Lysstoffrør fra Biltema

Skal bytte ut de fleste lysstoffrørene her nå. Dette vil bli 10 rør, og prisen på rør er jo veeeldig varierende for å si det mildt. En liten tanke som den trofaste Biltemafantast jeg er var å åpne opp bibelen, og på side 325 blinker det i lysstoffrør. Er hovedsaklig 36 watt jeg trenger. Biltema selger følgende fargetemperatur 3000, 4200 og 6500 kelvin.
Ser til sammenlikning (www.akvasia.no)at mye brukte lysrør til akvarium er: Phillips 865 ( 6500 Kelvin), Phillips 950Pro (5000 Kelvin), Sylvania Aquastar(10000 Kelvin) og Sylvania Grolux (Kelvin ikke oppgitt)

Spørsmålet er egentlig: Er Biltema's lysrør egentlig heltgreie til bruk i akvarium???
Petter´n
Skal bytte ut de fleste lysstoffrørene her nå. Dette vil bli 10 rør, og prisen på rør er jo veeeldig varierende for å si det mildt. En liten tanke som den trofaste Biltemafantast jeg er var å åpne opp bibelen, og på side 325 blinker det i lysstoffrør. Er hovedsaklig 36 watt jeg trenger. [URLBLOCK1]selger følgende fargetemperatur 3000, 4200 og 6500 kelvin. Ser til sammenlikning (www.akvasia.no)at mye brukte lysrør til akvarium er: Phillips 865 ( 6500 Kelvin), Phillips 950Pro (5000 Kelvin), Sylvania Aquastar(10000 Kelvin) og Sylvania Grolux (Kelvin ikke oppgitt) Spørsmålet er egentlig: Er Biltema's lysrør egentlig heltgreie til bruk i akvarium???
Du kan fint bruke de ja
*ser i boka på side 325*

nei! de har ikke 15 watt til 63litern min! kjempe billig, men ikke riktig typisk!
Vet at flere og flere som har tilgang til biltema, har gått over til de rørene uten problemer.
Riktignok er ikke RA-indeksen helt på topp, men den er faktisk god i forhold til prisen.
Levetiden på rørene er vesentlig kortere enn rør av høy kvalitet, men til den prisen, hadde jeg vært mer enn villig til å gå over til biltema, om det da ikke hadde vært å kjøre ca 75mil hver vei, for å komme til en biltemabutikk
Frank Angell
. Riktignok er ikke RA-indeksen helt på topp, men den er faktisk god i forhold til prisen.

øhm.. atte.. hva er RA-indeks??

c",)
Det var det jeg også ville tro. Men hvilken Kelvinstyrke vil være mest hensiktsmessig å benytte i akvarium. Vi snakker ikke om utpregede plantekar her, så det er sagt. Til det karet har de desverre ikke rør som passer (T8-15 watt)

Ole Petter
RA-indeks sier noe om hvor naturlig lyset oppfattes. Jo høyere RA, jo bedre.
Skalaen går fra o% til 100%. De rørene jeg har sett med best RA, er Phillipsrørene, med 98%.
Mener å ha vært borti at Biltemarørene har en RA på 72, men jeg ser slett ikke bort i fra at jeg blander det med noe annet.
En e-post for spesielt interesserte skulle vel løse saken

Til akvariebruk vil jeg anbefale rør rundt 5700K, da dette er det som er normalt for tropiske forhold.
Å kombinere ett 6500 og ett 4200rør, skulle gi tilnærmet likt lys som dagslys gir (i fargetemperatur). Om det bare er plass til ett rør, ville jeg uten tvil gått for 6500K, 4200 blir alt for gult alene.

Tips: Det finnes mange rare og uforståelige uttrykk og forkortelser i vår lille verden Da kan akvarieordlista være en grei plass å finne ut hva det egentlig snakkes om
Nye rør.
Da er rørene i hus, og alle kar har fått nye lysstoffrør. Hjørnekaret fikk et Sylvania Grolux-rør bak og et Sylvania Aquastar i front. Det gav enn vannvittig fin effekt i karet.Det som nå gjennstår er å være Petter Smart og få laget til et CO2-apparat. Har nemlig slitt fryktelig med planter i dette karet. Er vel en av de få som faktisk klarte å kverke Kjempevalisneria......

Discuskaret ble utstyrt med 2 rør i fra Biltema på 6500K og 4200K. Malawikaret fikk 2 rør på 6500K. Ble selv veldig fornøyd med resultat. Har også byttet ut et lappverk av toppglassplater med nye glass til alle karene. Så nå begynner til og med madammen og bli fornøyd.

Sjekket forresten litt opp med Biltemarørene. De har en RA-indeks på 82. Grolux har 96 og Aquastar 94

Tusen takk for hjelpen alle sammen.
Bra at du blir fornøyd, ingen ting er jo bedre enn dette.

Står det på pakken at Grolux har en RA på 96? Tviler nemlig på dette, på grunn av det noe spesielle lyset dette røret gir. Syntes selv det er laangt fra normalt dagslys fra dette, men det er jo mine øyne
De sa iallefall i butikken at Grolux hadde RA på 96. Om dette er tilfelle er kansje tvilsomt, da det er,som du sier ganske spesiellt lys i dette røret. Synes ikke dette lyset passet i vanlige rektangulære kar, men i hjørnekaret gav det en fin effekt synes jeg. Men det er som du sier litt smak og behag. Har nettopp satt opp Bjarne's patent på CO2-apparat. Det bobler så fint nå så. Bare å vente å se om plantene liker det "nye oppsettet" også.
Høres jo nesten ut som plantene dine liker det nye oppsettet, siden dem bobler over av glede
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap