gjødning

Finns det en type plantegjødning som inneholder alt planten trenger (jern m.m. ...)
Eller må man ha 2-3 forskj. typer (flytende/tabl./jern) ??
Inaktiv bruker
Jeg bruker TMG og er fornøyd med det, men jeg mener å ha lest at den inneholder lite jern.. Husker ikke hvor mang prosenter av ditt og datt den inneholder
TMG, eller Tropica Nutrition ett eller annet, er vel den plantenæringa som er best.
Som Torjus sier, den er noe fattig på Fe, men ellers Ok.

Den ultimate plantenæring lager man selv - PMDD.
jeg har gått til innkjøp av en flaske tetraplant noe som heter florapride.
den inneholder jern, og er uten nitritt/fosfat. har hatt i for første gang idag da. 5 ml pr 20 l vann. så får vi se hvordan det funker noen andre som kan si noe om denne?
Vet ikke det eksakte innholdet av de ulike næringsstoffene i denne gjødningen din, tulladi, men har selv ikke akkurat gode erfaringer med denne.

Minimal plantevekst, kombinert med stor algevekst, førte til overgang til TMG i sin tid
Det skal sies at det selvsagt like godt kunne vært andre forhold i karene som gav denne effekten, det forblir nok en gåte
hmm.....ja vi får se. skal jo inn med mere lys snart. skal fortelle litt om utviklinga etterhvert. er ikke plaget med noe særlig alger. bittelitt på glasset, og det tar jeg og rydde-plecoen å skraper jevnlig. til nå har plantene vokst greit uten gjødsel, men har så pass mange at jeg ville forsikre meg at de får det de trenger.
Det står ikke innhold på de, men virkningen på planter tyder på at det er mye mer jern i Aquamedic Ferreal/Floreal enn i TMG.
Dette er kanskje et idiotspørsmål (i så tilfelle påberoper jeg meg den eviggrønne(!) "fylla har skylda"):

"Alle" mener tilsynelatende at Ferreal/Spureal og Floreal/Jod utfyller hverandre og bør brukes sammen. Hvorfor er de da ikke slått sammen på én flaske?
Bra spurt leifur. Tanken har slått meg også.
Rett å slett fordi ikke alle næringselementene passer like bra samlet i en og samme mix
I tillegg er det sterkt varierende behov fra kar til kar, med tanke på hvor mye Fe man trenger, kontra øvrige næringselementer.

Selv foretrekker jeg gjødning der man kan velge alt selv. Har man overvekt av sverdplanter\ andre planter som henter næringa fra bunnen, kan en med fordel redusere Fe-innholdet i næringa osv.

PMDD er ett vidunder, rett å slett
Jeg har egentlig ikke peiling, men har brukt Floreal/Ferreal noen måneder nå og er superfornøyd med dette. Plantene gror adskillig bedre enn tidligere, og det er null algeproblem i akvariet!
Tilfeldig bekjentskap
© Christin Aase
Reklame for plussmedlemskap