klipping av planter?

Jeg har en sverdplante som blir litt oppspist i tuppene, slik at det blir kun nervetrådene som er igjen på en måte da Da klipper jeg av tuppene og former den slik fasongen skal være på den, MEN så har det seg slik at den har lett for å bli helt sort/ grønn av alger langs kantene der et er klippet, og det er jo ikke noe fint syn. Planten blir også fort algebelagt(mye prikker) på hele planten. Hva skal man gjøre med slikt evt. Skal man ikke drive å klippe på plantene eller? Jeg liker at plantene er grønne og fine, synes fort at plantene blir stygge om de blir så rufsete og algebelagte.
Blader blir gamle og/eller algebelagte en gang uansett, når man har ubalanse i karet vil det skje fortere. Det har jeg opplevd selv ja Men alle må trimmes uansett, og gamle blader må trimmes for å få fine og freske nye. Det som kan variere er jo helst hvordan man skal trimme. På noen trimmer man fra bunnen, og på noen kan man bare kutte ved roten av bladet som er skadet osv. Hvis du har spesifikk art på planten din kan jeg sjekka bokji hvis du ikke har noe litteratur.
Inaktiv bruker
blader
Jeg er bare en liten amatør akvarist, men når jeg tar bort blader, prøver jeg og ta hele bladet (fra stilken av bladet). Dette har fungert bra hos meg ihvertfall
Men jeg vet iallefall hos vanlige planter skal man ikke klippes bort blader. Man skal rive. Kan godt tenke meg at det gjelder vannplanter også...
Maren
Men jeg vet iallefall hos vanlige planter skal man ikke klippes bort blader. Man skal rive. Kan godt tenke meg at det gjelder vannplanter også...

Det er nok en uvane du har lært hjemme fordi det er enklere når bladet er dødt likevel Man trimmer planter med en skarp saks/kniv osv. såvidt jeg hørt av de som kan sånt.
jeg har hørt det samme som Bixen. Om man ikke kutter "rent" av vil man ødelegge nervene til planten.

Ihvertfall det naboen min sa som driver blomsterbutikk
Klipp med en liten saks, eller en kniv, det er lettest, og blir penest.

På sverdplanter, og andre rosettplanter, så fjerner man hele bladet når det blir stygt. Tynnslitte\spiste blader vil ikke bli pene igjen, og planten har bare godt av å bli trimmet.
Planten vil sette nye blader fra midten av rosetten.

Husk næring under rota til disse plantene da, det holder dem grønne og fine lenge.
Tilfeldig bekjentskap
© Maren Saxe
Reklame for plussmedlemskap