- Hjem
- Forum
- Stell og krav til planter
- hvordan ungå alger med mange nye planter i karet????
hvordan ungå alger med mange nye planter i karet????
hjelp meg, jeg fikk nye planter for ca, to uker siden,så puttet jeg alle oppi karet, det jeg har noen fra før, men noen dager etter begynte det å komme grønne små prikkeer på glasset, jeg tok de nye plantene ut igjen, og da kom det ikke flere alger, så jeg lurer på om det går ann å venne akvariet til å ha noen flere planter til oppi der, og helst slippe å bruke kjemikaler. går det an å putte en og en plante oppi av gangen, og ha de der i noen få deger , eller går ikke det? noen som kan hjelpe meg??????????? I need some help over her:S:S:S
takker for alle svar
takker for alle svar
Postet 08.08.06 kl 12:01
Har du husket å fjerne vatt som platene blir levert i?
Oppblomsting av alger kommer antagelig av økt tilgang på næringsstoffer i vannet, for eksempel næring som ligger i denne vatten, eller skadde blader og røtter som brytes ned før plantene kommer i orden.
Når plantene går seg til og trives, vil algeveksten gå ned. Hurtigvoksende planter er som regel flinkest til å motvirke algevekst
Oppblomsting av alger kommer antagelig av økt tilgang på næringsstoffer i vannet, for eksempel næring som ligger i denne vatten, eller skadde blader og røtter som brytes ned før plantene kommer i orden.
Når plantene går seg til og trives, vil algeveksten gå ned. Hurtigvoksende planter er som regel flinkest til å motvirke algevekst
Postet 08.08.06 kl 12:52
Endret: 08.08.06 kl 12:53
Postet 08.08.06 kl 13:09
Postet 08.08.06 kl 14:12
Postet 08.08.06 kl 14:15
Dette med planter kan være litt vrient å få til med en gang, men når plantene tydelig trives og balansen kommer i orden så forsvinner det meste av algene.
Jeg ville satt oppi alle plantene og forsiktig luket bort visne blader.
Dersom plantene ikke begynner å komme til hektene i løpet av et par uker er det på tide å se på hvordan du kan få dem til å trives bedre.
Det kan være lurt å ikke gjødsle så mye i denne perioden, jeg pleier å halvere min vanlige dose (som forresten allerede er halvparten av tropica sin anbefalte dose). Når plantene begynner å vokse øker jeg til vanlig gjødsling.
Jeg ville satt oppi alle plantene og forsiktig luket bort visne blader.
Dersom plantene ikke begynner å komme til hektene i løpet av et par uker er det på tide å se på hvordan du kan få dem til å trives bedre.
Det kan være lurt å ikke gjødsle så mye i denne perioden, jeg pleier å halvere min vanlige dose (som forresten allerede er halvparten av tropica sin anbefalte dose). Når plantene begynner å vokse øker jeg til vanlig gjødsling.
Postet 08.08.06 kl 15:52
Postet 13.08.06 kl 13:14