"Snikende ullteppe" Javamose i en 19 liter

Jeg har alltid strevd med å få til javamose i de større karene mine.
Men av en eller annen pussig grunn stortrives den i de minste akvariene, og det til tross for at jeg gir svært sjelden gjødning i dem.
Jeg trodde leeenge at javamose knapt vokste i det hele tatt, jeg....
Inntil nå ganske nylig

Det første bildet her viser de smådottene jeg startet med i denne 19 literen i februar. Bildet er tatt 17 februar.

Det andre bildet er tatt i dag, 4. juni, nøyaktig samme karet.
Jeg har flyttet litt på sverdplante-avleggeren, ellers har jeg ikke gjort noe som helst her. Javamosen har bredd seg utover som et "snikende ullteppe", eller en "snikende tjukk dyne" bør man vel heller si

Kan det være noe i det jeg har hørt, at javamosen egentlig trives best om den er eneste (eller omtrent den eneste) planten i et kar?
Og noen som har teori om hvorfor?

Javamosen jeg har i 45- literen vokser også som en gale- Mathias.
Aner ikke hvorfor..
mona o
Kan det være noe i det jeg har hørt, at javamosen egentlig trives best om den er eneste (eller omtrent den eneste) planten i et kar? Og noen som har teori om hvorfor?

Det er absolutt tilfelle at moser vokser dårlig i kombinasjon med enkelte plantearter som stjeler lys og næring. Tror ikke det finnes noen oversikt over dette enda.
Psst! Håvard S. A: ang.Javamose i en 19 liter
Ikke skyt meg Håvard... men vet du hva jeg gjorde med mosen jeg kjøpte av deg? *himler med øya* Mose for 250 kr, og jeg hev to av dottene oppi dette karet i den tro at det skulle være lett å pelle dem ut senere igjen....

Kan du skimte dem oppi der en plass på det nyeste bildet...?
Ikke jeg heller...*hulk*

Jeg skulle jo bare la dem flyte litt der, inntil jeg skulle ordne med festing på forstenet tre (stein) og greier...men så glemte jeg det og nå er den fine Taiwanmosen slukt av javamosen!

Jeg har et par-tre til da, i et annet kar....

Men du, denne mosen ble jeg veldig betatt av:
Vesicularia reticulata
Jeg ser at bildet stammer fra deg, så derfor spørsmålet rettet til deg

Er dette en sjelden mosetype, eller noe man kunne klart å skaffe via annonser på akvarieforumer og slikt? Likte voksemåten dens veldig godt

V. reticulata er nydelig.

Den er desverre ikke tilgjengelig i Norge. Kontakt Aquaticmagic hvis du vil ha den.

Min V. reticulata trivdes godt i begynnelsen som du kan se fra bildene. Nå er jeg kanskje iferd med å miste den desverre. Vet ikke hvorfor.

Som du nå har erfart går det ikke an å ha flere mosearter i samme akvarium.
Inaktiv bruker
Håvard Støre Andresen
Som du nå har erfart går det ikke an å ha flere mosearter i samme akvarium.

Nå er ikke jeg en mose ekspert, men jeg har hatt svært mye av den.
Tror vel at det er godt mulig å ha forskjellige typer mose i akvariene.

for de som er interessert så skulle jeg tro denne linken er av interesse, Singapore folket er svært opptatt av denne plante, og det har vært morsomt å følge med hva de skriver de siste par årene

Svein
Mosen har det greit i lag med annen mose, men det hele vil jo blande seg med tiden.

Å sortere forskjellige mosearter som har vokst sammen er ganske umulig.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap