Trenger litt info om Cryptocoryne wendtii 'Brown' - tips noen?

Jeg har veldig sansen for den asiatiske planten Cryptocoryne wendtii Brown, den er veldig pen, og har tenkt å beplante et helt akvarium med den. Jeg trenger imidlertid litt info om hvordan jeg best kan stelle den og få den til å trives, jeg har aldri hatt Cryptoer før.

Hvordan liker denne planten å ha det? Suger den næringen opp gjennom røttene i hovedsak, eller gjennom bladene? Hvor er det best å gi den næring, dvs næring gis enten / eller både i vann og bunnlag?
Lys; vil den greie seg fint med normal belysning og uten Co2? F.eks. 2 x 18 watt i en 98 liter?

Vil den greie seg fint i sand som bunnlag, den må ikke ha grus?

Hva er Cryptocoryne-syken, hvordan ser det ut, og hva kommer den av? Har en svak følelse av at det har noe med for kaldt bunnlag å gjøre...? (leste det kunne hjelpe å bruke varmekabler for å unngå Cryptocoryne-syken en gang)

Cryptocoryne er en ganske enkel plante når den for satt seg litt. Har både grønn og brun, jeg har de i kar både med og uten Co2, med og uten T5. De vokser nok litt fortere med Co2, men ikke nevneverdig. Nå skal det nevnes at jeg ikke tilfører store mengder Co2, 2-3 bobler i 375 liter. De har ganske kraftige røtter, og kraftige blader, en blanding mellom sverdplanter og anubias.

I det karet uten Co2 puttet jeg jbl "de 7 kuler" ved rotsystemet disse begynte å vokse etter ca 3 uker. I det karet med Co2, hadde jeg ganske så mye plante næring i grusen at jeg regnet med at dette skulle være nok, de rørte seg ikke på flere måneder, her tilsetter jeg TMG og PMDD så flytende hadde ingen effekt. Har nå brukt de nye kapslene til tropica ved røttene dette har gitt fart på veksten, men hurtig voksende er de ikke, noe som passer meg perfekt

Cryptocoryne syken har jeg opplevd på noen av de, spesielt på noen wendtii Tropica, dvs at de visner helt bort, for så og komme med nye skudd. Disse flytet jeg på etter at de hadde stått ca 2 mndr, de visnet ned da også, men er nå på gang igjen.
Takk skal du ha Bengt
Jeg må ha meg noen slike De er fine i fargen, de brune. Håper jeg får dem til. At de er lave og saktevoksende passer meg også bra *himler med øya* Jeg er ikke akkurat noen racer på å luke...

Flere som har noen tips eller erfaringer med hvordan de fikk til denne planten?
Cryptocoryne wendtii er svært enkle planter. Bunnlaget bør være næringsrikt. Du kan regne med at alt visner etter nyplanting, men nye blader kommer fort.

Anbefaler enten varmekabler eller et godt isolert underlag for akvariet. Disse anbefalingene gjelder egentlig alle akvarier uansett hvilke planter.
Hei
Jeg hadde egentlig tenkt å holde meg unna Cryptocoryne-planter, etter det jeg har lest om dem.

Men så, så jeg en fin plante i butikken, som jeg bare måtte ha... Glemte å sjekke navnet... Og jammen sto det Cryptocoryne wendtii "green" på blomsterpinnen :S

Jeg regner med at de har temmelig like egenskaper som den som er nevnt tidligere i denne tråden?

Jeg lurer i tillegg om den kan deles? (Har ikke tatt den ut av potta ennå, så jeg vet ikke hvordan rota ser ut.)

Noen som vet om den får rotutløpere (avleggere)? Jeg liker godt planter som formerer seg ;D
De har samme egenskaper ja. Sprer seg hvis de får gode forhold. Bør ha bunnæring og greit med lys. De kan plantes i spredte grupper. Skudd kan også replantes. Jeg hadde bare en cryptocoryne plante som vokste bra, og den ble sinnsykt tett. Ga dem opp, bunnæringen ble så graps i sanden
Jeg har kjøpt mange slike etter at jeg skrev det første innlegget sent på året i fjor. Og alle sammen rammes av "total nedsmelting" ved planting. Men rører man ikke røttene og lar dem stå i potta, skjer det ingenting når man slipper dem i akvariet. Jeg har mange som står i pottene i et par akvarier, og de strutter av livskraft og har ikke felt et eneste blad. De er altså veldig vare for "å bli plukket på føttene" tydeligvis

Når jeg skal plante de som venter på tur, lurer jeg på å bare fjerne plastpotten på dem, og la steinullen sitte... kan hende jeg slipper unna Cryptocoryne-syken da? Det ser jo bra ut med de jeg ikke har plantet enda, men som har stått i ukesvis i pottene sine. Det dumme er vel at steinullen kommer til å stikke opp av sanden etterhvert, uansett hvor godt man pakker den ned. Sand forflytter seg hele tiden, og det vil bli stygt med den steinullen overalt.

De jeg plantet i sanden og fjernet steinullen på og som ble rammet av Crypto-syken, fikk nye skudd etter et par uker. Nå begynner det å dannes helt "nye" planter. Enkelte har fått opp to hele blad osv. Flotte planter altså! Nydelige, hvis de bare kommer seg og man får dem til.
Ja, det var cryptosyken som gjorde meg skeptisk....

Men har du prøvd å plukke de eldste bladene av planten, og la bare de 5 nyeste være igjen, slik som er beskrevet i profilen?

Skulle tro at det vil virke? Enkelte land-planter (f.eks roser) som får "rotskade" eller redusert rotmengde, ved planting, bør allltid trimmes slik at de får mindre bladmengde. Så det er jo logisk at dette gjøres med cryptoene hvis de har sårbare røtter...

Man skal jo plukke av gamle eller visne blader nesten uansett hvilken plante det er i grunn, forskjellen er at her kan det skje med alle. Før jeg visste det kasta jeg en, men noen av de andre kom seg bra, og noen ble ikke syke. Men så lenge de får bunnæring så tror jeg du kjapt får opp nytt. Tror ikke jeg ville prøvd med steinullen jeg. Høres grapsete ut om dette løsner opp i vannet.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap