Floradepot..? Er ikke det en sånn type i bøtte? Det må man legge
under grusen eller sanden, helt nederst på glassbunnen. Det kan altså bare brukes ved oppsett og nystart av et akvarie.
I et etablert akvarium må man bruke kuler og tabletter, som man stikker ned i sanden eller grusen, en etter en. Avhengig av tablett-typen og plantens størrelse, kan det gå med 1 til 3 gjødningskuler pr plante. Les på pakningen, de fleste gir veiledning for hvor mange som trengs.
Et veldig godt tips for planter som suger hoveddelen av sitt næringsopptak gjennom røttene er altså å kjøpe slike gjødningskuler og stikke ned akkurat der næringen trengs.
Store og sultne planter som sverdplanter (Echinodorus) er et typisk og godt eksempel på planter som har
stor nytte av den typen gjødning.
Et annet tips som mange planter setter veldig pris på, er såkalte [URL=
http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=893&HKatID=]laterit-kuler[/URL]. De er laget av tørket rustbrun leire, formet i kuler omtrent på størrelse med klinkekuler. Disse er naturlig rike på jern og næring, og sverdplanter elsker dem
Dytt dem godt ned i sanden rundt røttene på hver plante, og de vil kose seg!
Jeg er faktisk litt avhengig av akkurat lateritkuler, for jeg ser den gode virkningen de har og jeg er så glad i diverse Echinodorus sverdplanter
Har dem i nesten alle kar.