Problemer med gjødningstabletter

Sammen med en flaske flytende gjødning fra Sera fulgte det med en pakke tabletter med jern og mineraler for plantene. Bruksanvisningen sa at de skulle plasseres i nærheten av plantene, hvilket jeg gjorde.

Morgenen etter hadde elendigheten flytt opp og løst seg opp i masse partikler som flere dager og et vannbytte senere ikke forsvinner.

Skal tablettene graves ned i sanda? Noen tips om hvordan jeg kan ordne opp i elendet?

Hilsen MartinB
De skal graves ned ja, gjerne under eller ved siden av planten/plantene.
Er det noe navn på disse tablettene? Jeg antar det er florenette A. Her finner du bruksanvisningen.

Slik jeg oppfatter det, er engentlig disse tablettene det samme som den flytende næringa, men beregnet for å stikke i bunnlaget for å la røttene få lettere tilgang.
En smule underlig måte å gjøre det på, etter min mening

Det jeg er redd for, er at konsentrasjonen av næring i disse tablettene er ganske høy, og at du derfor har fått en heftig mengde næring i vannet.
Selv hadde jeg bare for å være sikker byttet ut 35-40% av vannet i en periode på en ukes tid, for å få ut næringa. Rett å slett for å unngå at ting gror over
Takk for svar

Akvariet har blitt betydelig bedre siden jeg skiftet 30% av vannet i går samt knuste noen av de større bitene i småbiter. Vannverdiene er fine, men jeg følger rådet ditt og tar kanskje et ekstra skift. Næring er det nok greit med, plantene ser sunne og friske ut og vokser. I løpet av kvelden flytter det inn to Ancistrus og en Guppy med tre Guppy-fruer, posene ligger i akvariet og tilsettes litt og litt vann i skrivende stund

MartinB
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap