Bleke planter

Jeg plukket med meg noen nedspiste planter fra naboens gullfiskbolle. Plantet den uten potte i 28 literen min. Den har skutt i været og utvikler mellom 5-10 blader på hver "stikling", men nå har bladene blitt helt lysegrønne, nesten hvite. Vet ikke hvilken plante det er men gullfiskene (slørhaler) likte den veldig godt.
Noen som har noen idéer om hva problemet kan være? For lite lys? Har bare en vanlig 20w pære til karet. For lite næring? Har ikke gitt dem noe plantenæring. Kan overgangen fra gullfiskbollen til karet mitt ha vært for voldsom? Mener å huske bollen holdt rundt 20 grader da jeg tok planten, mens karet lå rundt 25 grader. Hjelp?
Vil tro at du er inne på det meste av problemer selv her

Om planten vokser fort, trenger den en del næring. Om det blir for lite av dette, vil planten fort få feil farger, fasong eller rett å slett slutte å vokse.
At du kun har en 20W glødepære gjør nok ikke saken vesentlig bedre... Mesteparten av de 20W-ene går til varme. Reelt lysutbytte er kanskje 4-5W. Vet ikke hvor mange liter vann denne lysmengden skal belyse, men det er ikke mange litrene pæra har kapasitet til.
I tillegg til dette har vanlige lyspærer helt feil lys for planter.

Det er altså med stor sannsynlighet 3 gode grunner til at planten er slik den er
Tilfeldig bekjentskap
© Ellisiv  Huseklepp
Reklame for plussmedlemskap