Lys og næring

Jeg har et 160liters akvarium der jeg tilsetter Tropica aquacare flytende plantenæring ved vannbytte og tilsetning av ferrogan fluid hver dag. Nå i de første ukene har jeg tilsatt halv mengde plantenæring som anbefalt på flaske. Er det noe jeg bør gjøre annerledes. Mere plantenæring med en gang, eller fordele slik at jeg tilsetter litt hver dag. Evt andre ting??

Jeg har også to powerglo lysrør på 9000 kelvin hver, er dette litt mye?? Nå har det begynt å lagt seg litt alger på plantene og steinene har fått et svakt grønnskjær, noe som mine late SAEr ikke bryr seg noe om... bør jeg skru av det ene lysrøret eller er det bare "oppstartsalger". Akvariet har vært oppe å gått i 1,5måned.
Vanskelig med oppstart når man skal ha mye lys og tilføre næring.

Jeg ville satt inn noen hurtigvoksende planter slik at det ikke blir for mye overskuddsnæring. Alger vet å ta vare å dette.

Søk litt informasjon her på forumet om CO2 DIY. Tilførsel av selv små mengder CO2 hjelper godt på planteveksten.
Power-glo er ett rør som er på 18.000K, ikke 9.000 slik det opplyses noen få steder. Røret er greit nok til sitt bruk, og vil trigge en god plantevekst om forholdene ellers er til stede for dette.

I karet ditt, antar je du har 60W lys på 160L vann. Det er her lyset kommer til kort, du har for få watt for å få sparka igang veksten skikkelig.
Ha i det minste skikkelige reflektore til rørene, som er justert slik at lyset fordeles best til plantene.

Jeg anbefaler at du ikke øker mengden plantenæring, siden du begynner å få alger.
Tviler egentlig på at det er behov for daglig tilsetting av jern i karet, siden du verken har Co2 eller skikkelig lys. Det kan være overskudd av jern som bidrar til at grøsnka kommer
ups
Jeg har rotet litt å skrev derfor feil i første innlegg. Lysrørene jeg har er 2 x Philips aquarelle, og de er vel på 10 000kelvin, men det har kanskje ikke noen større betydning

Takk for svar forresten
sisses
Jeg har rotet litt å skrev derfor feil i første innlegg. Lysrørene jeg har er 2 x Philips aquarelle, og de er vel på 10 000kelvin, men det har kanskje ikke noen større betydning :)
Stemmer på en prikk at aquarelle er 10000K
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap