- Hjem
- Forum
- Stell og krav til planter
- Anubias råtner i grus?
Anubias råtner i grus?
Postet 11.11.07 kl 20:11
Postet 11.11.07 kl 20:43
Postet 11.11.07 kl 20:50
Anubias (alle artene) og javabregner har en ting felles; de har en såkalt rhizom. Dette er en rotstengel hvor selve rot-trådene vokser ut fra på undersiden, og selve plantebladene på oversiden. De sprer seg ved at rhizomen "kryper" bortover og blir lengre og lengre, og stadig flere blader vokser opp. Rot-trådene til disse to plantene har evnen til å klore seg fast i porøst underlag, f.eks. porøs stein eller trerøtter.
Rhizomen tåler ikke særlig godt å begraves dypt i bunnlaget, da kan den råtne. Best er det om den stikker over sanden eller grusen, og kun rot-trådene er nedi grusen (de finner veien dit selv, man kan i grunn bare legge rhizomen ned på grusen og vente til den slår rot)
Tropica har en kjempeflott plantedatabase
Som du ser på bildet her, er selve rot-trådene brune. De suger planten næring med og klorer seg fast i underlag med.
Rhizomen er den grønne rotstengelen de vokser ut fra.
Rhizomen tåler ikke særlig godt å begraves dypt i bunnlaget, da kan den råtne. Best er det om den stikker over sanden eller grusen, og kun rot-trådene er nedi grusen (de finner veien dit selv, man kan i grunn bare legge rhizomen ned på grusen og vente til den slår rot)
Tropica har en kjempeflott plantedatabase
Som du ser på bildet her, er selve rot-trådene brune. De suger planten næring med og klorer seg fast i underlag med.
Rhizomen er den grønne rotstengelen de vokser ut fra.
Postet 11.11.07 kl 21:04
Endret: 11.11.07 kl 21:05
tusen takk må jeg si da, da vet jeg at jeg har en jobb å gjøre i morgen. orker ikke å ta denne i dag. men kan jeg da bare "legge" anubiasen løst på grusen så vil det gå? For jeg syntes den har en så nydelig grønn farge så skulle gjerne hatt hele bunnen dekket med noe i den fargen.
men hvis dere har et annet forslag på hva jeg kan bruke så blir jeg super glad for andre muligheter.
mvh THOMAS
men hvis dere har et annet forslag på hva jeg kan bruke så blir jeg super glad for andre muligheter.
mvh THOMAS
Postet 11.11.07 kl 21:41
Hos meg vokser den som et uvær, litt mer enn jeg hadde ventet av en anubias. Men det skal legges til at dette karet tidligere var veldig overbefolket, slik at det var massevis av gjødsel for plantene i form av nitrat. Dette karet er det eneste jeg har grus i, og faktisk det eneste med anubias. Og de stortrives altså. Jeg har ikke fjerneste anelse om hvor mye av plantene som er over og under grusen, ettersom de nederste plantedelene står gjemt bak røtter og steiner. Jeg sliter faktisk med å få noe annet enn anubias til å trives der, mens de til gjengjeld har det helt strålende.
Postet 12.11.07 kl 00:22
Var med Nils og tømte et 530 er om dagen og eieren hadde anubias i grusen en rekke plasser. De var skikkelig svære og så ut som de hadde det meget bra der. Felles for de alle var at rotstokken var over grusen og kun røtterne nedi.
Det sikkreste er nok å ha de festet til røtter og lignende, men det er fult ut mulig å ha de i grusen.
Det sikkreste er nok å ha de festet til røtter og lignende, men det er fult ut mulig å ha de i grusen.
Postet 12.11.07 kl 00:30
Thomas Moenmen kan jeg da bare "legge" anubiasen løst på grusen så vil det gå?
Det kan hende du må legge noen gruskorn eller stein på bare rot-trådene, slik at den holder seg på stedet og ikke knuffes rundt av fisk eller flyter bortover med sirkulasjonen. Men lar man anubiasen selv "finne veien" på den måten, så går det helt fint å ha dem på bunnen også. De MÅ ikke stå på røtter eller store steiner, så lenge man husker på at de foretrekker å ha rhizomen "fritt"
Får den gule blad etter en tid, eller mister blad, har den feil plassering. Da må man prøve å flytte den og sette den et annet sted, muligens med litt mer sirkulasjon rundt rhizomen og en smule friere.
Postet 12.11.07 kl 01:07
Endret: 12.11.07 kl 01:09
Postet 12.11.07 kl 15:33
slenger meg på denne tråden jeg
Jeg plantet min anubias rett ned i grusen og ser ut til at den ikke liker seg. Fant også ut at det ikke er lurt å ha hele toppe av vannet fullt av andemat OG at ancistruser er veldig glad i å spise denne planten
Mine blader ser slik ut nå men plantet skal flyttes så fort jeg får tid
Jeg plantet min anubias rett ned i grusen og ser ut til at den ikke liker seg. Fant også ut at det ikke er lurt å ha hele toppe av vannet fullt av andemat OG at ancistruser er veldig glad i å spise denne planten
Mine blader ser slik ut nå men plantet skal flyttes så fort jeg får tid
Postet 31.12.07 kl 00:23