyspærer gjør, er at vanlige lyspærer gir fra seg mye varme. En sparepære gir i forhold nesten ikke noe varme fra seg. Etter at jeg gikk over til sparepære til dette karet har problemet forsvunnet. Om du bare bytter over til dekkglass av glass, vil temperaturen fortsatt være høy pga av varmen fra lyspærene

kan prøve å bruke sparepærer. blir varmen annerledes hvist jeg bytter til glass dekkglasS?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap