- Hjem
- Forum
- Stell og krav til planter
- Mengde lys og type
Mengde lys og type
Hepp igjen...
Hvilke type lysrør anbefales til et normalt selskapsakvarium der det er tenkt å være en del planter?
F.eks. Flora Glo i kombinasjon med Aqua Glo?
I den standard toppen jeg har til mitt Aquastabil 250 liter er det 2 lysrør på totalt 60 watt. Er dette litt knapt og kan man evt. gjøre noe med dette?
På forhånd takk
Hvilke type lysrør anbefales til et normalt selskapsakvarium der det er tenkt å være en del planter?
F.eks. Flora Glo i kombinasjon med Aqua Glo?
I den standard toppen jeg har til mitt Aquastabil 250 liter er det 2 lysrør på totalt 60 watt. Er dette litt knapt og kan man evt. gjøre noe med dette?
På forhånd takk
Postet 15.09.07 kl 22:40
Postet 16.09.07 kl 17:29
Endret: 16.09.07 kl 17:30
60W på 250L er lite, dette er under 0,25W\L.
Du bør derfor enten styre unna de mest lyskrevende plantene, eller sette inn mere lys.
Siden det er så lite lys det er plass til, bør du velge rør som har mest mulig lys pr W.
Da er både aqua-glo og gro-lux uegnet. Power-glo er bedre, men jeg ville selv satt opp karet med 2*30W Life-glo II.
Du bør derfor enten styre unna de mest lyskrevende plantene, eller sette inn mere lys.
Siden det er så lite lys det er plass til, bør du velge rør som har mest mulig lys pr W.
Da er både aqua-glo og gro-lux uegnet. Power-glo er bedre, men jeg ville selv satt opp karet med 2*30W Life-glo II.
Postet 16.09.07 kl 18:22
Da skal jeg bytte ut de lysrørene rimelig kjapt (selv om det er planter i karet nå som krever lite lys), og sjekke om det går ann å sette inn mer lys i akvastabil-toppen. Mener jeg leste et sted at det gikk
Hvis jeg hadde fått til tre rør, hvordan fordeling hadde du gått for da?
Samme spm. hvis jeg får til 4 totalt...?
Sorry masse spm. her nå... :-s
Hvis jeg hadde fått til tre rør, hvordan fordeling hadde du gått for da?
Samme spm. hvis jeg får til 4 totalt...?
Sorry masse spm. her nå... :-s
Postet 16.09.07 kl 19:46
Postet 16.09.07 kl 21:33
Inaktiv bruker
De fleste kar på den størrelsen leveres med 15w. Det er litt lite, men funker om man har mindre lyskrevende planter.
Postet 16.09.07 kl 21:35
AugeDa skal jeg bytte ut de lysrørene rimelig kjapt (selv om det er planter i karet nå som krever lite lys), og sjekke om det går ann å sette inn mer lys i akvastabil-toppen. Mener jeg leste et sted at det gikk :) Hvis jeg hadde fått til tre rør, hvordan fordeling hadde du gått for da? Samme spm. hvis jeg får til 4 totalt...? Sorry masse spm. her nå... :-s
Med 3 lys, ville jeg kjørt 2* LG, og 1* Sun-glo, evt Flora-glo.
Med 4 lys, ville jeg kjørt med 3*LG i stedet for to
Det finnes hele sett der en bygger ut mer lys i armaturet til akvastabil. Tittet i en dansk butikk, og 2*30W kostet 660 danske. I dimbar versjon, noe jeg selv ville valgt, øker prisen til ca 940 danske.
En sun-riser er noe jeg ville spandert i tillegg.
Postet 16.09.07 kl 23:16
Postet 17.09.07 kl 08:58
Postet 18.09.07 kl 13:08