Plante med grønne prikker? :(

Hei Jeg har 4 anubias i 2 av akvariumene mine. I begge to har noen av dem fått grønne prikker på seg. De blomstrer, men skjønner ikke hvorfor disse kommer?? Håper noen kan hjelpe meg De er festet til røtter og stener.
Du har vel hørt om alger?

Det er jo bare en type alger, rett og slett. Du har hatt akvarium såpass lenge at du vet hva alger er?
Ok. Jo vet hva det er.. Men ligger ikke i basen, så går det ikke ann å skrape bort..
På engelsk heter den Green Spot Algae. Bla nedover siden jeg linket til så finner du den.

Der står det blant annet at kun sebrasnegler (Neritina)spiser den typen alge, og at det er normalt med noe av den i et akvarium.
Merk også dette:

"Green Spot Algae enjoys plenty of light. It forms green spots on aquarium glass and slow growing plants that are exposed to strong light. This algae will appear if CO2 and Phosphate (PO4) levels are low."

Anubias er nettopp en slik plante; utrolig saktevoksende. Du bør kanskje vurdere å flytte den inn i skyggen av noen andre, større planter i karet? Det er vanlig at Anubias får alger dersom de står for lyst.
mona o
På engelsk heter den [URLBLOCK1]. Bla nedover siden jeg linket til så finner du den. Der står det blant annet at kun [URLBLOCK2] ([I]Neritina[/I])spiser den typen alge, og at det er normalt med noe av den i et akvarium. Merk også dette: "Green Spot Algae enjoys plenty of light. It forms green spots on aquarium glass and [B]slow growing plants that are exposed to strong light[/B]. This algae will appear if CO2 and Phosphate (PO4) levels are low." Anubias er nettopp en slik plante; utrolig saktevoksende. Du bør kanskje vurdere å flytte den inn i skyggen av noen andre, større planter i karet? Det er vanlig at Anubias får alger dersom de står for lyst.

Takk Mona!
Dette er meget vanlig på såpass saktevoksende planter som Anubias.
For å si det slik; det er langt mellom hver plante i denne slekten som ikke har ett eller flere blader som har prikker\ mørke kanter på grunn av algene

Sterkt angrepne blader kan fjernes, om en syntes dette er noe som sjenerer. Selv bryr det meg midt i det jeg sitter på at plantene ser ut som de ville gjøre i naturen
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap