planter og co2

Hvor mye plantemasse kan man ha før det blir nødvendig med co2 tillsetting?

Er innterisert i å høre deres erfaringer på området.
Når det gjelder co2 er en fullstendig fersking. Men pga ekstrem økning i plantemassen, har jeg begynt å vurdere det.
Det er flere faktorer som spiller inn.
Lys er vell de viktigste.
Ikke noe vits å tilsette noe Co2, hvis plantene ikke får nokk lys til å omdanne det.
Hvor mye lys har du?
I hvor stort kar?

OT.
Hvordan går det med BOGSKINKA:0), fått noe rett navn?
Helt riktig som TiE sier. Balanse mellom lys og co2... Men også næringsstoffer.
Men fiskene produserer jo også co2, så du trenger ikke tilsette det uten at du vil ha enda mer plantevekst.
Vil tippe så mange du greier å få plass til.. Det er mer hvilke typer planter du kan ha og hvor mye lys du kan ha over de. Også saktevoksende lite lyskrevende planter som javabregne vil vokse mange ganger fortere med co2.
Foreløbig bare 15w i 54l. Men planer om dobling. Ønsker ikke noe plantekar, bare et spørsmål om nytten og behov for co2.

Bogskinkene har det fint de! Fremdeles ikke noe navn på de. Men har snakket med div butikker som heller ikke veit hva de er. Ikke engang butikken som solgte dem. Prøvde å stå fast på at det var en apistogramma-art, men da nekta jeg.hehe.. Har da lært noe...
Men en trivelig "bivirkning" av disse har jeg da sett: Det er tomt for pestsnegler! De suger dem faktisk ut av skallet!! Blir bare liggende hauger med tomme skall igjen! Og de spiser som de skulle vært oppdretslaks!hehe
Nei du har ikke behov for co2 "annlegg", så lenge du ikke skal ha plante karr i 54 L karret ditt(sikkert flere som blir sinna nå, og mener jeg snakker piss), men men
Skal du ha co2 tilsettning i karret så er det som flere sier at balansen mellom co2, lys og næringsstoffer er viktig(ellers så blir det bare alger og masse tull, og det vil du jo ikke ha).
For det første så har du altfor lite lys i karret ditt til å ha plante karr)-man regner ofte 0,5 watt lys som et "minimum" i et plante karr med co2(så da må/bør du ihvertfall oppgradere lyset ditt først.
Jeg/vi har 4-6 karr i drift nå, og der gror de fleste "vanlige" planter arter noe voldsomt, og vi har ikke co2 tilsettning i noen karr. Men vi har oppgradert lyset i de fleste karrene våre(dvs. montert inn flere lysrør).
Så det billigste og lureste å evt. begynne med er å få mere lys i karret deres-men gror det bra nå så bruk penga på noe annet(kanskje større karr.
Men seff co2 er fint til flere ting, bl.a å holde en stabil PH/KH(men det greier du fint og uten problemer og gjøre uten co2 tilsettning også da). Så jeg hadde ikke begynt med co2 tilsettning vis jeg ikke da skulle ha et plante karr.
Større kar er planlagt.
Venter bare på større plass!

Har vell sikkert nokk co2-produksjon med fiskene. Men litt mer lys kan vell gjøre seg.
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap