- Hjem
- Forum
- Stell og krav til planter
- Lyskvalitet og alger
Lyskvalitet og alger
Hei
Temaet er sikkert tatt opp før, jeg er ny her så please don't shoot Er det flere som har erfaring med at akvarier med glødelamper er mer utsatt for alger enn de med lysrør? (jeg har et lite akvarium der det kun er plass til smale lyspærer til ovn...)Glødelamper har en elendig sammensetning av lysspekter som plantene vil ha, de er mer tilpasset vårt øye. Jeg er ganske sikker på algene utnytter lysspekteret bedre enn det de vanlige plantene gjør. Algene trives, mens plantene sturer.
Er det forresten noen som vet om gode nettsider om plantefysiologi hos vannplanter?
Temaet er sikkert tatt opp før, jeg er ny her så please don't shoot Er det flere som har erfaring med at akvarier med glødelamper er mer utsatt for alger enn de med lysrør? (jeg har et lite akvarium der det kun er plass til smale lyspærer til ovn...)Glødelamper har en elendig sammensetning av lysspekter som plantene vil ha, de er mer tilpasset vårt øye. Jeg er ganske sikker på algene utnytter lysspekteret bedre enn det de vanlige plantene gjør. Algene trives, mens plantene sturer.
Er det forresten noen som vet om gode nettsider om plantefysiologi hos vannplanter?
Postet 02.03.07 kl 18:53
Pang :p
Det er vel allmenn kjent, at glødelamper ikke egner seg for planter, verken stue eller akvarieplanter.
De fleste gjødelamper leverer stuslige 1900K, selvsagt noen over, noen under.
I tillegg er fargespekteret fra en vanlig glødelampe, helt feil fargesammensetting. Jeg kan ikke si hvor mye feil det er, siden det ikke på noen av produsentene jeg har studert pærer fra, er opplyst hverken RA eller fargespekter.
Så det er nok helt rett det du sier; algene trives, men skjelden plantene.
Hvorfor ikke utruste karet med nytt armatur, med lysrør?
Det er vel allmenn kjent, at glødelamper ikke egner seg for planter, verken stue eller akvarieplanter.
De fleste gjødelamper leverer stuslige 1900K, selvsagt noen over, noen under.
I tillegg er fargespekteret fra en vanlig glødelampe, helt feil fargesammensetting. Jeg kan ikke si hvor mye feil det er, siden det ikke på noen av produsentene jeg har studert pærer fra, er opplyst hverken RA eller fargespekter.
Så det er nok helt rett det du sier; algene trives, men skjelden plantene.
Hvorfor ikke utruste karet med nytt armatur, med lysrør?
Postet 02.03.07 kl 19:07
Hva er K? Litt flau her nå...Når det gjelder plantelys er jeg er vant til lux ("gammeldags"), eller micromol pr m2 pr sek.
Jeg får ta med armaturet til butikken en gang til, var innom en gang og spurte om det i det hele tatt fantes plantelys-lyspærer. Det er et sekskantet akvastabil, rundt 40-45 liter tenker jeg.
Jeg får ta med armaturet til butikken en gang til, var innom en gang og spurte om det i det hele tatt fantes plantelys-lyspærer. Det er et sekskantet akvastabil, rundt 40-45 liter tenker jeg.
Postet 02.03.07 kl 19:51
Postet 02.03.07 kl 20:07
Postet 02.03.07 kl 20:12
Inaktiv bruker
![](https://akvaforum.no/forum/_gfx/no-image.jpg)
Planter utnytter vel blått/grønt lys best. Så visst du finner kraftige lyspærer med et slikt skjær så kan det kanskje fungere. Eventuelt kan du ringe et gartneri å høre med dem. Tviler på de bruker så mye lyspærer, men det kan hende de vet om noe.
Postet 02.03.07 kl 20:20
Endret: 02.03.07 kl 20:21
Postet 02.03.07 kl 21:39
Bare for å korrigere litt; plantene nyttegjør seg best lys mellom 380 og 480nm (nerwtonmeter) og 600-680nm.
Førstnevnte er blå, sistnevte er rød. Grønt og gult lys, er ikke noe plantene greier å bruke i fotosyntesen.
Av lyspærer med E14-sokkel, er det lite å velge i til akvariet.
Osram har noen dagslyspærer, men disse er fra 40W og opp, og vil trolig smelte hele armaturet ditt.
Det finnes sparepærer som er bedre egnet enn vanlige glødelamper, men sparepærer tar som kjent en god del plass.
Det finnes helt sikkert pærer som har annet enn den vanlige 827 (8=80-89RA\ fargegjengivelse, 27=2700K)
Men du må nesten se hva det er av plass i armaturet før noen starter den store leitingen
Førstnevnte er blå, sistnevte er rød. Grønt og gult lys, er ikke noe plantene greier å bruke i fotosyntesen.
Av lyspærer med E14-sokkel, er det lite å velge i til akvariet.
Osram har noen dagslyspærer, men disse er fra 40W og opp, og vil trolig smelte hele armaturet ditt.
Det finnes sparepærer som er bedre egnet enn vanlige glødelamper, men sparepærer tar som kjent en god del plass.
Det finnes helt sikkert pærer som har annet enn den vanlige 827 (8=80-89RA\ fargegjengivelse, 27=2700K)
Men du må nesten se hva det er av plass i armaturet før noen starter den store leitingen
Postet 03.03.07 kl 11:07
Postet 03.03.07 kl 11:18
Inaktiv bruker
Hmm, jaja. Kikka bare i biologiboka mi, der var grønt høyere på "skalaen" enn rødt, ikke så veldig mye, men litt.
Postet 03.03.07 kl 12:52
cielDet ikke meninga å kverulere mer nå, men nm står for nanometer i mine gartner-bøker. Det er godt mulig det brukes flere ting, det skal jo ikke være enkelt.
Du kverulerer ikke, men har helt rett
JohanHmm, jaja. Kikka bare i biologiboka mi, der var grønt høyere på "skalaen" enn rødt, ikke så veldig mye, men litt.
Det kan være forskjell i hva planter som er landlevende, og undervannsplanter har av krav.
Alle rene planterør tilstreber å ha en fargekurve med mest mulig blått lys, uten å ødelegge andre farger helt. De inneholder derfor en del gulgrønn, og litt rødt. Desverre er det rødt som må bøte hver eneste gang...
Postet 03.03.07 kl 18:10
Inaktiv bruker
Minst rødt ja? På samme kurven jeg så på så var det algene som utnyttet rødt lys best. Er sikkert derfor rødt må vike for de andre
Postet 05.03.07 kl 20:41