Planter

Jeg lurer på hvorfor bladene på plantene mine begynner å bli lysegrønne og gulgrønne? Vannkvaliteten er den samme som før, som da plantene var fine å grønne. Lysrørene er 14 måneder gamle, kan det være at de begynner å gi for lite lys? Kan det være jernmangel eller noe annet. De får plantenæring som før.
Planter trenger tilstrekkelig med næring og lys, samt Co2 for å vokse\ trives.

For meg høres det ut siden det ikke er noen endringer i tilsettinger, som at det er lysmengden som er grunnen til at plantene visner ned.
Vet ikke helt hvilke rør du har, men det er stor forskjell på hvor lang tid de ulike rørene faktisk lever. Er det billigere rør, er det ganske sikkert "oppbrukt".
Kan også være så enkelt som at det er masse saltavleiringer på rør\ reflektore. Dette stjeler fort unna mye av lyset.
Rens av lysrør\ reflektore, evt utbytting, er det jeg selv ville gjort.
Jeg vet ikke hvilke eller hvor sterke lysrørene er. Jeg har de som var med i lokket på akvariet da jeg kjøpte det. Lysrørene tørker jeg av rett som det er så de er rene. Karet er på 126 liter, 80 cm bredt, 35 cm dypt og 45 cm høyt. Er det et spesielt merke eller styrke på rørene som anbefales for plantene? Reflektorer er det ikke, men kanskje det kan ettermonteres? Går det an å bruke sølvpapir?
Tilfeldig bekjentskap
© Ellisiv Huseklepp
Reklame for plussmedlemskap