Luking/tynning

Har leitet litt rundt i plantebasen og kommet fram til at det trolig er en cryptocoryne willisi, som begynner å ta litt vel mye plass i akvariet (46l). Den ligner stueplanten fredslilje med avlange, spisse, blader på tynn stilk. Og formerer seg med små avleggere som titter frem her og der. Avleggerene tror jeg jeg hanskes med greit nok, har fjernet de jeg ikke ønsker. Hovedplanta ønsker jeg nå å fikse litt på, og trenger hjelp til hvordan. Den er blitt for stor, stilkene står tett i tett i et større og større område. Den har en del blader som er et heller sørgeligsyn, hva skjer med stilken hvis jeg kniper disse av?
I følge plantebasen skal en cryptocoryne willisi vokse sakte, så jeg er litt usikker på om arten er rett ut fra din beskrivelse. Men nå det kommer til tynning generelt så er det stort sett bare å klippe ivei Jeg har mye Echinodorus planter og de trenger jevnlig tynning. Du klipper ned mot roten for å få bort mest mulig av bladene som er blitt stygge, men pass på å ikke kom borti selve roten da kan du miste flere bladen enn du hadde tenkt.

Det er også greit å ikke rote for mye oppi karet. Jeg har valgt meg en "akvariekveld" i uken hvor jeg slamsuger, klipper planter, gir gjødning og bytter vann. I begynnelsen hadde jeg store snegle problemer og var oppi karet med handene hver dag og det likte ikke fiskene noe særlig...
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap