Hva får Javabregne til å vokse på denne måten?.

Javabregnene i 530literen vokser på en uønsket måte. De danner lange stilker mot overflaten og bretter først ut et tredelt blad i det de når vannflaten. Saksen er 28 cm lang for størrelse. Den brune tuppen kommer av brenning mot lysrørene over vann. Co2. 290 dagslys 6000/6500k. Lav nitrat og fosfat. Vokser ok i naboakvariet med tilsynelatende temmelig like forhold. Bregnene er over to år gammel og diger. Trimmes mye blader av.
Hei Kjetil
Dette har jeg aldri sett på javabregne, men jeg har sett lignende ”oppførsel” på andre planter.

Kan det være overvannsformen til planten vi ser starten på?

Av de over 50 artene i Microsorum familien, så er jo de aller fleste av disse, planter som vokser over vann.
Det finnes jo mange akvarieplanter som, om en del av bladene er mye over vann, begynner å endre seg til overvannsform.

Dette er bare en teori fra min side.

Sjønner foresten ikke hvorfor jeg ikke får til Javabregnen. Har en i et kar på jobb, som holder seg pen, men ellers er dette en plante jeg sliter med.

Jeg skjønner ikke noe av det. Det virker som alle stilkene konkurrerer om å strekke seg lengst mot lyset. Den vokser fort også, jeg fjerner sikkert 20 slike stilker i uka. Den er diger ,dekker hele bakveggen i 530l. Den er jo dyrket over vann i gartneriet og den ser jo ikke slik ut da. Den får tredelte blader i det andre akvariet også, men under vann og uten den lange stilken. Det er litt Microsorum "narrow" blandet inn der også, men den lager bare små blader. ¨

Men den 530 literen er litt rar. Ting vokser ikke sa bra der som i de mindre. Jeg får ikke Hemianthus micrantemoides stil å vokse der lenger heller hvis den ikke får ligge i vannskorpen og over. Under vann bre dør den i løpet av en uke. Skal forresten gjøre om det akvariet til mer saktevoksende uten helplantet forgrunn og med mindre lys, hvis jeg ikke bytter det ut mot et mindre. Det tar for mye tid i vonde arbeidsstillinger som det er nå. Kanten på det rekker meg jo til skuldrene.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap