Nye planter råtner bare bort

Jeg har akkurat kjøpt planter, og de var fine i ca tre dager, så kom problemene.....
Alle bladene har fått svære hull... Ser ut som innmaten i bladene er tæret bort... Hva kommer dette av??

Har skjedd på to av fire planteslag, hvor bladene er store... De andre plantene vokser bra. Har gode ph, dh og oksygen-forhold i tanken min....

Kan noen hjelpe meg med dette problemet?? Er absolutt ikke fint å se på, og nitriten øker....

Dere kan se bladene på bildene jeg har lagt ved, se NØYE!!!

Takk for alle fornuftige svar...

Mvh Cathrine
jeg ville tru det en eller annen malle oppi karet jeg da.. kan godt være snegler oxo.. har du no maller oppi der? isåfall hva?
Her er det flere muligheter, men det er tvilsomt næringsmangel som gir så kraftig forringelse av plantene så tidlig.

For det første, planter vil ofte få en del dårlige blader etter at dem er flyttet inn i nytt kar. Røttene skal få tid til å utvikle seg, og da går det gjerne med noen gammelblader.
Slike blader blir gjerne tynne, og lett visne. Virker nesten som planten henter næring fra disse, til røttene gjør jobben.
En del fisk vil nok da lettere finne på å ete på planten, da det blir ett lett måltid.

En annen mulighet er at planten slet litt med å tilpasse seg det nye vannet. Jeg har selv flere ganger mer eller mindre kastet ganske kalde planter rett i godt temperert vann, og stort sett alltid har jeg sett dette på planten i ettertid.

Jeg ville selv fjernet de dårlige bladene, de er det ingen behov for. At nitritten er på tur opp, syntes jeg er rart.
Her har jeg følgende tanker om dette:
Du har for lite filter\ filterbakterier, slik at selv ved små endringer i nedbrytbart materiale, kommer problemene snikende.
Tenker også at det er stor sjangs for at det faktisk er fisk som eter på plantene, og at dem fordøyer planteforet dårlig. Dette vil selvsagt måtte brytes ned av bakterier, og om det er for lite bakterier\ filtrering, kommer nitritten før du vet ordet av det.

Syntes nemlig ikke at det ser ut som plantene råtner, og da ville det heller ikke bli nitritt i karet på grunn av plantene.
Inaktiv bruker
He he.. er nokså sikker på at dette er restene av en ancistrus-salat har opplevd det samme her...
Jeg har 2 ansistrus, 2 reker, 3 pansermaller og 0 snegler. Kan det være den største Ansistrusen(XL) kanskje???
Takk for utfyllende svar Frank Angell...

Kan være mye av det du sier. Jeg tror nemlig ikke at filteret mitt er helt topp, får ikke tak i filtermasse som passer til. Jeg har et akvarie på 102 liter, med innebygd filter, pumpe og varmekolbe i samme beholder, skilt av to vegger... Skjønner du hva jeg mener??

Du ser boksen på et av bildene tror jeg....

Vet du, eller noen andre hva den heter. Dyrebutikken sier de kan spesialbestille til meg, bare jeg sier hvilken fabrikk den er fra, og det vet jeg ikke.... Kjøpt akvariet brukt, tidligere eier vet heller ikke...
Tenkte først på et juwelkar, ut i fra beskrivelsen av filteroppsettet. Men det er neppe ett juvelkar... Vet ikke helt hva det er for noe
Om du tar ett bedre bilde av selve filterboksen, er det lettere å se hva det er for noe.

Om ikke svamp(ene) ligger tett til kantene i filteret, vil vannet bare strømme rett forbi. Da er det uhyre liten bakterieoverflate som vil være effektiv, og problemer med både amoniakk og nitritt blir meget store.
Du bør derfor fortere enn fy få tak i nye svamper.
Hva med å bestille deg en blåfiltermatte, for så å kappe til filtrene selv? Blir vesentlig billigere enn å kjøpe ferdigkappet svamp.
Svampene finnes i både 5 og 10cm tykkelse, stort sett i 50x50 og 100x100 cm. Av en slik plate kan du lage mange filtre
Ville selv gått for en fin matte, er det flere svamper bør du gå for en grog, resten fin.
Jeg har en 63 liter av ukjent merke som det sto en slik "filterboks" med plass til varmekolben også i innvendig da jeg kjøpte det (nytt i butikk). Det var silikonert fast på bakruten. Bredt, svart og ganske flatt i hardplast.

Filteret fungerte overhodet ikke. Absolutt ikke i det hele tatt. Algeveksten eksploderte og vannverdiene var elendige. Jeg skar ut hele filterboksen og skar av silikonrestene på bakruta, alt med tapetkniv. Koblet til et utvendig Eheim Ecco filter istedet, og da ble alt bare velstand Ikke bare ble det bedre plass i karet, det ble penere også uten den brede svarte plastgreia på bakruta. Det var ikke noe volum i det påståtte "filteret" i det hele tatt.

Ikke holdbart å selge slikt og påstå at det er "med" filter, mener jeg!

(jeg kjøpte karet uansett, skulle bare ha plassen til yngel og det var jo billig)
Tror vi har samme akvarietype, hvor mye koster et utvendig filter.....?
Det varierer sterkt, avhengig av hva slags merke og type du kjøper.

Jeg har flere Eheim filtere, og generelt kan jeg si at Eheim Ecco er den billigere varianten... og ikke så bra som de i serien Eheim Pro. Jeg har hatt Eheim Ecco, og det håndtaket som må brukes for å åpne og stenge filteret er dets store Akilles-hæl....(altså det svakeste og dårlige punktet)! Det knekker lett i festene på siden. Jeg måtte kjøpe reserverdel til det, og skifte den knekte delen to ganger. Patentet for åpning/lukking er derfor svakt, synes jeg.

Du kan jo prøve et utvendig Eheim 2222 Pro, om du synes du har råd til det. Det er et utrolig bra filter, går i årevis uten problemer og er super kvalitet for pengene. Jeg har det samme filteret i et mindre kar.

Vil du ha et rimeligere alternativ, et innvendig filter, så kan du jo kikke litt på VitaTech filterne... ? Disse er bedre enn det mer kjente AquaBall, men Eheim står bak dem begge. Forskjellen er at Eheim har satt bort produksjonen av VitaTech til firmaet Vitakraft. Jeg har de innvendige filterne i mange størrelser, og de er gode.

Ta en titt på Vitatech for kar opptil 160 liter.
(jeg nevner det istedetfor størrelsen mindre, siden man alltid bør overdimensjonere filterne fremfor å velge et som er "akkurat").
Jeg går utifra at dette er et teron akvarie. De har nemmelig en sånn svart plastboks bak til høyre. Med plass til varmekolbe, filter og pumpe. Jeg har et sånn i 83 liter og har aldri hatt noen problemer med vannverdier eller sykdom.
Takk for svar, har alltid lurt på hva akvariet mitt heter...
tror nok det kommer av malla jeg har... den har nok spiist litt på plantene....

Dårlig/Gammelt lysstoffrør??
Kan mine problemer rett og slett komme av gammelt lysrør??
Jordan Two-Delta
Kan mine problemer rett og slett komme av gammelt lysrør??

Javisst kan det det. Lysrør som ikke gir fra seg riktig type lys som plantene faktisk kan nyttiggjøre seg, er det samme som ingenting (...nesten). Uansett bør man bytte lysrør ca en gang i året, heter det, fordi de svekkes og gir fra seg dårligere lys.

Om en måneds tid skal jeg bytte lysrør i mine 250-litere, ettersom de rørene da har sittet i ett år.
Echinodorus
Jeg mistenker nok også Ancistrusen din for å ha gasset seg, men vil også nevne det jeg fikk vite på Molde Zoo da jeg var der sist. Han mente at det var en fordel å plukke av de fleste bladene av Echinodorusene, og bare la de tre-fire innerste stå igjen ved planting, da de ytterste likevel ville dø og forurense vannet. Han påsto at planten på den måten vil bli mye finere og kraftigere, og at han hadde prøvd det ut selv. Jeg har ikke gjort det så drastisk, men har tatt av mye blader av dem, og der har ikke tatt skade av det.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap