LifegloII/Flora Glo/Power glo?

Jeg har et 160 l akvarium (100 x 40 x 40 cm) som trenger nye lysrør.
Armaturen har to stk 30W (T8).

Hvilken sammensetning av lysrør vil dere anbefale?

Jeg vil gjerne ha god plantevekst, og har noen bittesmå Glosso-planter som sikkert ønsker seg masse lys.
Fiskene er foreløpig Guppy og SAE, tenker på Corydoras Adolfoi i tillegg.
Akvariet står ut i rommet, ikke noen "fram- og bakside", så jeg kan ikke "gjemme" et knallsterkt rør lengst bak i akvariet.

Hvilken sammensetning vil dere f.eks. anbefale av Flora-glo, Power-glo og Life-glo II?
Evt andre rør?

Hadde selv gått for Life-gloII i begge holdere. Suverent rør for den gjennomsnittlige akvaristen.

Flora-glo har ett noe spesielt lys, og vil derfor ikke passe helt inn i ett kar som er åpent i begge ender.

Power-glo er også ett helt kurant lysrør, med noe høyere fargetemperatur. Opplever god plantevekst med disse. Lyset er litt kjøligere enn Life-gloII.
Beklager om jeg husker feil, Frank, men jeg mener å ha lest at du ikke er den som satser ALLER mest på planter, så jeg spør bare for sikkerhets skyld: Du er sikker på at to Life-gloII blir nok for f.eks. Glosso?
Det er masse ting mer enn bare navnet på røret en skal ta hensyn til.
Antall W er det som opptar de fleste, da det er her det er mest å vinne på plantefronten (altså om en dytter inn flere W pr L).
Ut over dette spiller fargetemperatur en liten rolle, Ra er mest for fargegjengivelse, Lux er lysutbyttet og fargespekter betyr meget mye for plantevekst.

LG har en fargetemperatur på 6700K, som er ganske likt dagslys. RA oppgis ikke, men denne er høy. Antall lux oppgis til 205, og røret har ett fargespekter som inneholder viktige bølgelengder for plantenes del.
PG har en fargetemp på 18000K, men vil ikke gi mere lys pr W enn andre rør, selv om det kan oppleves mer inntenst. Lux-mengen er lavere, med en verdi på 135. RA og fargegjengivelse er helt OK.

Vet ikke helt om du tror at økt fargetemp= økt lysmengde, som igjen gir økt overlevelsessjangs for plantene? Det stemmer i så tilfelle ikke.

Så om ikke planten vil trives hos deg, er det ikke røret det er noe galt med, men antallet slike

Er forresten dødsens fornærmet over ditt utsagn om at jeg ikke satser på plantene mine ;(
Du har helt rett, det er ikke det som er mest i fokus, men en del. Er vel derfor jeg kan selge unna såpass mye planter som jeg kan
Hehe! Det at du ikke satser ALLER mest på planter betyr vel kanskje at du er mer enn middels god med planter, du satser bare så utrolig mye MER på fiskene, eller hva??

Jeg har lest så øyet blir stort og tørt om lysrørene, og det er jammen ikke enkelt, men uansett hvor mye en leser, så kvalitetssikrer jeg alltid med å spørre erfarne fjellfolk...!

Ja, da blir det kanskje Life-glo, da.
Skal sjekke hva jeg får tak i i butikkene i byen først.
Solsiden har 30w LG2 ;0)
Supert, TiE, da blir det LYS!
Gulli
Hehe! Det at du ikke satser ALLER mest på planter betyr vel kanskje at du er mer enn middels god med planter, du satser bare så utrolig mye MER på fiskene, eller hva?? :)

Både fisk og planter får stort sett lik behandling (vel, jeg luker ikke fiskene ).
Det er vel mer på den tekniske siden jeg har satset de siste årene.
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap