- Hjem
- Forum
- Stell og krav til planter
- Dele E. Bleheri? Eksperiment. Har jeg gjort en tabbe?
Dele E. Bleheri? Eksperiment. Har jeg gjort en tabbe?
Ja nå har jeg altså gjort det! Handlet først, og spør etterpå... Klassisk eksempel på hva man ikke skal gjøre... Jeg får skylde på at nettet var nede i en hel time... Og hva gjør man da? Går på veggene? Nei, jeg gikk løs på plantene :S
Jeg hadde et monster av E. Bleheri. Den hadde vokst skikkelig mye siden jeg fikk den, og jeg tenkte at den kunne kanskje deles i to...
Og så gjorde jeg det... Skar vekstpunktet i to i vekstretningen, slik at begge deler fikk med seg røtter.
Har jeg tabbet meg nå?
Noen andre som har gjort lignende eksperimenter med sine planter? Var det vellykket?
Jeg hadde et monster av E. Bleheri. Den hadde vokst skikkelig mye siden jeg fikk den, og jeg tenkte at den kunne kanskje deles i to...
Og så gjorde jeg det... Skar vekstpunktet i to i vekstretningen, slik at begge deler fikk med seg røtter.
Har jeg tabbet meg nå?
Noen andre som har gjort lignende eksperimenter med sine planter? Var det vellykket?
Postet 11.04.07 kl 14:01
Postet 11.04.07 kl 18:19
Postet 11.04.07 kl 18:41
Endret: 11.04.07 kl 18:45
Postet 11.04.07 kl 19:00
Postet 11.04.07 kl 19:14
Postet 11.04.07 kl 19:59
Postet 11.04.07 kl 20:05
Postet 11.04.07 kl 20:14
Jeg har lagt merke til at store Echinodorus nesten halvveis skiller seg selv ved rotstokken.
Og mange store land-planter (type hagevekster og stauder osv) kan fint deles. Da deler man dem bare "rått og brutalt" med spade rett og slett. Det er jo derfor ikke så helt utenkelig at en stor Echinodorus kan deles slik også.
Men akk....Det skjærer meg i hjertet, jeg elsker store Echinodorus! He-he!
Redigering:
Jeg ser nå at andre har svart at det har gått fint å dele Echinodorus. Så da så
Og mange store land-planter (type hagevekster og stauder osv) kan fint deles. Da deler man dem bare "rått og brutalt" med spade rett og slett. Det er jo derfor ikke så helt utenkelig at en stor Echinodorus kan deles slik også.
Men akk....Det skjærer meg i hjertet, jeg elsker store Echinodorus! He-he!
Redigering:
Jeg ser nå at andre har svart at det har gått fint å dele Echinodorus. Så da så
Postet 11.04.07 kl 20:21
Endret: 11.04.07 kl 20:23
Postet 11.04.07 kl 20:23
Endret: 11.04.07 kl 20:24
Over en uke seinere...
Så var det tilbakemeldinga, da...
Begge halvdelene av planten lever sitt eget separate liv, nå. Ikke et eneste blad har visnet.
Så nå kan du løpe rundt med kniven og splitte bleheri i hytt og pine, Frank ;D
Bare pass på at hver del får egne røtter...
Begge halvdelene av planten lever sitt eget separate liv, nå. Ikke et eneste blad har visnet.
Så nå kan du løpe rundt med kniven og splitte bleheri i hytt og pine, Frank ;D
Bare pass på at hver del får egne røtter...
Postet 20.04.07 kl 17:52
Postet 20.04.07 kl 18:00