slappe planter

Inaktiv bruker
[External Image]

Sliter litt med å få plantene til.

Jeg vet at lyset mitt ikke er optimalt, en 25 W pære og co2 nivået er lavt (ca 4)
Hva kan jeg gjøre for å få bedre lys og er det en ide å tilføre co2?

Jeg gir av og til flytende plantenæring når jeg skifter vann, burde jeg ha annen plante næring i tillegg? Hvilken? Og tåler reker det?

Er det noen som har noen gode tips?
Om jeg forstår deg rett, har du en vanlig glødelampe. Slike avgir stort sett en ting, og det er varme.
Dette er dermed noe plantene i svært liten grad kan nyttegjøre seg.
Bedret belysning vil absolutt hjelpe på.

For å i det hele tatt kunne vurdere hva som vil være overkommelig og hensiktsmessig, trenger i alle fall jeg å vite hvor langt karet er, og hvor mange liter vann det rommer.
Fortell gjerne også hva du setter som maks-pris for utbedringen.

Ang plantenæring: Dette er noe plantene trenger jevn og god tilgang på.
Å bare ha i en skvett når det faller for god fisk, har lite for seg.
Når den næringen som er i vannet er brukt opp, går plantene i sparemodus. Resultatet er derfor ofte at en opplever at det å tilsette næring resulterer i alger, i stedet for plantevekst.
Plantene får kort fortalt ikke startet med det de skal gjøre igjen, før algene har brukt opp det meste av næring, og karet ser mer sjabby ut.

Fortell gjerne hvilken plantenæring det er du bruker, det finnes masse møkk på markedet
Inaktiv bruker
Det er et mikro kar på 19 liter, så ikke store saken.
Utvendige mål er 34,5 cm * 20,5 cm

Bruker JBL Ferropol. Skal denne kun tilsettes en bytter vann eller er det sånn hver tredje dag som er best?

Vi lhelst ikke bruke mere enn 500 kroner for forbedringene, men koster det mere kan det også vurderes.
I såpass små kar er det meget begrenset hva en kan benytte av lys.
Det finnes korte rør på 8W, som skal passe så og si på millimeteren over karet.
Med ett slikt rør, vil du ha ekstremt mye bedre lys enn du har i dag.
Pris for 1 rør, reflektor og elektronikk kommer på minst 500.-
Kjenner forøvrig ikke til noen som har elektronikken til så små rør som lagervare, men det meste kan skaffes for den som gidder å spørre

Ett annet alternaiv er arcpod eller ligende. Dette er en komplett lampe på 9 eller 11W, som monteres på glasset. I disse lampene er det kompactrør.
Personlig hadde jeg nok gått for 2*9W, eller 2*11W om dette skulle være ett skikkelig hardcore plantekar. Dette vil vel strengt tatt si at du vil greie deg med en *11W
Pris 320-350, sånn ca.
Inaktiv bruker
Tusen takk for hjelpa Frank

Frank Angell
Ett annet alternaiv er arcpod eller ligende. Dette er en komplett lampe på 9 eller 11W, som monteres på glasset. I disse lampene er det kompactrør. Personlig hadde jeg nok gått for 2*9W, eller 2*11W om dette skulle være ett skikkelig hardcore plantekar. Dette vil vel strengt tatt si at du vil greie deg med en *11W ;) Pris 320-350, sånn ca.

Hva er en arcpod?

Så på et plantekar her på forumet som var 19 liter og han hadde brukt to ikea skrivebordslampe, mulig jeg harnoe sånt liggende. Er det et ekaternativ hvis en bytter ut lysrøret?
Den lille havfruen
Hva er en arcpod?
Ett raskt søk ville avslørt dette
En arcpod er en lampe som ser slik ut:
[External Image]
Kan settes enten på bakglass, eller på ett av sideglassene.
Mange ganger kan det være mest hensiktsmessig med en på hver kortside, alternativt 3 eller flere på bakveggen

Søker du her på AF etter denne, finner du det som er verdt å vite - og en hel del mer

Den lille havfruen
Så på et plantekar her på forumet som var 19 liter og han hadde brukt to ikea skrivebordslampe, mulig jeg harnoe sånt liggende. Er det et ekaternativ hvis en bytter ut lysrøret?

Tja, om du får tak i ett egnet rør, er det ikke noe problem.
Personlig syntes jeg det er mindre vakkert med ett valgfritt antall lamper som står rundt karet, for å gi tilstrekkelig med lys
Inaktiv bruker
da har jeg lest litt om Arcpod og har bestemt meg for å bestille en på 11W. holder det med en? Da har jeg alt jeg trenger til lys, ikke sant?

Men angende co2, burde jeg slenge med en bestiling på det også? Eller kan co2 bli høyere når det blir bedre lys? (blondine spørsmål)

Må ha det inn med t-skje ja
Husk at med Arcpod kan du ikke ha dekkglass eller toppen på akvariet. Det blir åpen akvarieløsning.

Hvis det er et kar på kun 19 liter, så holder det lenge med bare en Arcpod Husk å sjekke lengden på dem. Den på 11 W er lengre enn den på 9 W. Sjekk hvem som passer best ifht lengden på 19 literen din.
Jeg tror du greier deg uten CO² i det lille karet. Prøv med lys først, så får du se.

PS!
Jeg synes det ser ut som du har plantet Anubias direkte i grusen i akvariet...? Mulig det bare ser sånn ut. Dette kan i så fall være en av grunnene til at de trives dårlig, sammen med for dårlig lys. Les litt om Anubias i plantebasen.
Det er de to mørkegrønne plantene du har helt foran til høyre. De er svært langsomtvoksende.
Inaktiv bruker
Takk for svar Mona.
Anubiasen er plantet fast i steiner, slik at den grønne tykke delen er over grusen. Sees litt dårlig på bilde.
Men takk for at du passer på!
Inaktiv bruker
Da var Arcpoden på plass. Og for en forskjell
Tusen takk anbefalingen.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap