Anubias som råtner

Har 4 store anubias barteri(???) i karet mitt. men den siste tiden har jeg fått noe pusete alger på bladene, bladene råtner i tuppene og stilken råtner av roten.. hva skal jeg gjøre? vannverdiene er greie og jeg bruker gjødning.
Har du plantet dem nedi grusen, eller ligger dem på rot?
Anubias skal ikke ha robozomen tildekket. Ribozomen er den horisontale stilken som blader og røtter vokser ut fra...
begge deler egentlig. noen er på rot en på lava stein og et par stukket forsiktig nedi grusen.
Hei, hvis du har stukket dem ned i grusen, så er det helt forklarlig at de råtner.

Råtner de som er på rota også, så kan jeg desverre ikke forklare dette...
Anubias kan ta kvelden, om forholdene er dårlige. De liker ikke stillestående vann. De er heller ikke så glade i å bli flyttet for ofte.
Da stagnerer veksten, de får alger på bladene, disse vil krølle seg sammen, og se misserable ut.

Om man klipper av de stygge bladene (uten å ta planten opp), og ellers lar planten få stå i fred, og øke sirkulasjonen, så vil den ta seg opp igjen når den har vendt seg til forholdene.
har nå latt de bare latt de flyte rundt i karet en ukes tid. ser ut som røttene likte det. ikke stillestående vann? fikk beskjed en dyrebutikk at plantene råntnet om man hadde luftpumpe...
Luftdrevet filter, er det nærmeste du kan komme stillestående vann
Mathilde Arneberg
har nå latt de bare latt de flyte rundt i karet en ukes tid. ser ut som røttene likte det. ikke stillestående vann? fikk beskjed en dyrebutikk at plantene råntnet om man hadde luftpumpe...

Planter liker ikke å få tilført oksygen på dagtid, så luftpumper er en uting i et plantekar.
Men et godt filter, skal det jo vere i alle kar. Hvilken type filtrering er det du har her?
det er innebygd i et guppyhotell
Mitt råd vil vere å plante anubiasen, uten ar den tykke stengelen den har over rota(rizomen) kommer under sanden. Å kile den fast under en stein eller rot er bra.
Så lar du planten få stå i fred.

Dette er en av de mest saktevoksende plantene vi har, så den trenger lang til på å komme i seg. Når gamle blader blir stygge, så klipper du de bare bort, og etter noen uker vil det komme nye lysegrønne blader.
Rose U
Når gamle blader blir stygge, så klipper du de bare bort, og etter noen uker vil det komme nye lysegrønne blader.

Hvor klipper man? Rett bak bladet, eller nede ved rota (rizomen)?
Du klipper så langt ned du klarer.
Det gjør ikke noe for planten sin del om du klipper rett bak bladet, men jeg synes ikke det ser noe serlig pent ut med bladløse stilker som stritter.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap