- Hjem
- Forum
- Stell og krav til planter
- Plantene har fått brune farge eller mistet blad, hva kan det være?
Plantene har fått brune farge eller mistet blad, hva kan det være?
Postet 15.11.07 kl 19:48
Nitrat er næring for plantene, og derfor meget usannsynlig som årsak til forfallet.
Det er noen potensielle grunner som du nesten selv får ta del i å vurdere:
-Plantene er nyplantet, og røttene har ikke fått utviklet seg. Dette resultrerer stort sett alltid i at en del blader kastes.
-Bunnlaget er for tett for veletablerte planter, og røttene "kveles".
-Planten krever næring i bunnlaget, noe den ikke får.
-Planten krever næring i vannet, noe den ikke får tilstrekkelig av. Kan gjelde ett eller flere næringselementer som kalsium, magnesium, kalium, jern, fosfat, nitrat zink, mangan, +++++, du forstår tegninga
-For lite Co2 i vannet bidrar til utilstrekkelig fotosyntese. Om da Co3-verdien også er lav, vil ikke plantene kunne hente karbon der heller.
-For lite eller feil lys i forhold til plantens krav.
Som du ser, er det en del muligheter.
Fortell derfor;
Hvilke planter det gjelder, hvilket bunnlag de står i, hvor lenge har de stått i ro her, hva tilsetter du av plantenæring i vann\ bunn, og hvilke lysrør har du i armaturet.
Fortell gjerne om mulig også hvor gamle rørene er, og om det er reflektore eller ikke over (og om disse er eira matt eller ikke).
Jada, blir en del å tenke på, men for å unngå ren gjetting et det best å spille med alle kortene på bordet - med rettsia opp.
Det er noen potensielle grunner som du nesten selv får ta del i å vurdere:
-Plantene er nyplantet, og røttene har ikke fått utviklet seg. Dette resultrerer stort sett alltid i at en del blader kastes.
-Bunnlaget er for tett for veletablerte planter, og røttene "kveles".
-Planten krever næring i bunnlaget, noe den ikke får.
-Planten krever næring i vannet, noe den ikke får tilstrekkelig av. Kan gjelde ett eller flere næringselementer som kalsium, magnesium, kalium, jern, fosfat, nitrat zink, mangan, +++++, du forstår tegninga
-For lite Co2 i vannet bidrar til utilstrekkelig fotosyntese. Om da Co3-verdien også er lav, vil ikke plantene kunne hente karbon der heller.
-For lite eller feil lys i forhold til plantens krav.
Som du ser, er det en del muligheter.
Fortell derfor;
Hvilke planter det gjelder, hvilket bunnlag de står i, hvor lenge har de stått i ro her, hva tilsetter du av plantenæring i vann\ bunn, og hvilke lysrør har du i armaturet.
Fortell gjerne om mulig også hvor gamle rørene er, og om det er reflektore eller ikke over (og om disse er eira matt eller ikke).
Jada, blir en del å tenke på, men for å unngå ren gjetting et det best å spille med alle kortene på bordet - med rettsia opp.
Postet 15.11.07 kl 23:44
Plantene er fra den dagen jeg fikk meg ny akvarie. for altså 8 uker siden ca- Jeg har ingen peiling på hva de heter. Men de er ihvertfall hypo-noesånt :P Jeg har ikke gitt noe form for næring til plantene. De blir bestrålet av 2x18w, og det er ingen reflektor i armaturen. bunn underlag er av grus. Sender med bildene over plantene
Postet 16.11.07 kl 06:59
Postet 16.11.07 kl 07:00
På oversiktsbildet av hele akvariet står Hygrophila difformis bak til høyre i akvariet (buskete plante).
Det første plantebildet viser en Echindodorus bleheri, vanlig sverdplante.
Deretter ser jeg Hygrophila corymbosa. Det finnes et par varianter av denne, men jeg ser ikke tydelig hvilken du har.
På plantebildet til slutt er det Hygrophila polysperma. Hvis det er riktig slik det ser ut på bildet og den siste planten har rosa toppblader, så er det varianten Hygrophila polysperma 'Rosanervig'. Hurtigvoksende plante det fort blir mye av.
Det første plantebildet viser en Echindodorus bleheri, vanlig sverdplante.
Deretter ser jeg Hygrophila corymbosa. Det finnes et par varianter av denne, men jeg ser ikke tydelig hvilken du har.
På plantebildet til slutt er det Hygrophila polysperma. Hvis det er riktig slik det ser ut på bildet og den siste planten har rosa toppblader, så er det varianten Hygrophila polysperma 'Rosanervig'. Hurtigvoksende plante det fort blir mye av.
Postet 16.11.07 kl 08:37
Endret: 16.11.07 kl 08:42
Postet 16.11.07 kl 09:40
Postet 16.11.07 kl 09:47
Postet 16.11.07 kl 09:57
Endret: 16.11.07 kl 09:58
Postet 16.11.07 kl 10:08
Postet 16.11.07 kl 10:16
Sverdplanter eeeelsker å få laterit-kuler stukket ned i sanden rundt røttene sine Mange andre planter også, for den delen.
[URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=893&HKatID=]Lateritkuler[/URL] er tørket, rød leire, stappet med naturlige næringsstoffer og et naturlig høyt innhold av jern. Anbefales! Jeg greier meg ikke uten. Jeg er ikke spesielt flink til å gjødsle akvarieplantene mine, og bruker sjelden eller aldri flytende gjødning.
Men lateritkuler og spesielle jerntilskudd-tabletter til plantene, det bruker jeg. Da får man fine sverdplanter!
Jeg tror det er lett å få for mye næring til plantene ved å bruke flytende næring. Da blir det bare alger hos meg. Men stikker man gjødningskulene dypt nedi grusen eller sanda, så er det hovedsaklig planterøttene som får nytte av den
[URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=893&HKatID=]Lateritkuler[/URL] er tørket, rød leire, stappet med naturlige næringsstoffer og et naturlig høyt innhold av jern. Anbefales! Jeg greier meg ikke uten. Jeg er ikke spesielt flink til å gjødsle akvarieplantene mine, og bruker sjelden eller aldri flytende gjødning.
Men lateritkuler og spesielle jerntilskudd-tabletter til plantene, det bruker jeg. Da får man fine sverdplanter!
Jeg tror det er lett å få for mye næring til plantene ved å bruke flytende næring. Da blir det bare alger hos meg. Men stikker man gjødningskulene dypt nedi grusen eller sanda, så er det hovedsaklig planterøttene som får nytte av den
Postet 16.11.07 kl 10:22
Endret: 16.11.07 kl 10:23
Postet 16.11.07 kl 10:24
JoakimVil disse tingene rette seg når man sørger for å gi plantene nok riktig næring eller er brune og hullete blader bare å klippe av?
Begge deler. Man klipper av de ødelagte bladene, og med tilstrekkelig og riktig næringstilskudd vil det ikke komme nye brune huller i bladene.
Lys er også en viktig kilde til trivsel, men sverdplanter er tøffe og trenger ikke allverdens med lys. Men noe må jo selvsagt de også ha.
Postet 16.11.07 kl 10:34