Hvordan vokser javamose best?

Har kjøpte en dott javamose å lurer litt på hvordan jeg kan få den til å vokse å trives...har den liggende på bunnen i et ca 250 ltr kar.
Jeg vil påstå at den vokser nesten uansett forhold. Trenger ikke mye lys og næring.... Hvis du har en dott, så bør stilkene ikke ligge for tett... En kjekk måte å få den til å vokse fint, er å feste noen fjoner til stein/rot med gummistrikk... Nye skudd vil danne seg, og til slutt vil den holde seg på plass uten strikk.

Her ser du hvordan det kan bli:

[External Image]
Javamosen kan du binde fast på røtter, steiner, annen innredning, eller la den bare ligge som et flak på bunnen.

Den vil uansett gro fast til det den ligger i kontakt med, om den får ligge i ro en stund.

Javamose er veldig enkel å få til, men den vokser saktere ved sterk belysning.

Jeg har et 180 liters akvarium, der javamosen er hovedplante, og her klipper jeg javamosen ca hver 3 uke, for ellers gror det igjen.

Her begynte jeg med å binde fast mosen på et par steiner, og siden har mosen grodd fast på all innredning. Den har til og med grodd fast i algene på glasset på bakveggen.
Wow, det var imponerende Rose!
Bildet jeg la inn er forøvrig noen uker etter jar la dem på, men det har ennå ikke blitt så flott som hos deg...
Min erfaring med javamose hvis den får ligge løst i karet, er at den blir liggende som en stor floke svevende like under riccia fluitans, og noen ganger vokser den sammen med denne... Jeg har dette i et oppvekstkar for danioer og reker... Det ser ikke pent ut, men jeg lar dem få ha det sånn, for jeg ser at rekene har behov for litt beskyttelse... Når danioene er solgt skal jeg legge om karet, tenker jeg...
Tuse takk Aggi.
Det var egentlig meningen at dette skulle bli et planlagt kontrolert plantekar, men den mosen ville det helt annerledes.

Slik som dette var det i starten.
Tusen takk for svarene, håper min vokser å blir like fin som i ditt kar Rose U Det er utrolig flott for oss "ferskinger" å kunne spørre om alt mulig her i forumet.
Når jeg ser nermere etter, så er javamosen i karet med mest lys veldig tynn i stilkene.... Mens i det karet med bare 18w på 96-liter, så er stilkene kraftigere... Så du har helt rett, Rose, at den vokser dårligere i sterkt lys..
Slik som Rose U beskriver det er det hos meg også. Javamosen "liker ikke" for mye stell og styr Relativt lav belysning, lite gjødning og egentlig ganske kummerlige forhold... da blir den stor og fin etterhvert, og sprer seg på en veldig naturlig måte. Klorer seg fast til det den kan få tak i.
Det er i de karene jeg har med dårligst belysning at den blir størst og finest.

Jeg dyrker stadig javamose i en glassvase i vinduskarmen også, fyller bare på litt fordampet vann i ny og ne og to eller tre dråper plantegjødning en gang i måneden eller så. Den vokser og fyller etterhvert vasen helt. Lyset den får er dagslyset fra vinduet, og merkelig nok aldri noen alger til tross for at den står i vinduskarmen.

Men det er viktig at javamosen får ligge i ro, ikke flyttes rundt hit og dit.
Inaktiv bruker
som mona o sier, javamose er en ''plante'' som ikke liker å bli stelt for mye med.

Butikker som tar inn mye planter vises faktisk ved at javamosen er gråd og død.

desverre står det ikke mye om JavaMose i platnebasene
Opplever det motsatte av dere andre når det gjelder mosen
Den beste veksten har jeg hatt på en rot, der jeg plasserte en klatt på toppen. Var en rest, som jeg regnet med kom til å vokse moderat.

Denne klatten, kanskje 3-4 strenger på like mange cm, vokste seg på 2-3 måneder til en diger tue, som fylte en vaskebøtte Faktisk trodde jeg at jeg hadde mista hele stimen med glødebåndstetra en dag, samt en del annen fisk. Gjett hvor de var Drev vel med aktiviteter som passer best i det sjulte uanett :p
Noe vokste sågar opp over vann, og ble meget kraftig av seg
Dette karet var belyst ganske normalt, men jo høyere, jo mer intenst.
Gjødning; PMDD i store mengder

Det er altså store forskjeller i hva mosen krever. Hos meg virker det som den trenger en del tid på seg til å venne seg til nye forhold, og da starter en eksplosiv vekst
hos meg har javamosen endret seg markant etter at jeg gjødslet og byttet til powerglo lysrør. om det er en kombinasjon eller bare en av delene som gjør at mosen trives bedre vet jeg ikke. den vokste og trivdes før, men nå er den jo blitt merkbart større/høyere bare den siste uka og lys/gjødsel er de to tingene jeg har endra på.
Må si at min javamose vokser, mye tettere når den får mye lys.
Virker som om den deler seg flere ganger, i godt lys.
I mindre lys, virker det som det blir en mere "trådaktig" og luftig mose.

Jeg leste i Practical Fishkeeping at det som defineres som javamose omfatter mange forskjellige arter. Det er ikke lett å se forskjell, men man merker at noen trives, andre ikke.

Jeg har ikke fått til javamose kjøpt i butikk. Den jeg har fått til er kjøpt privat fra noen som hadde karene fulle. Min følelse er at dersom du kjøper privat, er det en art som trives i akvarier.
vel, jeg har en dott som jeg kjøpte privat. den er av den mer spredte/luftige 'sorten'. den boksen jeg kjøpte i butikk har jeg delt i 3 porsjoner og de vokser i mye tettere 'tuer'. kan kanskje være fordi butikken oppbevarer dem i ganske små plastbokser med lokk, dermed blir de tettere..?
mona o
Jeg dyrker stadig javamose i en glassvase i vinduskarmen også, fyller bare på litt fordampet vann i ny og ne:-) og to eller tre [i]dråper[/i] plantegjødning en gang i måneden eller så. Den vokser og fyller etterhvert vasen helt. Lyset den får er dagslyset fra vinduet, og merkelig nok aldri noen alger til tross for at den står i vinduskarmen.

Jeg prøvde nylig dette med juletremose, men den ble helt lysegul... Nå har jeg sydvendt vindu... -Tåler den ikke sol?
Jeg har lagt den tilbake i rekekaret i håp om at den våkner til liv igjen.
Aggi
[QUOTE=mona o] Jeg dyrker stadig javamose i en glassvase i vinduskarmen også, fyller bare på litt fordampet vann i ny og ne:-) og to eller tre [i]dråper[/i] plantegjødning en gang i måneden eller så. Den vokser og fyller etterhvert vasen helt. Lyset den får er dagslyset fra vinduet, og merkelig nok aldri noen alger til tross for at den står i vinduskarmen.

Jeg prøvde nylig dette med juletremose, men den ble helt lysegul... Nå har jeg sydvendt vindu... -Tåler den ikke sol?
Jeg har lagt den tilbake i rekekaret i håp om at den våkner til liv igjen.

Jeg også la mosen tilbake da det gikk dårlig i glassvasen.

Kanskje du har et bilde av vase m/pose, mona o slik at vi kan få en idè om hvordan vi skal gjøre det?
Huffda, vasedyrkere Var ikke meningen å drepe mosen deres
De gangene jeg har hatt javamose i vase, har det vært dagslys, ikke noe særlig direkte sol. Nordvendt vindu ved et par tilfeller, og vestvendt men med skygge etter at jeg flyttet hit. Det vestvendte vinduet er ganske skyggefullt pga en trapp som går opp til andre etasje rett utenfor vinduet.

Jeg har for tiden ikke noe javamose i vinduskarmen, så jeg har ikke noe bilde. Men jeg har litt juletremose i en firkantet vase. Det er imidlertid ikke så lett å presentere noen bilder, for jeg bruker ikke min egen pc om dagen pga pc-trøbbel (slår seg av hele tiden). Det er på den ødelagte pc'en at jeg har bilderedigeringsprogrammet mitt.

Jeg har også en kladd mose i et 12 liters kar (kun vann og mose, ikke noe sand eller noe annet i) stående i et akvariemøbel under et annet akvarie. Et 8 watts lysrør over. Denne mosen har ikke fått nytt vann, det er ikke noe filtrering og ikke noe lufting en gang av vannet... Den har vel ikke fått stell på minst 2, kanskje 3 mnd. Eller jo, en gang i mnd eller så får den 3-4 dråper av eSHa plantegjødning.
Og den er like grønn og fin, og har snart fyllt hele 12 literen. Det er dekkglass på, så fordampingen er minimal.

Jeg tror denne kladden er en blanding av 80 % taiwanmose og 20% vanlig javamose (var så dum å putte to mosearter i samme kar en gang i tiden, og de grodde jo selvsagt sammen og blandet seg).
Det går bra, Mona
Jeg hadde heldigvis ikke all juletremosen oppi vasen, så jeg har mer igjen
Men da regner jeg med at det er sola som har knertet den, og ikke meg ;P
Kanskje jeg heller burde hatt vasen på bordet istedet
Tilfeldig bekjentskap
© Terje Skage
Reklame for plussmedlemskap