PMDD?

Noen som har erfaringer og kan hjelpe meg med dette?

Lurer på hva jeg må bestille og hvor mye av hver. Blir helt forvirret når jeg ser i listen til Aquazoo. Noen som kunne tenke seg og gi meg feks. blandingsforhold til 1,5l flasker? Problemet mitt er litt alger, gule/brume blader og hullete blader.

Venligst ikke start noen stor diskusjon rundt dette her. Er ute etter noen som vet og som vil hjelpe.
Her står det noe om blandings forhold;o)
Har brukt denne nå i ett godt halvår, og er godt fornøyd. Det er svært ulike blandingsforhold som oppgis, og når en i tillegg opplever at det er ulike styrker på spor-stoffene, blir det fort kaos

Selv måtte jeg prøve meg fram en del, 6. mixen fungerer tilfredsstillende. Siden jeg ikke kjører med Co2 ennå, har jeg måttet benytte vesentlig svakere dose enn hva mange gjør. Så start forsiktig, algeboom er ikke det en har mest lyst på, er det vel?

Sporstoffene Aquazoo har er noe svakere enn hva tørre slike er.
Jeg blander etter denne oppskrifta til Geir, men med 3x mengden sporstoff, og en dasj mer jern
Er litt forvirret jeg og, noen har kno3 og kH2PO4 som macronæring mens andre har kno3 og kso4 hvorfor?
KNo3= Nitrat, bundet opp til kalium
KSo4= Kaliumsulfat, der det er kaliumet vi er ute etter.
KH2Po4=Monokaliumfosfor, der det er fosforet vi er ute etter.

Siden de fleste akvariet har mer enn nok Po4 i vannet, er det ikke alle som tilsetter dette. Jeg gjør det ikke.
Du finner helt sikkert noen som tilsetter alle tre av disse kjemiske sammensettingene, men om en tilsetter både KNo3 og KH2Po4, tilfører en jo der såpass mye K, at man strengt tatt ikke trenger ennå mer i form av KSo4
n-k-p
Nitrogen kalium og fosfor de tre makronærings stoffene.
kno3 gir kalium og nitrogen
kH2PO4 gir fosfor (hvorfor blir fosfor holdt ute fra pmdd?)

Frank hvordan doserer du sporstoffene? blander du 21g i 300 ml vann?
Hvor mye er en dasj jern sånn ca?
der hadde du svart ja jeg er litt treg sorry
Jeg blander en liter når jeg først er i gang, gidder ikke å stå å dalle med 1g ditt, og 2g datt :p

Har ikke oppskrifta mi foran meg, er litt usikker på hvor jeg har arkivert den. En lur plass var det i alle fall...
Mener bestemt at det var 80ml sporstoffer i denne literen jeg blandet, og 20-25ml Fe. Alle ingrediensene er kjøpt på Aquazoo
Ja jeg har også kjøpt alt på aquazoo.. husker du hvor mye du bruker av mixen din i uka (ml pr 100 l vann)
Det er svært ulikt hvor mye jeg tilsetter i uka, alt etter ønsket plantevekst, og hva karet tåler før algene sier tjo-hei.

Jeg tilsetter vel i snitt 1ml i uka pr 100L.

Skal vi se på jukselappen;
150L med reker, der dosserer jeg 0,1ml annen hver dag.
96L med overivrige planter, 0,2ml daglig.
Diskuskar, 0,5ml en gang i uka.
375L dosserer jeg 0,8ml daglig. Her har jeg vært oppe i 2ml døgn, uten algevekst, men siden ikke plantene vokste merkbart bedre enn nå, er det jo ikke noe vits å bare pøse på :p
Så man kan bruke pmdd selv uten co2? Stort sett alle jeg spør mener at jeg MÅ ha co2, og da gjerne saker som koster oppimot 6000 kr... Gjerne også T5 lys, og gjerne tre ganger så mange lysrør som jeg allerede har.
Nå skal jeg ha endel flere lysrør på karene uansett så mer lys blir det. men plantene mine vokser greit nå også. ( ingen fancy planter, bare enkle og greie)

Det eneste jeg har tilsatt i det siste er jern, er også det eneste jeg har av næring inne nå, så tenkte å kjøpe noe nytt. Men med flere større akvarier blir det svært dyrt å kjøpe f. eks mastergrow.

Så om det kan gå an å bruke pmdd kommer jeg til å kjøpe det.
Jeg har svært begrenset med alger, de dukker bare opp en skjelden gang. Om det har noe å si.

Det viktige er å finne en balanse mellom Co2, lys og plantenæring. Om en kjører full normaldose plantenæring (PMDD), uten tilstrekkelig Co2 og lys, kommer algene før du får tenkt deg om.

Selv kjører jeg alt fra dårlig til middels bod belysning, og kun den Co2 karet selv produserer uten algevekst. Selvsagt er dosseringen av PMDD justert til disse forholdene.
Man må nesten bare starte med en svaaaak dose, og justere seg opp. Når man ser at dette blir det alger av, reduserer man litt igjen, og har funnet sin dossering.
Selv har jeg oftest behov for å øke doseringen etter en stund, virker rett å slett som plantene tilpasser seg næringsmengden, etterhvert trenger mer mat
Raymond Davidsen
kH2PO4 gir fosfor (hvorfor blir fosfor holdt ute fra pmdd?)

Ren gjetning dette, men siden fosfor både er ph-senkende og algefremkallende er det kanskje en grunn til at det gjerne blir holdt utenfor?

Vet at en del akvarister bruker fosforsyre til ph-senkning, og da dukker det gjerne opp alger.

Jeg har forsøkt å forstå dette PMDD opplegget, men det blir bare surr. Men jeg har lyst å forsøke å lage noe, ettersom jeg skal sette opp et plantekar straks. Begriper ikke hvorfor slike viktige stoffer holdes ute fra ferdige plantenæringer? Finnes det ikke noen ferdige som dekker plantenes behov for disse makro-greiene og sporstoffer?
Kalkelator
er det noen som har prøvd Thomas Elfström sin kalkelator som kan lastes ned. kalkelatoren er på svensk (Excel) med bruksanvisning.
Tilfeldig bekjentskap
© Mette F
Reklame for plussmedlemskap