kan planter få for MYE lys?

er det mulig å dreper eller ødelegge en plante med for mye lys?
Nei. For mye lys gir bare algevekst, som igjen kan kvele plantene, men der er det også stopp.
Alger kommer oftere av andre ting enn for høy lysmengde, bare så det er nevnt

Hvor mye\ hvilket lys tenker du på, til hvor mye vann?
CO2
Har du mye lys trenger plantene CO2. Får de det vil de vokse som ugress og du vil ikke få den algeveksten du ville fått med bare mye lys uten CO2.

Mye lys har du vel egentlig først når du nærmer deg én watt per liter, men du kan nok vurdere å tilsette CO2 allerede fra 0,5 watt per liter.

I et stort kar, som f.eks. 300 liter, vil 150 watt (0,5 watt per liter) være mye lys. Mens i et lite kar, f.eks. 30 liter, vil 15 watt (0,5 watt per liter) være utilstrekkelig for lyskrevende planter. Da har du lite igjen for å tilsette CO2.

Dette her vet blant annet Kjetil L og de andre erfarne planteakvaristene her inne mer om enn meg.
er det noen enkel måte å få Co2 i vannet? jeg hørte av noe at man kunne ta et sugerør å blåse i vannet for å få litt Co2 i det. stemmer det?

den planten jeg har er veldig liten så litt vekst hadde vært greit.

edit: det er mange boble på planten min. har det noe å si? det er noen andre bolber spredt rundt i akvariet, men de er mindre.

En liten presisering når det gjelder CO2. Uansett hvilken lysmengde du har i karret så vil plantene dra nytte av den tilførte CO2'en
Nei, du kan ikke stå å blåse Co2 ned i karet med sugerør For at planten skal ha særlig nytte av tilsatt Co2, må det være en ganske konteuerlig tilgang, noe du neppe har anledning til å gi med sugerør
Ups! Har du det med sugerøret fra min litt humoristiske vinkling på co2-anlegg?
Den tråden var kun ment som humor, altså ;D
Aggi
Ups! Har du det med sugerøret fra min litt [URLBLOCK1] Den tråden var kun ment som humor, altså ;D

nei det er fra en person som jeg kjenner.
Anubias kan ta skade av for mye lys. Om du plaserer disse plantene høyt oppe i et kar(på røtter osv) med veldig mye lys, så vil de gulne, og etterhvert dø.

Om du har mye lys i karet, så er det lurt å plasere slike planter i skyggen av andre planter, og lavt nede.
Kjøkkenkaret mitt har kun vanlig lysrør, og der koser anubiasen min seg skikkelig... Driver å lager små adventivplanter og rotutstikkere... Jeg som trodde det var vanskelig å få anubias til å vokse... Den er treig, ja... Men den vokser døttemeg jevnt og trutt
Rose U
Anubias kan ta skade av for mye lys. Om du plaserer disse plantene høyt oppe i et kar(på røtter osv) med veldig mye lys, så vil de gulne, og etterhvert dø.
Kan ikke gjelde mine De strekker seg mer og mer i alle rettninger, og deler av plantene er nå over vann
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap