oksygen til planter i sand

Hvordan får plantene okygen i en tettpakket sand? enten råda eller blåsesand. Men røttene vil ho ikke spre seg eller?
Planter bruker Co2 på dagtid, og O2 nattetid. Dette kalles fotosyntese.

Mesteparten av utveksling av gass skjer via bladene, og ikke røttene. Røttene er "ankeret" til planten, og bidrar i varierende grad med opptak av næring til planten.
Røttene sprer seg fint i alle typer bunnlag, så lenge dette holdes noenlunde luftig med hjelp av enten varmekabel i bunnen, eller sandsnegler.
Jeg måtte selv fjerne en enorm sverdplante som sto i finere bunnlag enn de du her nevner i forrige uke. Røttene var spredt ut over bunnen i hele det 150L karet den sto i
ok, takk. men er det nødvendig med co2 anlegg da?
Mathilde Arneberg
ok, takk. men er det nødvendig med co2 anlegg da?
Nødvendig for enkelte arter, men en fordel for de fleste.
Men det finnes masser av flotte plantekar uten tilsetting av Co2
hva slags fisker trenger det da? har tenkt på cickilder.... hvordan evt får jeg lagt varmekabler i bunnen og spiser sneglene opp alt i karet?
Jeg antar at du spør om hvilke fisk som trenger tilsetting av Co2? Ingen, men plantene trenger noen ganger dette. Det er enorm forskjell på hva en plante og hva en fisk trenger for å leve

Varmekabel legges ned i ett tomt kar, og festes med sugekoppene. De aller fleste velger å i tillegg feste med silicon.
Sandsnegler lever i sanden, og eter ikke opp alt i karet. Har selv ca 1000 i ett kar på 150L, og ser lite til disse krabatene
Enkelte cicklidearter graver så mye i sanden, at varmekabler er unødvendig...
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap