Om hvordan plantene tar til seg næring

Sikkert noe tåpelig tittel, men kom ikke på noe bedre...

Det jeg lurer på er om det fins en oversikt over hvordan plantene tar til seg næring - om de tar den inn via de frie vannmassene gjennom bladene, eller om de liker å ha røttene sine godt plantet i grusen og ta til seg næringen ifra den, eller en kombinasjon av begge.
Det hadde vært nyttig å vite fordi jeg gjerne vil ha en del planter som jeg ikke vil plante fast noe sted, men som jeg kan flytte rundt fra karr til karr ettersom jeg vil... Da trenger jeg å vite hvilke planter jeg kan kjøpe til dette formålet og som vil trives med det
Noen som vet?

En enkel tommelfingerregel er at planter som har tynne blad tar opp næring gjennom bladene mens planter med tykke blad tar næring opp gjennom røttene.

Dette er selvfølgelig en forenkling, men den fungerer for de fleste palnter.
Mener det er bare gjennom røttene, men mange planter (bl.a. de vi gjerne kaller flyteplanter) lager røtter som er høyt oppe på stilken. Denne typen trenger ikke å ha røttene nedgravd i grus.
Gulrotgress og Riccia er eksempler.
flytte på planter
Hei jeg har endel anubias planter, som jeg har festet til steiner, og røtter.
Da kan man greit flytte de når man skal slamsuge, eller gjøre noe annet i karet.

ps. leste en plass at "vanlige" akvarium planter tar opp 90% av næringen,
igjenom stengel og blad. Men det er vel ikke så mange, som liker å bli revet opp med roten allikevel.

Her var det jammen mange fine svar, tusen takk alle sammen!

Nå skal jeg snart gå i gang med planting i det nye karret mitt så nå vet jeg hvilke planter jeg skal spare til flytteplanter
Hanne Jensen
Nå skal jeg snart gå i gang med planting i det nye karret mitt så nå vet jeg hvilke planter jeg skal spare til flytteplanter ;-)

Ville ikkje brukt dette som utgangspunkt for kva som skal vera flyteplanter eler ikkje. Det er andre faktorar som også spelar inn, som bevegelse ol. Ikkje alle planter som er konstruert for å flyte rundt på overflata. Sjølvsagt er det mange av plantene som veks i grusen som vbil overleve som flyteplante, men det er ein grunn til at dei hovudsakeleg er å finne i grusen.

Som flyteplanter ville eg heldt meg til dei kjente klassikarane; som andemat, pistia, riccia, salvinia etc.

Ellers vil eg gjerne slå eit slag for ceratopteris cornuta, ei plante som både står greit nedi grusen og som er ei ypperleg flyteplante. Denne gjev mykje betre skjul for både yngel og fisk. Samstundes tek den meir av innsynet til karet, då den har større volum, men dette må då verte ei smaksak.
Tilfeldig bekjentskap
© Mark Sabaj Pérez, ANSP & All Catfish Species Inventory
Reklame for plussmedlemskap