hvordan ungå alger med mange nye planter i karet????

hjelp meg, jeg fikk nye planter for ca, to uker siden,så puttet jeg alle oppi karet, det jeg har noen fra før, men noen dager etter begynte det å komme grønne små prikkeer på glasset, jeg tok de nye plantene ut igjen, og da kom det ikke flere alger, så jeg lurer på om det går ann å venne akvariet til å ha noen flere planter til oppi der, og helst slippe å bruke kjemikaler. går det an å putte en og en plante oppi av gangen, og ha de der i noen få deger , eller går ikke det? noen som kan hjelpe meg??????????? I need some help over her:S:S:S
takker for alle svar
Har du husket å fjerne vatt som platene blir levert i?

Oppblomsting av alger kommer antagelig av økt tilgang på næringsstoffer i vannet, for eksempel næring som ligger i denne vatten, eller skadde blader og røtter som brytes ned før plantene kommer i orden.

Når plantene går seg til og trives, vil algeveksten gå ned. Hurtigvoksende planter er som regel flinkest til å motvirke algevekst

åja, vatten er fjernet, men plantene var litt skadde, så kan jeg bare putte oppi alle sammen nå, og vente en stund til de blir hele igjen da? så kommer det ikke så mange alger? åh, nå ble jeg lettet tusen takk for svar
Det kan også være at den økte plantemengden har skapt ubalanse i karet mhp næringsstoffer, lys og CO2. Hvis det f.eks. ikke er nok CO2, vil ikke plantene være i stand til å bryte ned næringsstoffene, og algene får fritt spillerom.
Det var ikke tilfeldig da, at det dukket opp alger på samme tidspunkt? Synes det høres litt rart ut at flere planter skaper alger Det pleier jo å være motsatt.

Gjødsler du plantene dine?
Dette med planter kan være litt vrient å få til med en gang, men når plantene tydelig trives og balansen kommer i orden så forsvinner det meste av algene.

Jeg ville satt oppi alle plantene og forsiktig luket bort visne blader.

Dersom plantene ikke begynner å komme til hektene i løpet av et par uker er det på tide å se på hvordan du kan få dem til å trives bedre.

Det kan være lurt å ikke gjødsle så mye i denne perioden, jeg pleier å halvere min vanlige dose (som forresten allerede er halvparten av tropica sin anbefalte dose). Når plantene begynner å vokse øker jeg til vanlig gjødsling.
ok nå ser det ut til at det er blitt mye bedre, det kommer ikke så mange alger nå forresten har jeg aldri gitt plantene gjødsel. det har ikke vært til bruk her, og de klarer seg utmerket uten, jeg har en plante som er enorm(hvertfall i forhold til det den var når jeg kjøpte den
takker for alle svar
Tilfeldig bekjentskap
© O.j.Brett
Reklame for plussmedlemskap