Hvordan unngå brune planter?

Ofte når jeg trimmer stilkplanter som for eksempel Limnophila sessiliflora blir den "originale" delen som er igjen brun og stygg. Hva skyldes dette og hva kan jeg gjøre med det? Pleier som regel å plante de som jeg klipper av på ny og disse går det helt bra med.

Takker for svar
Det skyldes at den nederste delen av stilken står i skyggen under den øvre delen, gjerne inne i en tettplantet gruppe. Den nederste delen får da for lite lys, og bladene visner eller faller av. Det du kan gjøre, er å knipe av planten helt nederst, fjerne den visne delen og bare plante øverste halvdel på nytt. Da får du vekk de brune stilkene. Men disse stilkene skyter ofte nye toppskudd, gjør de ikke? De er altså ikke så pene nederst, men det er helt vanlig og skjules jo gjerne av de andre plantene rundt.
Gode råd Mona, men problemet er ikke at de nederste stilkene er stygge, de er faktisk helt like fine på hele stilken som oftest når den er ny og bare vokser opp. Problemet kommer ikke før jeg snitter av toppen når den er blitt for lang. Først da bestemmer den nederste delen seg for å bli brun og stygg. Ganske irriterende. Kanskje det kan være at den nederste delen ikke er vant med så mye lys, og så plutselig får den for mye og blir brun. Eller skal ikke dette ha noe å si?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap