Dele E. Bleheri? Eksperiment. Har jeg gjort en tabbe?

Ja nå har jeg altså gjort det! Handlet først, og spør etterpå... Klassisk eksempel på hva man ikke skal gjøre... Jeg får skylde på at nettet var nede i en hel time... Og hva gjør man da? Går på veggene? Nei, jeg gikk løs på plantene :S

Jeg hadde et monster av E. Bleheri. Den hadde vokst skikkelig mye siden jeg fikk den, og jeg tenkte at den kunne kanskje deles i to...
Og så gjorde jeg det... Skar vekstpunktet i to i vekstretningen, slik at begge deler fikk med seg røtter.

Har jeg tabbet meg nå?

Noen andre som har gjort lignende eksperimenter med sine planter? Var det vellykket?
Magen sier at du har en (to) planter som kommer til å daue fort, her... Blir spennende å se om denne greier seg. Da har jeg i alle fall noe jeg skal gjøre om ikke alt for lenge
Ok, tabbe, alså... Jaja... kanskje det skjer et mirakel? ;D
Hvis den dør, så vil jeg vel kunne se det i løpet av en ukes tid?
Vil tro at den klapper temmelig fort sammen, om den finner ut at den ikke vil leve uten sin bedre halvdel
Skulle ta et kjapt bilde, men fikk litt problemer med linselus, gitt....

Her kan man skimte de stilkene som før var en plante. Jeg vil gi rapport her i denne tråden hvis noe skummelt eller uventet skulle komme til å skje
Hei! Jeg har hatt den samme planten i mitt kar. Jeg også delte den da den ble litt vel stor. Dette gikk bra, kanskje litt vel bra. Begge vokste seg like store igjen i karet.
Ja, men det var jo topp! Det betyr en ny måte å utveksle avleggere på...
Noen som vet om dette kan gjøres med de andre Echinodorusene også? Særlig interessant med de som ikke lager utløpere, selvsagt...
Jeg har delt både Bleheri og Ozelot, uten noen problemer. De vokser videre som bare det.

Jeg har lagt merke til at store Echinodorus nesten halvveis skiller seg selv ved rotstokken.
Og mange store land-planter (type hagevekster og stauder osv) kan fint deles. Da deler man dem bare "rått og brutalt" med spade rett og slett. Det er jo derfor ikke så helt utenkelig at en stor Echinodorus kan deles slik også.

Men akk....Det skjærer meg i hjertet, jeg elsker store Echinodorus! He-he!

Redigering:
Jeg ser nå at andre har svart at det har gått fint å dele Echinodorus. Så da så
Knallbra! Dette ble jeg i kjempebra humør av

Men Mona, de blir jo store igjen Blir jo bare flere...
Over en uke seinere...
Så var det tilbakemeldinga, da...
Begge halvdelene av planten lever sitt eget separate liv, nå. Ikke et eneste blad har visnet.
Så nå kan du løpe rundt med kniven og splitte bleheri i hytt og pine, Frank ;D

Bare pass på at hver del får egne røtter...
Da er det fram med øksa Kliving skal bli!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap